peter1959 (peter sedin) Inlägg: 1 013

Mitt förslag som sänker temperaturen på jorden :

Bygg apparater som tillsätter Terpener i luften, de samlas i molnen, och gör dem svårgenomträngligare för solljuset, på så sätt "kyler" Terpenerna jorden.

Iden bygger på uppsnappad info från P1 häromdagen.
(Forskarna har upptäck att barrträd avsöndrar Terpener som har denna inverkan)


peter1959
Visa allmän profil

Hitta alla inlägg av peter1959


#27 Igår, 17:31
Betula pendula Inlägg: 375

...eller så försöker var och en släppa ut mindre skit i luften, Och sen så så utvecklar vi ny teknik så att de fattiga länderna kan utvecklas utan att skräpa ner som vi gjorde. Sen får vi se om det räckte.
Om inte så är det kört!

Jaså?
Mitt förslag tänkte jkag va bra för då kanske vi hinner använda upp all olja först....
Nä nu får ag läga av o kriva dumt, det straffar si, har nog tagit ett par pilsner fö mucke
 
Det kallas "vinter" respektive "sommar" och brukar variera cykliskt med ungefär ett års upprepning.

Hahaha...:)

Jo,vore jorden perfekt relativt solen skulle det i utgångsläget råda samma klimat runt båda polerna,då skulle en liten variation inte betyda så mycket.Men pendlingen slår tillbaka innan ens 'jämnvikt' uppnås...

Disney kanske borde göra en film...


peter
 
Hahaha...:)

Jo,vore jorden perfekt relativt solen skulle det i utgångsläget råda samma klimat runt båda polerna,då skulle en liten variation inte betyda så mycket.Men pendlingen slår tillbaka innan ens 'jämnvikt' uppnås...

Jorden kretsar runt solen som nog de flesta vet, vilket gör att det som drabbar den ena polen drabbar den andra 6 månaer senare. Rättvisemärkt och Svanen, förmodligen KRAV-märkt också. Frågan om jordpendelns förskjutning är dock intressant. Jordens axel snurrar runt den också, om jag minns rätt ett varv på 26000 år. Det gör att avvikelsen från normaltillståndet varierar. Jag vet inte om axeln någonsin pekar "rätt upp" men gör den det så blir det inga årstider den delen av cykeln.

Disney kanske borde göra en film...

Disney sammarbtade ju med NASA om WALL-E så det kommer kanske. Just nu pågår planerna på en annan sammarbetsfilm om ett par snälla fotoner inne i Solen som är på väg upp till ytan, men motarbetas av elaka antipartklar. Måste bli en kassasucce.
 
Temperaturen har sjunkit...

Bifogar ett diagram som visar temperaturen 1979-2008, OBS! se utvecklingen dom sista 2 åren... svårt att förklara sänkningen med ökade utsläpp av växthusgaser...
 

Bilagor

  • algoregraph.jpg
    algoregraph.jpg
    49.8 KB · Visningar: 582
Bifogar ett diagram som visar temperaturen 1979-2008, OBS! se utvecklingen dom sista 2 åren... svårt att förklara sänkningen med ökade utsläpp av växthusgaser...

Kollar man under hela perioden så är det en ökning under de senaste åren men att temperaturen har sänkts de senaste två åren stämmer även med de senaste klimatteorierna och beror enligt experterna på El Niño-effekten . Att bara kolla på en kort tid ger inget bra resultat. Jag har gjort min egna klimatanalys idag och kollade på temperaturen utomhus och såg att temperaturen är två grader lägre nu än för tre timmar sedan. Håller trenden i sig kommer snart havet bottenfrysa och mänskligheten dö ut. Ska försöka få resultatet publicerat i Expressen och visa att den globala uppvärmningen är en myt :)

/Stellan
 

Nej jag tror inte det, och som de också skriver så riskerar två tredjedelar att fäörsvinna, det är inte dö ut.

