Tillhör människan naturen ?

Enligt mig gör den det.

Men visst blir man fundersam över det "smörgåsbord" av möjligheter människan har att agera över utan större motstånd...

Men för att komma till saken, det finns ju läkemedel som vi smetar på oss utanpå kroppen, salvor som smärtlindrar snabbt typ Zone, bara att gno in på värkande stället, det funkar oftast.

Vi har även anti-rökplåster som går rakt igenom huden och ger nikotin till blodet.

Det finns nog mer produkter, men de här får räcka så länge för att beskriva vad jag undrar över.

Nämligen det faktumet att de flesta människor numera använder Deodoranter, parfymer, hårfärger, rakvatten, lotion, hudkrämer av alla de slag, tandkräm, munskölj, schampoo, bla schampoo typ antimjällschampoo som visst ska innehålla en hel arsenal med gifter...

Sminket innehåller väl vad jag vet inte bara ofarliga ämnen tex...?

Kloret på simhallen...

Det jag är ute efter är att även de här produkternas gifter går rakt in i kroppen- blodomloppet och kanske t.o.m. lagras där ? på samma sätt som de där smärtlindringsprodukterna - plåstren gör ?

Varför är det ingen som snackar om det problemet ?

Varför finns det bara "allergitestade" kroppsprodukter ?, varför inte bevisat giftiga kemikalier-fria kroppssprodukter ?

Är det här något som kommer att dyka upp vartefter i cancerforskningen ?

Är min oro helt obefogad, går inte dessa kemikalier in i kroppen på oss?

Anledningen till att ingen pratar om det är väl att det "blir för mycket" Allergi/cancerlarm, så ingen skulle ändå bry sig....

Mvh peter1959, som fortsätter som vanligt med användandet, det är ju värre med de nyfödda o gravida kan jag tänka mig...
 
Vilka kemikalier som får ingå i konsumentprodukter och hur de skall märkas ut på förpackning och produktblad är rätt hårt reglerat, både på svensk och eu-nivå.

Visst missas det säkert en del och visst kanske man kunde önska restriktivare regler ibland, men någon vilda västern handlar det inte om.
 
jag håller med dig till hundra. det är för mycket gift i våra hygienproduker nu för tiden.
skulle se mera narturliga produkter med mindre tillsatser.
 
Jag förstås inte riktigt frågan, om det nu var en fråga. Men det finns ämnen som kan tas upp genom huden och ämnen som inte kan tas upp genom huden. Och det finns "naturliga" ämnen som är tokgiftiga (nikotin, botulinum-toxin, amatoxiner (vit flugsvamp exempelvis)). Och det finns de som inte är det.
 
Ursprungfrågen leder till en del retoriska reflektioner.

Är alternativet att naturen tillhör människan?

Vad är naturligt?

Är motsatsen till naturligt syntetiskt?

Vad är syntetiskt?

Är äkta smör naturligt?

Är vanligt brännvin naturligt?

Är E100 natrurligt?

Är E150a naturligt?

Är E175 naturligt?

Är E162 naturligt?
 
Ja, annars finns det inte.
Om vår värld skulle betraktas utifrån så skulle betraktaren se allt som finns o sker som skapat av organismerna, inkl människan, som finns här.

Ja, människan har naturen kring sig som något att använda, så ser människan det, såg den inte det så, och inte använde den, skulle den inte överleva.
 
Senast ändrad:
Ursprungfrågen leder till en del retoriska reflektioner.

Är alternativet att naturen tillhör människan?

Vad är naturligt?

Är motsatsen till naturligt syntetiskt?

Vad är syntetiskt?

Är äkta smör naturligt?

Är vanligt brännvin naturligt?

Är E100 natrurligt?

Är E150a naturligt?

Är E175 naturligt?

Är E162 naturligt?
Jag vill nog påstå att: E174, E175, E270, E290, E901, E948, E949 m. fl. är naturliga!
 
Att vi

kan påverkas negativt av allehanda ämnen har du rätt i. Viktigaste substansen är nog alkohol som t ex leder till att ryska män har mycket kort medellivslängd.

I övrigt så ökar medellivslängden i de flesta länder.

Troligen var sån här påverkan värre i tidigare skeden av den så kallade utvecklingen.

Thure
 
Uppenbarligen lever vi rätt friskt och länge trots alla de där gifterna. Så på kort sikt (ett människoliv) verkar det ju tämligen lugnt.

Frågan jag vill ställa är snarare: BEHÖVER vi de där grejerna?

Måste vi dränka kroppen i fettlösande kemikalier och tensider en eller fler gånger per dag, för att i nästa sekund ersätta hudens eget skyddssystem med petroleumprodukter? Måste vi täppa till armhhålans porer för att det inte ska komma ut svett?
Jag tycker att de flesta av oss har en syn på "renhet" som är på ungefär samma vidskepliga nivå som religiösa renhetslagar. Såna som vi gärna fnyser åt.

Måste vi ha klumpförebyggande medel och smakförstärkare i en taco-kryddblandning vars huvudsakligt effektiva ingrediens i princip är spiskummin?

Man vill ju inte göra saker i onödan, liksom.
 
Uppenbarligen lever vi rätt friskt och länge trots alla de där gifterna. Så på kort sikt (ett människoliv) verkar det ju tämligen lugnt.

Frågan jag vill ställa är snarare: BEHÖVER vi de där grejerna?

Måste vi dränka kroppen i fettlösande kemikalier och tensider en eller fler gånger per dag, för att i nästa sekund ersätta hudens eget skyddssystem med petroleumprodukter? Måste vi täppa till armhhålans porer för att det inte ska komma ut svett?
Jag tycker att de flesta av oss har en syn på "renhet" som är på ungefär samma vidskepliga nivå som religiösa renhetslagar. Såna som vi gärna fnyser åt.

Måste vi ha klumpförebyggande medel och smakförstärkare i en taco-kryddblandning vars huvudsakligt effektiva ingrediens i princip är spiskummin?

Man vill ju inte göra saker i onödan, liksom.

På tal om Taco, jag gör alltid två styrkor på såsen själv som finns att köpa färdig i flera olika starka smaker, svindyr med tanke på vad den innehåller...och jag får som vanligt beröm för min matlagning när folk äter hos mig, men få "orkar" göra maten själva, tidsbrist sägs det...

Du har rätt där med gifterna, en del människor är väldigt frispråkiga o ilskna på gifterna i mateno miljön, och skriker om tillsatsämnen, E-nummer och icke-kravmärkt o gud vet allt som kan va giftigt, men smetar ner hela kroppen dagligen med allehanda gifter utan att blinka....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.