Ryvang goes high-tech

För en dryg vecka sedan när jag tog en mindre båt från Ryvang till Grövelsjön, fick jag berättat för mig att senare under den dagen skulle Norges största helikopter köra in en jätttekran till Ryvang. Kranen skulle användas för att installera någon megastor parabol uppe på berget bakom Ryvang. Tanken är att inte behöva dra kabel för att få tillgång till nätet etc. Så vyn mot Ryvang kanske är förändrad nästa gång ni har vägarna förbi.

Raskesven
 
Det lät som ett ambitiöst projekt för lilla Ryvang. Är det på höjden mellan Sylen och Rönnsjön (Sylvåla?) du menar att detta skall byggas?
 
Förra veckan stod en grävmaskin på toppen av Gröthögda och förbredde för en parabol....
 
Senast ändrad:
Förra veckan stod en grävmaskin på toppen av Gröthögda och förbredde för en parabol....
Gröthogna? Jag fick intryck att det var just Sylvola som teoek nämnde som var aktuellt. Gröthogna vore mindre bra. Det är ju högsta berget, drygt 1400 meter, i trakterna. Syns från olika håll och från långt håll.

Raskesven
 
Förra veckan stod en grävmaskin på toppen av Gröthögda och förbredde för en parabol....
Är du säker på att det inte var på toppen av Sylvola du såg grävmaskinen???

Jag kollade just kartan och Gröthognas topp ligger inom Femundmarka Nasjonalpark, vilket inte Sylvola gör. Dessutom ligger ju toppen av Gröthogna en halvmil från Ryvang.

Raskesven
 
För en parabol till satellit är höjden över havet rätt ointressant bara det är fir sikt till satelliten ifråga. Men för en mobilmast, tv-mast eller radiolänk mellan markstationer är naturligtvis hög höjd bra. Parabol används ju mycket för radiolänkar mellan markstationer.

Vet inte om det är omöjligt att sätta upp sådana här radiostationer inom nationalparker.

Högst i området är för övrigt Eljåhogna 1452 möh om jag minns rätt.

Thure

Gröthogna...

Ska man ha en parabol är det väl bra om man sätter den högt...
 
Ja, det var mycket riktigt Gröthogna. Var förbi igen och parabolen står där, en bit väst om själva toppen. Från Långfjället ser den mest ut som ett röse, megaparabolen drunknar storleksmässigt mot Gröthogna på håll. Syns inte alls öster om berget.

Grejen fungerade dock inte när jag var förbi Ryvang, trots att de gjort ihärdiga försök att ta emot och skicka vidare signaler. Känner jag en liten fläkt av skadeglädje?;-)

Raskesven
 
Länkbyggen går inte alltid i snälltågsfart.
När våra länkar i MA blev kanstriga visade det sig att masterna var bra för stall och quaxen dög till torklinor. Det blev till bekvakning efter återuppbyggnad. Länkförstärkarna hade ingen direkt succe på lokala marknaden...riktparabolerna dög antagligen till tvmottagning för de dök inte upp igen...
//J
 
Nu fungerar parabolen. Var nog lite njugg med fläkten skadeglädje. De kan förtjäna sin parabol. Inget vindkraftverk precis, dvs. stör inte.

Raskesven
 
Intressant. Jag var uppe på gröthågnas topp i början av juli och hade då sällskap däruppe av två tekniker som flugits dit av helikopter. De servade då en bred fyrkantig antenn som var placerad ungefär söder om toppen, de var där nästan ett dygn och bodde i en flygbar arbetsvagn.
Jag förstod inte att det var en antenn förrän jag kom närmare. Men tydligen har denna antenn fått en granne eller uppgraderats till en ny. Det verkar då som att det får finnas sån teknik i nationalparker.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.