Sen skriver de

Den globala uppvärmningen är ett stort hot för isbjörnen, och snart rinner tiden ut för världens största landlevande rovdjur.​

Och ordet landlevande är ju lite missvisande, Dess latinska namn är Ursus maritimus just för att det är eh havslevande björn, men med tiden kommer de ju få rätt om isen försvinner.
 
Bifogar ett diagram som visar temperaturen 1979-2008, OBS! se utvecklingen dom sista 2 åren... svårt att förklara sänkningen med ökade utsläpp av växthusgaser...

Jag ska försöka säga det här så tydligt som jag bara kan.

Sluta
Att
Dra
Slutsatser
Av
Korta
Mätserier.

Diagrammet du visar är ett dagram över kortsiktiga variationer, så kallat väder. Det har en tendens att variera år från år. Skilj på det och klimat. Din oförmåga att skilja på betydelsen av väder och klimat avslöjar en stor och djup kunskapslucka från din sida.

Det kan tilläggas att av 1900-talets 10 varmaste år inträffade 9 under 90-talet. Personer som du var säkert framme det året under 90-talet som inte var på tio-i-topp listan och framhöll det som bevis på att den globala uppvärmningen är en bluff.

Du är bra på att selektera fakta. Kollar man på hela grafen så ser man tydligt hur den segar sig uppåt efter hand. I början på serien gör temperaturen bara enskilda besök över det blåa raka strecket, i slutet gör den enstaka besök _under_ sträcket, alltså en TYDLIG UPPVÄRMING. Och du lyckas använda det här diagrammet till att övertyga dig själv att det blir kallare. Suck.
 
Tillägg:

Kan du hjälpa mig genom att tala om var du fick grafen? Vilken websida? Det här ska gå till min samling över bevis för hur "klimatförnekarna" förvränger tolkningen av fakta för att på så sätt bedriva oseriös lögnaktig propaganda. Det materialet du presenterade är guld värt för att visa hur kassa ni är.
 
Bifogar ett diagram som visar temperaturen 1979-2008, OBS! se utvecklingen dom sista 2 åren... svårt att förklara sänkningen med ökade utsläpp av växthusgaser...

2 år, och att kalla det för "inconvenient truth". Det är ju fånigt. Varför skulle det vara en obekväm sanning om vi inte hade en klimatpåverkan av mänsklig aktivitet? Det vore ju bekvämt att bara kunna rulla på som tidigare och använda våra resurser till annat än städa upp och rätta till efter oss.

De här diagramen (från tråden http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=40960&highlight=Glaci%E4rer+snart+ett+minne+blott ,där också källor finns), ger lite bättre tidsperspekiv:


figspm-1.gif



Förstå några saker:

Temperaturstegring orsakad av mänsklig aktivitet handlar om att klimatet blir varmare än vad det annars hade varit, sedan kan naturliga variationer ge upphov till att medeltemperatur mätt på jordytan eller annorstädes sjunker eller stiger under något år, något decennium. Men det blir varmare än vad den naturliga variationen hade gett upphov till. Om det naturligt hade blivit 1grad kallare så blir det kanske bara 0,8 grader kallare. Om det naturligt hade blivit 1 grad varmare så kanske det istället blir 1,2 grader varmare. Men den långsiktiga banan, den långsiktiga trenden, är uppåtgående.

Som exempel till de som säger att vi kanske varit på väg mot en ny superistid idag om inte växthusgaser gett varmare klimat; ja då säger ni ju att klimatpåverkan av växthushaser gett ett varmare klimat än vad som annars hade varit fallet. Vi är alltså överrens om att vi påverkar kimatet. Om den påverkan ger en återhållande effekt för en kyla som annars blivit värre ges det dock mindre stöd för än att vi sakta orsakar ett varmare klimat.

