Vad gör Friluftsfrämjandet som ägare till Idre fjäll?

Utrett missförstånd

Jag fick ett automejl från Utsidan som sa att du hade kommenterat mitt inlägg. Men visst blev jag fundersam när du nämnde Fulufjället... det området hade jag inte nämnt.

Jag bor här på grund av vår härliga natur och den optimism som finns här. Vi är rädda om vår miljö och varje gång jag har varit söderöver och närmar mig Idre så njuter jag precis som du av Städjans dramatiska profil.
 
Det konstiga carvingargumentet

ulfbj42; sa:
För de som behärskar Carvingtekniken eller åker Telemark så finns också väldigt intressant skidåkning.
Det där låter som ett mantra jag hört för många gånger i samband med detta. Det fåniga är att det egentligen talar emot att bygga på Städjan. Såhär menar jag: Om man lyckas få till skärande sväng så tappar man inte lika mycket fart som med sladdsväng. Man kan därdför ha roligare i en mesigare backe. Genom att säga att "behärskar man carvingtekniken så kan man ha kul på Städjan" säger man altså indirekt att backarna är så flacka att man måste ha specialutrustning för att ha kul i dom.
Jag åker även telemark ibland och förstår inte varför man skulle vilja ha flackare lutning på sådan utrustning, tvärt om är det svårare att hålla farten i en flack backe med telemarksgrejor än med alpint (förutom i tjock lössnö, men det är nog inte relevant här).

Agumentet låter som ett slagord som en konsult tagit fram för att slå i politiker, inte som något som en skidåkare skulle säga. Argumentet levande lansbyggd köper jag, men inte carvingskidan, det är fånigt.

De som föredrar lite större utmaningar och strapatser kan klättra vidare till den orörda toppen av Städjan och göra ett eller ett par spännande åk i nordvästbranten på Städjan. Där brukar det vara åkbart en bit in i maj.
Med ledning av Raskersvens karta på första sidan av denna tråd är jag tveksam till vad som menas med nordvästbranten? Nordvästra sidan ser väldigt flack ut, knappast något som skulle kunna ge spännnande skidåkning förutom möjligen dom få första höjdmetrarna.
 
Här kommer ett kort inlägg om Friluftsfrämjandets intressen.
Vid verksamhetekonferens och andra evenemang har jag förstått att det inom Friluftsfrämjandet finns två intressegrupper, nämligen de gröna och de vita. De vita är personer som främst utövar friluftsliv på vintern i backar med liftar. Medan de gröna tar del av fler aktiviteter och ofta i mer "naturliga" miljöer. Detta går inte att bortse ifrån när man som organisation ska ta ställning. Hur man än vrider så missgynnas den ena av grupperna. Därför har det inte varit någon lätt fråga för föreningen och jag kommer inte kommentera om de tar rätt eller fel sida!
 
Häftig skandal om ni frågar mig! Är inte detta ett 98% naturreservat, 2% nationapark å dessutom ett natura 2000 område?! "ähh, låt oss bygga en skidanläggning där"..

Herreg*d, detta är ju så j^kla korkat att jag nästan inte orkar skriva om det.

Natura 2000:
"Nätverket av EU:s mest skyddsvärda naturområden finns i alla medlemsländer för att hejda utrotningen av arter och livsmiljöer."

Områdesnamn
Långfjället-Städjan-Nipfjället

Område som är av både gemenskapsintresse enligt habitatdirektivet och skyddsområde enligt fågeldirektivet

*Fjällhedar och boreala hedar
*Alpina och subalpina silikatgräsmarker
*Öppna svagt välvda mossar, fattiga och intermediära kärr och gungflyn
*Mineralrika källor och källkärr av fennoskandisk typ
*Aapamyrar
*Silikat-rasbranter
*Västlig taiga
*Nordisk fjällbjörkskog
*Örtrika, näringsrika skogar med gran av fennoskandisk typ
*Skogbevuxen myr

*Lodjur
*Brushane
*Fiskgjuse
*Fjällpipare
*Hökuggla
*Ljungpipare
*Silvertärna
*Smalnäbbad simsnäppa
*Smålom
*Spillkråka
*Stenfalk
*Tjäder
*Trana
*Tretåig hackspett

"The area has many high values for endangered species and for outdoor life. The area is adjacent to national parks in Norway. It is important to protect a larger, continuous area like this."

Datum när regeringen har förklarat området som ett särskilt skyddsområde (SPA)
199612

Totalareal (hektar)
93903.9

Ansvarig myndighet
Länstyrelsen i Dalarnas län
------------------------------------
å 7 av 9 ledamöter i länsstyrelsens styrelse tycker en skidanläggning är ett jättebra förslag!
http://www.falukuriren.se/artikel.asp?id=1715677

En skidanläggning kräver ju oxå snö.. å pga bl.a all bebyggelse så ser det ju ut till att vi får mer å mer av detta varje år... hur många nedlagda skidanläggningar har vi inte, å räcker det inte med alla aktiva vi redan har?

