Aktuellt: Glidsnöskor
|
Fototeknik Teknikfrågor |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
Tålig och enkel actionkamera?
Hallå! Min gamla digitalkamera sjunger på sista versen så inför sommarens eventuella fjällvandring skulle jag vilja skaffa en annan kamera.
Kvalitéer som den bör ha...
Till min förvåning tycks det finnas "actionkameror" för endast några hundralappar som heter saker som Kitvision och Roxcore, är det mest skräp? Max 720p är kanske i sämsta laget? Primärt användningsområde är alltså längre fjällvandringar (upp till två veckor off grid) men även vindsurfing, paddling, etc... Är väldigt okunnig när det gäller dylika kameror så all input uppskattas. Tack! |
|
|||
|
|||
Jag har en Olympus TG-5 jag är hyfsat nöjd med. Motljus är inget vidare men i övrigt bra.
|
|
|||
|
|||
Vattentät kamera - om detta är utgångspunkten så blir det antingen ganska dyrt eller ett ganska begränsat utbud.
GoPro Hero 5 är kanske vad du letar efter? |
|
|||
|
|||
Tror Tobbe menar det som brukar kallas actionkamera, en liten kamera som man kan sätta på cykelstyret eller vad det nu är och filma medan man kör, typ GoPro.
Vet inget om sådana så jag kan inte bidra. ![]() |
|
|||
|
|||
Startade för ett par dagar sedan en liknande tråd i paddlingsforumet. Videon jag länkade till i trådstarten är informativ. https://www.utsidan.se/forum/s ... 3#post804973
Så kallade actionkameror har huvudanvändningsområdet video och är troligen ett sämre val för stillbilder. Ofta har de ingen möjlighet att kolla resultatet om du inte har smartphone eller dator tillhands. Thure |
|
|||
|
|||
Tack för era tips och svar. Jo precis typ GoPro men det finns ju fler märken... Ja, tanken är mer video och färre stillbilder.
Sony FDR-X3000 är nog den som jag tycker verkar mest intressant för tillfället... Här är en jämförelse med GoPro Hero5: https://www.youtube.com/watch?v=hMdVJPQDsmc |
![]() |
Taggar |
actionkamera |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|