Döden för Svenska fjällen

avslutad210712

Gäst
Vi har idag trettio vindkraftsverk i Jämtlands län. Beslut om ytterligare 112 st snurror är tagna och på planeringsstadiet befinner sig ännu 588 stycken ännu. De som finns idag har en höjd på mellan 15-120 meter, bland dem som planeras finns totalhöjder upp till 180 meter.

I planeringen finns förslag på antal snurror på olika platser. Vad sägs om;

Middagsfjället (bortom Åre) 83 stycken
Lillhärdal 90 st
Glötesvålen 30 st
Mörttjänsberget 30st
Skärvången 34 st
Bodhögarna 80 st
Björkvattnet 80 st
Ögonfögnaden 30 st
Stamåsen 40 st
Ope 28 st
...................m.m

Nu sitter jag med i en utredning som funderar över hur turismen och dess näringar kommer att påverkas av denna utbyggnad. Blir turistsatsningarna ödelagda, eller kommer turister bara gilla läget? Jag tycker hitills att folket inte fått komma till tals och jag funderar på om det bara är jag som reagerar starkt. Håller på att jobba med en enkät med frågor kom gärna med förslag på frågeställningar eller åsikter.

Vad är det där för siffror - någon slags dagisvariant av vindkraftspark. Nej tacka vet jag Norrbottniska storslagna planer. Läs artikeln och inse att man plnaerar för upp till 1101 vindkraftverk. Fast det är såklart inte bara svenska investerare som är med i det hela.

http://www.nsd.se/NYHETER/ARTIKEL.ASPX?ArticleID=3881771
 
Den största beslutade vindfarmen ska väl byggas på västkusten, finansierad främst av brittiska pensionspengar. Så några bidrag handlar det inte om.
 
... Så några bidrag handlar det inte om.

Hela vindkraftbranschen är uppbyggd på att utnyttja bidrag. När bidragspengarna tagit slut är det också slut med byggandet av vindkraftverk. Om man skulle vara vänlig kan man säga att vindkraftbranschen spekulerar i att elström i framtiden kommer att bli minst dubbelt så dyr som idag. Vilket skulle betyda slutet för stora delar av svensk industri.
 
Det kommer kosta med vindkraftverk, särskilt om man bygger dem norröver. Det kommer innebära rätt stora belastningar på de förefintliga transmissionsledningarna som redan flyttar vattenkraftseffekten söderut.

Om man ska bygga vindkraftverk så är det bäst att bygga dem i söder där konsumtionen finns, jämför var kärnkraftverken finns i detta landet.

Vindkraft är ju dessutom en osäker kraftkälla, så när det är dålig vind får man använda olja istället. Eller skitig polsk kolkraft. Så om det är nån miljöbesparing att t ex ersätta en reaktor med motsvarande effekt vindkraft tror jag inte.
 
Alla energiformer är ju bidragsberoende på något sätt. Skulle kärnkraften betala sina egna försäkringspremier, och inte lila på statliga garantier så skulle den elektriciteten bli mycket dyr. Och skulle kol, rep. olja betala sin utsläpp så blir den också dyr.
 
...
Om man ska bygga vindkraftverk så är det bäst att bygga dem i söder där konsumtionen finns,
....

Helt rätt, varför förstöra den vildmark vi har i Sverige för att försörja bebyggelsen i söder. Norrland är ju mer än självförsörjande via vattenkraften.
Stora vindkraftsparker nära bebyggelse i söder borde vara den mest ekonomiska lösningen. Många på en plats borde ge skalfördelar på underhåll och infrastruktur, korta kablar ger små förluster och lägre underhållskostnad.

Senast jag var uppe vid treriksröset så hde finnarna byggt tre snurror på ett lågfjäll på andra sidan gränsen, inte så kul när det sticker upp vindkraftverk ur ett landskap som annars ser helt orört ut...
/M
 
skitbra, smäll upp en jävla massa vindkraftverk.. det borde dessutom i princip vara olagligt att smälla upp ett tak utan solpaneler.. miljötomtarna vill ha förnyelsebar energi så länge dom själv inte blir störde, det är precis som med invandrare och handikappade, alla är för men när dom kommer nära blir det ett jävla liv..

så utsidan har massor med "vad gör du för miljön" trådar.. det var visst mest snack när det kommer ett steg längre..

problemet i sverige är den småskaliga elförsörjningen, det är så dyrt och komplicerat att ingen kan sätta upp ett litet kraftverk för eget bruk vilket hade varit lysande, se på danmark, var och varannan gård har en liten snurra för husbehov, man kan köpa billiga snurror från danmark men lagstiftningen och kostnaderna springer iväg så det blir olönsamt.
 
Kärnkraft till fjälls!

Eftersom det är begränsat vad ett par hundra vindkraftverka kan åstadkomma så tycker jag personligen att den svenska fjällvärlden skulle husera fler kärnkraftvärk, i alla fall ett!
I samband med de många stora älvarna (som fungerar fint till kylning) och de svenska fjällens avlägsna placering skulle en modern anläggning med användandet av torium (större säkerhet) kunna ge oss en rejäl energikälla.

Jag känner redan att det blir varmare (energi) i tröjan pga. alla som ilsknar till!
 

Sorgligt att se att det går att kränga vindkraftverk som har sex fasta vingar där ingen enda ger optimal framdrivning och några faktiskt bromsar. Betyder att anläggningen måste göras mycket större och tyngre än jämförbara verk. Att den tekniskt okunniga journalistkåren ger gratisreklam åt geschäftet är dock inget att förvåna sig över.

Undrar förresten vad som skulle hända med subventionerna till branschen om någon uppfann ett vindkraftverk som endast var hälften så dyrt att bygga per avgiven effekt som de nu bästa. Någon form av intermittent drivande "drake" med lina till en generator skulle kanske kunna bli ännu billigare. Subventionerna gör att man bygger fast sig vid en oekonomisk teknik.
 
kärnkraft är skitbra, den senaste generationen har riktigt bra verkningsgrad.. smäll upp en 4-5 feta kraftverk så kan vi göra feta pengar dessutom..
 
Den största beslutade vindfarmen ska väl byggas på västkusten, finansierad främst av brittiska pensionspengar

Det är kanske en lysande affär att låta svenska elkonsumenter och skattebetalare betala britternas pensioner. Fast om jag vore brittisk pensionär skulle jag misstro svenskarnas betalningsvilja. Regeringen kan avskaffa subventionerna till vindkraftbranschen över en natt.

Att brittiska pensionsfonder föredrar att investera i svenska vindfarmer framför i brittiska beror kanske på att det blåser mer här än där? ;)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...