Dubbdäcksförbud

Jo, och tävlingsmomentet är ju en viktig stimulans som bidrar till att förarna har den skärpa som verkligen krävs i trafiken!
Höhö...

Nu tror jag i och för sig att den här tråden hamnade rätt rejält i diket.
 
Jo det har den, givetvis ska vi bli av med dubben av många skäl.

Utvecklingen går ju åt rätt håll med däcken.

Men än är nog vare sig bilister eller däck mogna för det i plötslig ishalksområden i Sverige.
 
Jag får en känsla av att många inte kört på riktiga dubbfria vinterdäck, utifrån att uppfattningen är att skillnaden är så stor.

På sätt och vis tycker jag ändå att det största problemet är det triviala faktum att många redan har en omgång dubbdäck till sin bil och att dessa däck har en rätt lång återstående livslängd kvar. Då kan det ju både kännas bortkastat av ekonomiska och miljömässiga skäl att de som ändå bor på Söder eller liknande skulle bli tvungna att kassera sina däck i förtid. Ett futtigt problem på det stora hela, men för individen kan det ju kännas bittert och snopet.
 
Jag får en känsla av att många inte kört på riktiga dubbfria vinterdäck, utifrån att uppfattningen är att skillnaden är så stor.
Jag har erfarenhet av dubbfria vinterdäck sen 5 år. Här i Tyskland är det inte tillåtet med dubbdäck.

Det finns några betydande skillnader: Framförallt trafikintensiteten. Med dubbdäck skulle tyska vägar slitas betydligt snabbare än nu och BETYDLIGT snabbare än motsvarande svenska vägar. Istället är att man är betydligt mer generös med vägsalt. Skulle det vara halt/snö på motorvägen/den hårt trafikerade landsvägen uppstår långa bilköer direkt (nåja, lite beroende på ort och tid på dygnet) och ofta olyckor i strid ström. Man är alltså mycket noga med snöröjning/saltning. Ändå förekommer det varje år seriekrockar och flera olyckor efter varandra vid kraftiga snöoväder.

Och till nöds kör man med snökedjor, men det är knappast nån här i norra Tyskland som har.

Har tidigare bott några år i Övik. De isiga vägarna (främst på våren) är inget jag skulle vilja uppleva utan dubbdäck.
 
Men har du har du kört på de isiga Öviksvägarna med moderna dubbfria vinterdäck eller har du helt enkelt avstått från det?

(Sen är det förstås så att det i princip aldrig förekommer sådan rena vintervägar söder om Gävle som det finns i norra Sverige.)
 
Men har du har du kört på de isiga Öviksvägarna med moderna dubbfria vinterdäck eller har du helt enkelt avstått från det?
Nä, det har jag inte. Men friktionen mellan gummi och is kommer alltid och för all evighet att vara låg. Jämfört med friktionen mellan dubb och is. Oavsett greppmönster och gummiblandning.
 
Av personer som forskar på luftkvaliteten i Stockholm som jag pratat med (tex vid ITM vid Stockholms Universitet samt Luftvårdsförbundet i Stockholm och Uppsala) vet jag ingen som inte förespråkar borttagandet av dubbdäck. Korrelationen dubbdäck och partiklar i luften (tex PM10) är så klar den kan vara. Kopplingen mellan luftpartiklar och hälsa är inte lika väl studerad, men tillräcklig klar för att epidemiologin skall vara tydlig.. Att luftpartiklarna enbart påverkar personer med redan nedsatt hälsa måste vara ett missförstånd: Ungefär som att rökning bara påverkar personer med dåliga lungor. Partiklarna påverkar naturligtvis alla som andas in dem att sedan effekterna kan låta vänta på sig är en annan sak. Tex med cancer är det vanligt att det tar lång tid mellan exponering och utbrott, pga hur människans antigiftsystem fungerar (tex cytokrom P450 systemet). DVS även om man har friska lungor kan den kumulativa effekten efter långvarig exponering bli stor - tex om man bor i stan...
 
Det där med att andas in cancerframkallande partiklar är mystiskt och otäckt.
Jag har en utekompis vars syster dog när hon var ca 48 år, enligt utredningen så dog hon av asbesten hon andas in, helt klart är det den som orsakad detta sade läkarna.

Hon började hosta några månader innan, sedan gick det väldigt fort, på några veckor på sjukan var hon borta, hon visste själv inte att det skulle gå så.
Hon har aldrig rökt.
Det frågades efter samband med asbest, men hon hade inte varit med om rivning av asbest, inte arbetat i kända asbestmiljöer, utan kontorsarbete på statliga verk hela livet.

Men ventilationen sprider väl asbest damm om det inte är sanerat ?

Enligt läkarna behövs ingen jättelång exponering, utan det kan räcka med kortare tid, men om de menar minuter eller år vet jag inte, vad vet du om detta Tureb ?, och ni andra ?
Så det lät som om man har otur så räcker det med ett asbestdamm-moln, så KAN det vara kört ?


Stirrar vi oss blinda på arbetsmiljön för mycket ?, hemmet kanske kan vara en källa ?
Nu menar jag en ickerökare med normal hälsa.


>Om nu dubbarna skapat cancer´luft i städerna sedan dubbdäcken kom så undrar jag om det finns belagda fall som man kan fastslå kommer av det ?, eller ska det till andra saker för att de tillsammans ska utveckla cancer ?
 
Även om vi bortser från partiklarna kan jag mycket väl tänka mig att vi skulle få positiva säkerhetseffekter om vi hade färre dubbdäck.
Det viktigaste är den tid man kan ha friktionsdäcken, när dubbdäcken är direkt olämpliga*, men när det tidvis ändå förekommer frosthalka eller korta snöfall.
Det andra skälet är att det ökade slitaget på vägarna från dubbdäcken orskara en hel del olyckor i sig, pga vattenplaning etc.

Och Håkan, prova att köra fiktionsdäck på vinterväg så snart du kan, teorier i all ära, men de kan ibland behöva kompletteras för att stämma med erfarenheter och verklighet. Jag har just nu en bil med dubbdäck och en med dubbfria (vintertid), och jag har sedan mina första friktionsdäck varit förvånad över vilka bra egenskaper de har. Jag har utan några som helst problem varit i norra Sverige (Lappland) på skidsemester per bil och det har funkat både på vägarna och i branta backar till parkeringsplatser och liknande.

Om man är övertygad om dubbarnas förträfflighet utifrån teoretiska eller principiella resonemang kan det ju bli svårt att upptäcka om verkligheten är annorlunda.
Föga förvånande kör förstås dubbdäcksförespråkare med just dubbdäck.


*Pga att de förstörs på barmark.
Pga de ger sämre bromssträcka och väggrepp på barmark än dubbfria däck.
 
Ursäkta en som kört hyr- och poolbilar de senaste fem åren, men om nu friktionsvinterdäcken är så bra som Mezzner säger, vad är problemet? I så fall skulle väl knappast någon lagstiftning behövas, utan saken sköter sig själv på ungefär ett vinterdäcks livslängd. Eller?

(Och förresten... om nu friktion är lika bra som dubbar, givet rätt mönster och gummi, varför denna explosion av dubbdäck till cyklar? Finns dubbfria cykelvinterdäck?)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...