Vadan alla dessa rösen?!

Det är sant att det kan gå troll i rösandet på vissa toppar, minns på rak arm inte nån speciell plats men har tänkt på det flera gånger i fjällen. Jag tror också att vi har något slags böjelse (som inte bara är kulturellt betingad) att sätta något slags avtryck i världen. Ett slags kvitto på vår förgänglighet. Sen har vi en flockmentalitet som säger att vi måste sätta ännu ett röse där andra redan satt 809 st (eller "flockmoralen", men "här har ni övermänniskan!")
 
Slarviga stenar i hög som visas i blogginlägget kan jag förstå är skittrista att se överallt men ordentliga rösen som markerar en led är guld värd. Jag blev så lycklig (om än förvirrad) när det var någon som satt upp stenrösen (fast det var nog varden med tanke på utseendet) mellan Kårsavagge och Låktatjåkka. Det var mycket lättare att hitta igen sen smala stigen när det snöade med deras hjälp. Jag hade något att fokusera på där jag gick i min ensamhet. Vid Torneträsk byggde jag mig ett eget lite röse (får ju dåligt samvete nu). Men jag uppskattade de som redan stod där, tyckte det såg ut som ett kul avtryck på att någon annan hade varit där. Dessutom rivs de säkerligen ner av vattnet på våren. Men jag har inte haft någon direkt lust att bygga ett stenberg någonstans längst vägen eller uppe på en topp. De som visades här ovan var fina men det är ju inte kul om hela toppen täcks av dem så man inte kan var där.
 
Kan hålla med om att det på vissa platser byggts onödigt många och stora rösen. Dock vill jag också mena tt de kan vara till nytta ibland. Vi gjorde en avstickare in till Unna Räita på vägen mellan Nallo och Sälka. Terrängen var inte alltid den lättaste men här och var markerade små rösen vart det var lite mer lättrampad terräng. Inte så att det här räddade livet på oss på något sätt men nog var det för stunden uppskattat alltid. Rösen i all ära men med måtta.
 
sten....

....som ligger på marken...eller läggs upp i rösen...bekymrar mig inte alls...jag har aldrig lagt en sten på något röse...dock hittat intressanta insekter i rösen...så alltid gör de någon nytta...det är ju iallfall en "naturprodukt" om man säger så...har jobbat en vecka på peace and love festivalen...städningen av campingen efteråt...ja...det var inte utav denna världen...skräp överallt...då är man tacksam för stenrösen...tänk positivt :) tur att det inte är rösen av aluminiumburkar!!! summan av kardemumman är väl att jag tycker det finns betydligt större miljöproblem i världen helt enkelt...
kram anna
 
Tänk, jag har aldrig stört mig på rösen.

Min mormor brukar efter det att hon läst insändarna i lokaltidningen sucka nöjt och säga "det är så skönt att läsa om folks små bekymmer, då vet man att de inte är oroade över de stora"...
 
Påpekar återigen att rösena vore ok om de fyllde ett syfte. Syftet vore i så fall navigationshjälp. Men fyller de ett syfte om leden, till stor del är spångat, består av flera broar, löper till stora delar parallellt med en elledning och dessutom ligger förvillande nära en vinterled vilket innebär en massa ledkors? Ja, om man är oförmögen att se elledningsstolpar, spångar, ledkors och så vidare men då är man ju knappast lämpad för den typen av friluftsliv.

Slutsats: Rösena är överflödiga och kan gott försvinna.


Märk väl att jag hänvisar till lederna som Jämtlandtriangeln består av och då främst leden mellan Sylarna och Storulvån via Spåime. Om man i andra fjällområden har valt att inte definiera leden så grovt och därför har valt att markera med rösen så ser jag inget fel med det, då jag anser att bara rösen vore att föredra.

Tänk, jag har aldrig stört mig på rösen.

Min mormor brukar efter det att hon läst insändarna i lokaltidningen sucka nöjt och säga "det är så skönt att läsa om folks små bekymmer, då vet man att de inte är oroade över de stora"...
Ett förvisso lättsamt tankesätt som dock gör diskussionsforum av den här typen helt överflödiga.
 
Senast ändrad:
jomenvisst...

är det ganska klokt...egentligen...det ligger mycket i mormors uttalande faktiskt...
när det är små saker...då kan det bli vilda diskussioner...men stora saker...är svårare...
det är ju bra att man vet om taktiken...minns så väl när jag jobbade på kodak labbet...
då började personalmötet med att vi skulle ha bara en toalett...för både damer och herrar...och oj vilka diskussioner..kvinnorna var så vansinnigt upprörda för herrarna skulle minsann pinka utanför och glömma ringen...alltså gick halva mötet...för att diskutera denna relativt oviktiga fråga...sen på slutet...kom frågan om den förorenade lilla bäcken som flöt förbi...jag tyckte ju givetvis att det var labbets ansvar att rena utsläpp...men...denna fråga lyckades ju obemärkt smita förbi...om alla fokuserade på att försöka lösa de stora frågorna...kanske? skulle vara intressant...om det gick...
kram anna
 
Det är upp till var och en vad man ska diskutera. Vill man slippa frågor som enligt en själv är överflödiga eller ointressanta så är det ju bara att låta bli att läsa men bara förekomsten av den här tråden visar ju att någon har intresse av den. Jag skulle kunna sitta hela dagarna och klaga på varje liten tråd som jag tycker är ointressant på det här forumet men jag känner inte att jag får ut något av det och därför avstår jag. Känner ni annorlunda så är det ju upp till er.

Och har ni nu några "viktiga" frågor ni vill diskutera så gör då det i lämplig tråd det vill säga inte denna.

Hur vore det med lite on-topicdiciplin?
 
Det är upp till var och en vad man ska diskutera. Vill man slippa frågor som enligt en själv är överflödiga eller ointressanta så är det ju bara att låta bli att läsa men bara förekomsten av den här tråden visar ju att någon har intresse av den. Jag skulle kunna sitta hela dagarna och klaga på varje liten tråd som jag tycker är ointressant på det här forumet men jag känner inte att jag får ut något av det och därför avstår jag. Känner ni annorlunda så är det ju upp till er.

Och har ni nu några "viktiga" frågor ni vill diskutera så gör då det i lämplig tråd det vill säga inte denna.

Hur vore det med lite on-topicdiciplin?

1) Jepp, man får tycka annorlunda. Och uttrycka det.
2) On-topicdisciplin funkar inte bra i detta forum, vilket ibland gör diskusionerna mera intressanta.
3) Inse att rösens vara eller icke vara kan vara "en småsak" för vissa av oss... :)
 
Just precis. Och jag har hittills inte märkt att någon tycker att rösena längs den nämnda leden är intressanta ur någon aspekt och jag kan därför dra slutsatsen att ingen skulle bry sig om ifall de försvinner.

Bra, det var i stort det jag ville veta.

Då kan den här tråden självdö om inte någon vill forsätta tycka lite mer angående oviktiga frågor. Det är i så fall ett gyllene tillfälle.
 
Va fan Wessén! Gaska upp dig. Inte behöver du låta så sur. Lägger man in en fråga i ett forum så måste man ju räkna med att man kanske får svar från någon som inte tycker exakt likadant som en själv. Det är väl en del av charmen med forum som det här...

Jag kan hålla med om att det ibland känns "överrösat" men jag har så många gånger haft hjälp av rösen i dåligt väder att jag kan ignorera de överflödiga när solen skiner och man har magen full med mat.

Världen är inte bara svart eller vit. Ibland är den grå. Har man tur är den regnbågsmönstrad...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...