Det finns ett fundamentalt samband (systematiskt långsiktssamband) mellan temperturutvecklingen och en mängd olika naturliga förklaringsvariabler. Olika förklaringsvariabler ger olika stort bidrag till temperturförändringen. Olika faktorer kan ibland ge tillfälligt starkare eller svagare påverkan än vad de gör i snitt sett över en längre period. Avvikelser uppkommer, som den faktiska temperaturutvecklingen fluktuerar runt. Det kan vara positiva och negativa avvikelser, innan temperiturutvecklingen återgår mot den långsiktiga bana som indikeras av det fundamentala långsiktiga sambandet. Av de senaste dryga 100 årens uppvärmning kan forskarna förklara de första 50 årens uppvärmning med naturliga variationer, men de kan inte förklara forsättningen utan att ta hänsyn till mänsklig aktivitet. Det har uppkommit en avvikelse från det fundamentala sambandet som inte låter sig förklaras av kända naturliga faktorer. Avvikelsen kan förklaras om hänsyn tas till mänsklig aktivitet. Nu skulle det kunna vara någon helt ny av människan oberoende naturlig variabel som plötsligt dykt upp, som inte fanns tidigare. Men vad skulle det vara? Det bedrivs ju massvis med forskning på området. T.o.m. Bushadministrationen i USA som med oljesponsorer i ryggen i det längsta använde förnekelsedoktrinen fick till slut medge att det nog var så att mänsklig aktivitet påverkar klimatet. Vi vet ju att vi människor släpper ut oerhörda mängder med växthusgaser och vi vet att växthusgaser påverkar temperaturen. Allt framgår av de länkar jag lagt in tidigare i tråden, med källhänvisningar.

Det är svårt att ge ett enda entydigt bevis för att mänsklig aktivitet påverkar klimatet, elftersom det finns så mycket naturliga variationer och brus och det handlar om så komplicerade samband. Men idag är det verkligen “mountaining evidence” vi ser, om man orkar ta del av den seriösa forskning som bedrivs och inte bara vulgariserar det hela med saker som "köttgrytorna vid FN:s klimatpanel" eller "obekväma 2-åriga sanningar" och bara väljer att närmast religiöst tro något som passar eller för att vara motvalskärring försöker ge sken av att tro något som passar. 2 år, det är som om utvecklingen på aktiemarknaden de senaste 2 timmarna skulle tolkas som ett trendbrott.

/Ett tack till bananmannen. Trevligt med någon som är initierad.

Raskesven
 
Jorden kretsar runt solen som nog de flesta vet, vilket gör att det som drabbar den ena polen drabbar den andra 6 månaer senare. Rättvisemärkt och Svanen, förmodligen KRAV-märkt också. Frågan om jordpendelns förskjutning är dock intressant. Jordens axel snurrar runt den också, om jag minns rätt ett varv på 26000 år. Det gör att avvikelsen från normaltillståndet varierar. Jag vet inte om axeln någonsin pekar "rätt upp" men gör den det så blir det inga årstider den delen av cykeln..

Du är nära nu...:)

Jo,mycket rotationer är det.Jorden snurrar runt solen,och jorden i sig roterar runt en 'tänkt' axel,det är glasklart.Men jorden 'vobblar' också,denna dära 'axeln' ligger inte alltid i samma vinkel,det är den pendlingen som tar 26000 år.I ena pendlingscykelns del hamnar norra delen i skugga,dygnet runt veckans alla dagar i tusentals år.


peter
 
Är kanske motvalls mest för att jag inte förstår intresset för klimatfrågan. Alla åtgärder i Sverige som skulle kunna ha någon inverkan (dock obetydlig) är ju politiskt omöjliga. Exempelvis vattenkraftutbyggnad, kärnkraftutbyggnad, radikalt höjda bränsleskatter (inkl.flygbränsle), repatriering av invandrare hemmahörande i områden med varmare klimat, behovsprövade bilinköp, inget barnbidrag åt flerbarnsföräldrar, ättestupa åt gamlingar.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.