Vad gör Friluftsfrämjandet som ägare till Idre fjäll?

Boende

Intressant frågeställning. Jag skulle gissa på att vi är max tre stycken.

Och sex procent av hela landets befolkning bor i trakter som våra. Men mest hörs de andra 94 procenten.

I alla sammanhang.
 
För er som tycker att man inte ska gå in i ett natur reservat och bygga så tycker jag att ni ska gå in på länken och kolla var de svenska naturresevaten finns... http://www.naturvardsverket.se/index.php3?main=/dokument/natur/naturres/reservat.html
Naturreservaten finns i fjällvärlden som ingen har någon använding av. Därför är det ju väldigt lätt att sätta ut natur reservat där. Om någon mot förmodan kan få användning för delar av fjällvärlden så låt de som bor i området få bestämma...
[Ändrat av mikaeljägare 2006-12-07 kl 21:18]
 
Rätt funderat

1993 kom det en man utifrån och viftade med mycket pengar och stora planer på en SPA-anläggning och skidbackar i storleksordningen det som redan finns i Borlänge, Gesunda, Väsa, Ånnaboda, m m.

Vad hände då? Jo vips så plockade man bort det området ur det befintliga naturreservatet.

Men när vi som bor här uppe, och vet att vår enda tillgång är den vidsträckta naturen, vill göra ett försök att varsamt utveckla den tillgången så blir det uppror.

Och när skogsbolagen kalhugger på båda sidor av vägen från byn och upp mot friluftsanläggningen Idre Fjäll så är det tyst från storstäderna.
 
Re: Det finns folk som bor i området

mikaeljägare; sa:
jag undrar bara hur många av er som har lämnat era syn punkter bor inom 5 mil från städjan??

Jag bor i Stockholms kommun men har sammanlagt tillbringat mer än ett år inom 5 mil från Städjan.

Älvdalens kommun har hur som helst en gång medverkat till naturreservatsbildningen Långfjället/Nipfjället/Städjan.

Tycker ni att naturreservat i glesbygd alltid kan upphävas om det kan ge arbetstillfällen?

Anser ni att Städjan har symbolvärde?

För övrigt är det bra att det kommer fram olika åsikter i den här tråden annars uppstod ingen intressant diskussion.

Thure
 
Re: Re: Det finns folk som bor i området

thureb; sa:
Anser ni att Städjan har symbolvärde?
Tja, symbolvärde kan ju Städjan fortsätta att ha, hur som. Med en präktig skidlift vid dess sida så kan den ju symbolisera "här i Älvdalens kommun upphäver vi naturreservat och bygger skidliftar istället, minsann". Detta symbolvärde kan ju vara positivt eller negativt, beroende på hur man ser på saken.
 
Några svar från mig

Om reservatsgränser kan flyttas eller upphävas beror på fall till fall. I det här fallet ja.

Städjans symbolvärde? Som symbol nej! Om du menar i form av något sorts prejudikat om projektet får tillåtlighet, tveksamt.
 
Re: Boende

ulfbj42; sa:
Och sex procent av hela landets befolkning bor i trakter som våra. Men mest hörs de andra 94 procenten.
I alla sammanhang.

Tack och lov.
Det vore ju knappast önskvärt om det var de sex procenten som hördes mest. ;)

Sen kan jag lite cyniskt tycka att ställen som folk har flyttat till för att det plötsligt fanns något att leva av där, även kan avfolkas när det inte längre finns något att leva på. Om en ort kan skapas av jobb kan den även försvinna med jobben.
Glesbygsbefolkningen är helt enkelt inget självändamål, utan ett resultat av marknadskrafter.

Och det är inget som bara gäller dem som bor kvar - jag tror att de flesta av oss antingen är inflyttade till regionen de bor i, eller har föräldrar eller andra förfäder som gladeligen flyttade på sig.

Jag anser alltså inte att glesbygdsbor har större rätt än nån annan av oss att kräva jobb där de bor.
 
Kräva jobb?

Nu är ju inte det här en ort som helt plötsligt skapats. Den har levt kvar i högönsklig välmåga tack vara att framsynta människor såg turismen som en möjlig framtida försörjning redan i mitten av 1960-talet.

Nu vill "marknadskrafter" forsätta bygget av detta, ska vi kalla det glesbygdsprojekt, som pågått i 40 år.

Intressant också synen på glesbygd som något som kan undvaras om inte "marknadskrafterna" tycker annorlunda. Glesbygd är ju trots allt motorn som driver den konstgjorda miljön staden. Allt som staden behöver, mat, energi, råvaror, byggnadsmaterial kommer från glesbygden.

De flesta stadsbor tycker ju också att det är skönt att åka till glesbygden när man är på semester. Det förutsätter dock att det finns en levande glesbygd att åka till.

Sedan kvarstår frågan: Vad exakt är det som är så hotat att det upprör Tre Topparmotståndarna till bristningsgränsen? De ca 2 promille av naturreservaten i det här området som projektet berör borde inte vara huvudfrågan.
 
Re: Kräva jobb?

Gardsiö; sa:
Glesbygd är ju trots allt motorn som driver den konstgjorda miljön staden. Allt som staden behöver, mat, energi, råvaror, byggnadsmaterial kommer från glesbygden.

Oliak delar av Sverige har ju olika uppgifter i det maskineri vi kallar samhälle.

Staden har tex till uppgift att driva forskninegn framåt så att glesbygdsbor som annars hade dött av olika sjukdomar nu kan leva till en betydligt högre ålder. Men bara för det hävdar jag inte att staden är motorn.

Christian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adventure_transport Vad gör du för miljön? Miljöpåverkan 219

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.