Bärkommers och allemansrätt

Finns det inte redan ett förbud mot kommersiellt nyttjande i skydd av allemansrätten?
Om markägaren vill tillåta plockning med hjälp av ett par hundra vietnameser så borde det väl gå att klämma lite där, då man kan anta att h*n inte gör det utan egen ersättning.
Som det redan sagts så har ju yrkesmässigt nyttjande av vattenleder och mark invid stoppats, så någon undanskymd paragraf finns säkert, om man bara vill.

Jag kan ju tycka att det är sorgligt om vi inte kan ta till vara dessa arbetstillfällen själva, eller är det ingen idag som vill plocka bär istället för att vara arbetslös?
 
Allemansrätten skall naturligtvis bara gälla för "personligt" bruk.

Gör du kommersiella intressen så ska du också betala markägaren.
 
Om markägaren vill tillåta plockning med hjälp av ett par hundra vietnameser så borde det väl gå att klämma lite där, då man kan anta att h*n inte gör det utan egen ersättning.

Problemet är ju att markägaren hyr plockarna från ett bemanningsföretag och betalar pengar till det företaget. Sen kan ju inte markägaren göra så mycket åt att bemanningsföretaget inte betalar ut några pengar till plockarna... eller att bemanningsföretaget inte ordnat vettig logi åt plockarna.
 
Problemet är ju att markägaren hyr plockarna från ett bemanningsföretag och betalar pengar till det företaget. Sen kan ju inte markägaren göra så mycket åt att bemanningsföretaget inte betalar ut några pengar till plockarna... eller att bemanningsföretaget inte ordnat vettig logi åt plockarna.

Nä, det kan han inte, men idag är väl knappt markägarna inkopplade alls antar jag?
 
Att bärplockning arrangeras kommersiellt borde vara OK om regler följs. Men kan det verkligen löna sig att flyga hit och plocka bär under en eller två månader om det inte är riktigt god bärtillgång?

Det bisarra i det här är väl snarast svenskars arbetsvilja. Såg ett reportage om ett företag som faktiskt hade garantilön. Och den var inte dålig! Tror att den låg på 17-18.000 för arbete som får ses som helt okvalificerat och lägg till där kostnaden att rekrytera och flyga över folk från asien.

Så det skulle ju kännas rimligt att detta skulle kunna vara jobb som kan utföras av svenska ungdomar och arbetslösa - jag skulle i alla fall värdera det högre än att vända burgare på donken. Men ingen är intresserad! Att gå ut i skog och mark och kröka rygg för sin försörjning finns visst inte i TV-spelsgenerationens medvetande.
 
Och den var inte dålig! Tror att den låg på 17-18.000 för arbete som får ses som helt okvalificerat och lägg till där kostnaden att rekrytera och flyga över folk från asien.

Stämmer det verkligen?
Och hur stor andel av plockarna får verkligen pengarna? Det förekommer ju att pengarna försvinner spårlöst med nån bov till företagare kort innan lönen ska betalas ut.

Nu är det ju också så att det plockas en hel del bär av svenskar också, men då köper ju uppköpare direkt av de som plockar, alltså mot kilopris.
 

Vilket jäv*a svineri. Man fâr verkligen hoppas att det blir ett slut pâ detta, bâde för plockarnas skull och miljön.
Och sâ en spark i röven pâ de som hellre lyfter A-kassa än jobbar under nâgra veckor.
Jag har aldrig förstâtt hur man kan lâta bli att ta jobb som finns, även om man inte tycker dte är världens bästa jobb. Det ger ju i alla fall en referens för framtida potentiella arbetsgivare.
 
Det bisarra i det här är väl snarast svenskars arbetsvilja. Såg ett reportage om ett företag som faktiskt hade garantilön. Och den var inte dålig! Tror att den låg på 17-18.000 för arbete som får ses som helt okvalificerat och lägg till där kostnaden att rekrytera och flyga över folk från asien.

Så det skulle ju kännas rimligt att detta skulle kunna vara jobb som kan utföras av svenska ungdomar och arbetslösa - jag skulle i alla fall värdera det högre än att vända burgare på donken. Men ingen är intresserad! Att gå ut i skog och mark och kröka rygg för sin försörjning finns visst inte i TV-spelsgenerationens medvetande.

Det där med garantilöner ska man ta med en skopa salt. Det finns underavtal, sidoavtal, det finns vilkor om mängder stipulerade för att få ut garantilönen, osv, osv.

Det finns inget företag med självbevarelsedrift som skulle anställa svenskar eler i sverige boende som bärplockare till en kostnad av 18000 i månaden+arbetsgivaravgifter, där det inte går att undkomma 'garantilönen'. De skulle gå väldigt mycket back. Jag vet vad som krävs för att dra ihop bär för 18000+4000kronor, både i form av arbete och markkännedom. Därtill ska det vinst för arbetsgivaren. Nänä.

Nuvarande upplägg bygger så klart på att svenska småpengar är stora pengar i andra länder. Inget fel i det. Men nuvarande former är åt skogen
 
Det känns som att det kommer bli svåra gränsdragningar. Ska det gälla alla bärplockare eller bara plockare från utlandet? Det spelar ingen roll hur noggrant man gör regelverket så kommer den halvt kriminella bärplockarindustrin att kringgå regelverket. Sen finns det ju en massa annan verksamhet som existerar tack vare allemansrätten.
Det kanske skulle vara enklast att slå fast vad som är godkänt, vistas, vandra, tälta plocka bär för eget behov och sen förbjuda resten.
Jag vet inte, men jag tror att resultatet kommer att bli en pappersprodukt som ingen bryr sig om.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...