Värsta miljöproblemen?

Det är all infrastruktur som vi byggt. Hamnar, broar, järnväg,städer,vägar, flygplatser, alla större byggnationer etc.

Men skulle det funka om alla bodde i stugor ?, det skulle nog ta plats antar jag.
Det skulle funka om vi alla bosatte oss under jord. En eller många stora jordkulor kan alla få plats i. Sen tar det bara några år innan naturen återställt ytan och den ser ut som det var tänkt från början. Det skulle vara trevligt! När man flyger på natten ser man att även stora områden som på en karta ser folktomma ut är nedlusade med ljuspunkter. i alla fall i oråden som är rika nog att ha elbelysning. Man får en svag känsla att människan brett ut sig mer än vad som är tänkt och mer än vad som känns bra.

Och det är ungefär det ungefär det många skriver i tråden. Att vi är för många. Men det i sig kan knappast ses som det stora problemet. Bodde vi alla i stora underjordiska städer och i övrigt levde enkelt så skulle nog planeten både kunna försörja oss, och många fler, utan att vi utrotar och tränger ut alla andra arter. Sen är det kanske inte så roligt att bo i en grotta.

Fast topic är vilka uttryck för att vi finns och verkar som är de värsta. Vad är det mänskligheten gör som är värst, mest hotfullt och kan få obehagligast konsekvenser?

Personligen gör utfiskningen av haven mig lätt ballistic. Den avgrundsdjupa dumheten i hela saken är svår att förlika sig med, även om mekanismerna bakom är lätta att ta till sig. Men det är en lite emotionell attityd. Det finns säkert värre saker.
 
Det största "uttrycket" är nog den mycket konstiga uppfattningen att något "försvunnit" när det inte längre är där jag är.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_846969.svd
Dessa sopkontinenter är väl ett bra exempel. Tydligen så består de till stor del av små fibrer av plast från ex. syntettextilier.
När man torktumlat sina kläder så måste man ta bort luddet från filtret om man inte vill bli lynchad av sina grannar. En minst lika stor mängd "ludd" sköljs ut med tvättvattnet och "försvinner".
Allt jag stoppar i mig i form av mediciner och kemikalier hamnar i toaletten och när jag spolar så "försvinner" det.
 
Det är den kortsiktiga depletionen av naturresurser som är det största problemet...

Allt som skulle kunnat användas för att bygga upp på ett strukturerat och hållabart sätt med planering som åtminstone sträcker sig några sekel framåt i tiden för en samlad mänsklighet har istället använts för att driva upp samhällets kugghjul i en skenande takt...inte nog med att jorden under oss håller på att skära sig som ett icke underhållet maskineri, civilisationen i sig håller på att göra detsamma och utan den som ett verktyg för att försöka återställa och under kontrollerade former sakta in takten kommer det nog bli en Mycket lång och plågsam återhämtningsperiod, kanske flera hundratals år.
Och när vi väl ska börja försöka bygga upp civilisationen igen efter att jorden har repat sig någorlunda har vi redan gjort slut på nästan alla icke förnyelsebara resurser...

För hundra år sedan stod mänskligheten vid ett vägskäl...och vi har stått kvar där sedan dess trots att tiden går vidare och för varje år som går får vi ett sämre och sämre utgångsläge att bygga upp någonting beständigt.

Allting är marginella saker om man ställer det bredvid människans brist på samverkan och kortsiktigheten som kommer därur, istället för att utvecklas till människor har vi invecklats till individer.
 
Klimathotet

Det värsta miljöproblemet tror jag helt klart är klimatet och den globala uppvärmningen! Det hotar jordens biologiska mångfald, ekosystemtjänster vi är beroende av och mycket annat som är grundläggande för människans överlevnad på jorden!

Läs gärna mer och kommentera i min blogg som bland annat diskuterar miljöfrågor http://ladygreen.blogg.se
 
Det värsta miljöproblemet tror jag helt klart är klimatet och den globala uppvärmningen! Det hotar jordens biologiska mångfald, ekosystemtjänster vi är beroende av och mycket annat som är grundläggande för människans överlevnad på jorden!

Läs gärna mer och kommentera i min blogg som bland annat diskuterar miljöfrågor http://ladygreen.blogg.se

NEJ! Jag vägrar läsa nâns blogg som uppenbarligen är sâ urbota dâlig att skribenten desperat mâste fiska besökare.
 
Det största problemet är helt klart att jorden är så enormt överbefolkad! (globalt sätt alltså)
skulle det bara leva hälften så många människor på jorden så skulle vi antagligen inte ens ha börjat prata om miljöhotet överhvuvudtaget!

Skulle det finnas mindre antal människor på jorden så skulle alla kunna äta kött & köra bil utan att det denna "masspåverkning" på miljön.
Ska alla som lever på jorden äta som vi, köra bil som vi, och på andra sätt konsumera o leva som vi , ja då är det inte så kosntigt att jorden går under...

Om du mer vill ha något specifikt som en "syndabock" så skulle jag trycka ner på vårt köttätande (framförallt nötkött) eller flygplannen.
Men köttproduktionen släppet ut mer koldioxid än vad bilarna gör, så ett enkelt knep är ät mindre kött!

haglundstina.blogg.se/miljo
 
En enskild sak som jag stör mig på extremt mycket är rökning. Förbjudet det nu!!!
Skulle det vara bättre om alla flyttade in i små hus och hade öppna spisar att elda i. Som förr? Jag tror inte cigarettrökningen påverkar klimatet på jorden
Som sagt; inget försvinner, det bara omvandlas.
 
Det största miljöproblemet är att vi är för mycket människor på denna jord. Vem är då den största miljöboven ? Jo påven.
koivu
 
Skulle det vara bättre om alla flyttade in i små hus och hade öppna spisar att elda i. Som förr? Jag tror inte cigarettrökningen påverkar klimatet på jorden
Som sagt; inget försvinner, det bara omvandlas.

Det finns säkert en massa saker som är värre för klimatet än cigarettrök och fimpar. Men det finns inget annat som förstör min personliga närmiljö lika mycket. Därför bör det förbjudas pronto.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.