Spår & spår

Jag vill se naturen i naturen. Jag vill inte se pappers som ligger halvt nedgrävt med skit på det, några lättöls-burkar kastade överallt, eller en illa improviserad eld med asktäcke utspridd 2x2 meter. Dessutom finner jag det väldigt dålig stil. Jag tycker däremot det är intressant ifall jag hittar en mugg någonstans som någon tappat, eller finner spår av en människa på något avskilt ställe - så länge dem inte finns överallt.
 
Jag vill se naturen i naturen. Jag vill inte se pappers som ligger halvt nedgrävt med skit på det, några lättöls-burkar kastade överallt, eller en illa improviserad eld med asktäcke utspridd 2x2 meter. Dessutom finner jag det väldigt dålig stil. Jag tycker däremot det är intressant ifall jag hittar en mugg någonstans som någon tappat, eller finner spår av en människa på något avskilt ställe - så länge dem inte finns överallt.

Kan det vara för att vi uppfattar oss själva som avskilda från naturen? I naturen vill vi uppleva naturen, och så lite mänskliga spår som möjligt, som ses som något som kommer utifrån.
Kan upplevelsen av spår efter mänskliga aktiviteter upplevas olika beroende på hur nära naturen vårt vardagsliv befinner sig?
 
Att hitta skräp i naturen från människor tycker jag bara tyder på dålig respekt och lathet. Annars är spårning ett intressant ämne.

/mattias
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.