Notiser

Jämtland Lokala diskussioner i Jämtlandsområdet.

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-05, 01:08
millimeter millimeter är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av KebneKajsa Visa inlägg
Den högsta punkten på Storsylen i Sverige sägs vara 1743 möh. Toppen, som ligger på norska sidan, sägs vara 1762 möh.
Men vi svenskar måste undvika den förnedrande situation som t ex Finland hamnat i, där högsta punkten bara är en plats på sluttningen till en högre topp i Norge!
Svara med citat
Gammal 2008-01-05, 08:05
Almgren Almgren är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av millimeter Visa inlägg
Men vi svenskar måste undvika den förnedrande situation som t ex Finland hamnat i, där högsta punkten bara är en plats på sluttningen till en högre topp i Norge!
Ehh, senast jag kollade så var kebnekajse högst i sverige. Sverige är LITE mer än jämtland.
Svara med citat
Gammal 2008-01-05, 12:57
avslutat medlemskap1105 avslutat medlemskap1105 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Almgren Visa inlägg
Så wikin säger fel höjd. Men i länken redogörs för att det är högsta svenska punkt på den norska toppen storsylen som avses. Rörigt det där.
Nej, det står ganska tydligt i länken att Storsola är ett annat namn för Templet. Storsylen nämns bara i en fotnot ("Storsylens högsta topp (1762 m) ligger i Norge"), antagligen för att folk inte ska bli förvirrade av att Lillsylen är med som ett av de högsta bergen men inte Storsylen.
Svara med citat
Gammal 2008-01-05, 14:17
millimeter millimeter är inte uppkopplad

Citat:
Ehh, senast jag kollade så var kebnekajse högst i sverige. Sverige är LITE mer än jämtland.
Var påstår jag att något annat svenskt berg är högre än Kebnekaise?

Om man läser mig mer välvilligt så inser man att jag menar att vi svenskar inte kan tillåta att landskapet Jämtlands högsta punkt bara är sluttningen på ett norskt fjäll.

Därtill fogar jag lite glimt i ögat.
Svara med citat
Gammal 2011-09-29, 16:29
Ute Jämt Ute Jämt är inte uppkopplad

Citat:
Va!!?? Hur vågar du påstå något sådant!? ...vilket illasinnat förtal!
Svara med citat
Gammal 2011-09-29, 18:17
niklaz niklaz är inte uppkopplad

Den här vill jag nästan ha betalt för att länka till även fast edt inte är min Borde inte kunna bli bättre. https://spreadsheets.google.co ... &output=html

Vi mötte den här killen när vi låg och stekte några harrar vid tältet i Arådalen i Jämtland. Han skulle cykla mellan Uppsala och Trondheims domkyrka, respekt. http://mattiasskantz.se/?val=projektUppTrondNew

Det står lite mer på hans sida om jämtländska toppar också.
Svara med citat
Gammal 2011-09-29, 21:06
skantz skantz är inte uppkopplad

ang jämtlandshögsta punkt.
ärdet vid riksgränsröset mellan Lillsylen på väg upp mot Storsylen. Denna plats är 1743. Storsylens topp är 1762.
Storsola även kallat Templet är jämtlands landskaps högsta topp!!! 1728.
Kebneikaise sydtopp är högst fortfarande med senaste i sommar mätning på 2099 mot nordtoppen 2097..... Några meter till kvar alltså.
Kebnekaise Sydtoppen, Giebmegaáisi 2106m som är den officiella höjden mellan år 2000 - 2010. År 1922 var Nordtoppen högst med 2135m mot Sydtoppens 2123m.. på den tiden hade båda topparna toppglaciärer...

. slut
men jag kan ha fel

//Skantz
mattiasskantz.se
Svara med citat
Gammal 2018-07-10, 11:44
simpe simpe är inte uppkopplad

Vilka av dessa toppar kan vandras uppför utan klätterutrustning?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:40.

Logga in