Kanske ett mcdonalds å en par hotell å gokart-bana oxå så kan vi rädda fler arbetsplatser...

Men det finns kanske hopp:
http://www.snf.se/nyhet.cfm?CFID=8408359&CFTOKEN=85314433&id=1385

Undrar vad det nästa projekt blir! Rädda 50 arbetsplatser å bygga 12 hotell i sarek kanske?

Å har jag inte helt fel så är de väl redan igång med å planlägga en stor väg rakt igenom fjällkedjan däruppe till norge.

Tar det aldrig slut?
 
Bra engagemang

Läs gärna den beskrivning av vad det
handlar om på http://www.idre3toppar.se/index.asp/id/80

Liftarna, nedfarterna och den tillhörande byggnationen ligger i ett naturreservat. Det tycker jag är enbart positivt. De krav som ställs på utveckling av turismen i naturreservaten är mycket högre än de som ställs på Go Cart banorna utanför tätorterna.

Det talas inte om en stor väg mot Norge i det här området. Mycket tack vare att det är ett naturreservat kanske. Men främst beror det nog på att det inte är en lämplig vägsträckning.

Vi har ett problem att överbrygga, och det är den lskalla hand som lagts över våra hemtrakter genom Natura 2000 som är ett stort och viktigt EU-intresse.

Friluftslivet i området blir oerhört begränsat om vi inte lyckas få tillåtlighet. ... nytt ord för mig, men så heter det tror jag...
 
Detta är ett naturreservat!

Där "Målet är att för framtiden bevara de olika naturtypernas ekosystem och naturliga processer samt landskapets orörda karaktär i väsentligt orört och ostört tillstånd. Området ingår i Natura 2000-nätverket både av hänsyn till fåglarna, samt andra djur- och växtarter och livsmiljöer"..

Och sedan 1992 har man inte fått tillåtelse till att:
1. klättra i boträd eller medvetet uppehålla sig närmare rovfågelbo, lya eller gryt än 100 meter,
2. göra åverkan på mark eller på geologiska naturföremål,
3. skada växande eller döda träd och buskar, vindfällen inräknade, eller att gräva upp växter eller borttaga mossor och lav,
4a. köra i terräng med motordrivet fordon *
5. använda motordriven borr vid vinterfiske,
6. parkera fordon eller uppställa husvagn annat än på härför anvisad plats,
7. landa med, och på sjöar framföra, luftfartyg. *
8. tälta annat än på anvisad plats,
9. göra upp eld annat än på särskilt anvisad plats,
10. vid uppgörande av eld använda annat än nedfallna grenar eller till reservat medfört eget bränsle eller för ändamålet på platsen upplagt bränsle.

Och nu ska det eventuellt byggas skidanläggning där!? Nej, fyy 17!

Vad f^siken har vi naturreservat till? Blir det JA till detta projekt så är det ju: "låt oss spara detta område tills vi får ett förslag på ett stort byggnadsprojekt med mycket peng å arbetsplatser, men innan dess - se för f*n till att ingen klättrar i nåt träd, tältar eller eldar där - ut å kontrollera!"

Och går inte ETT reservat tryggt - så gör inget det! Och vad är då vitsen med att ha dem? och dessutom, vad är egentligen vitsen med hela länsstyrelsen å kanske speciellt deras naturskyddsfunktion med xxx antal anställda - när länsstyrelsen tycker JAA - vilken bra ide - med att riva, å förstöra å bygga STORT i ett naturreservat - när man inte fått tälta där sedan 1992?
[Ändrat av Toffs 2006-12-02 kl 12:32]
 
Toffs; sa:
Detta är ett naturreservat!

Där "Målet är att för framtiden bevara de olika naturtypernas ekosystem och naturliga processer samt landskapets orörda karaktär i väsentligt orört och ostört tillstånd. Området ingår i Natura 2000-nätverket både av hänsyn till fåglarna, samt andra djur- och växtarter och livsmiljöer".
Toffs har rätt. Målet är inte friluftsliv och upplevelse av antingen skidliftar eller vildmark, utan just de naturtyper och arters förutsättningar.

Idre kommun har redan accepterat att området ska bli N2000-område, så man undrar varför de ändrat sig....
 
Älvdalen

Det finns ingen Idre kommun. Idre och Särna är införlivade tillsammans med Älvdalen i en större kommun som heter Älvdalens kommun.Det skedde långt innan den här aktuella frågan om Tre Toppar var aktuell.

Jag är ju inflyttad och har ingen direkt kunskap om hur det gick till när det blev ett EU-intresse. Det enda jag hört är att det gick fort och utan särskilt mycket (om ens något) rådslag med ortsbor, kommun, Friluftsfrämjande, Fältbiologer, Naturskyddsförening eller andra som borde ha känt sig berörda.

Den ändring som skett är nog att EU-intressen kört över glesbygden i Sverige. Men jag är inte helt insatt i de turerna.
 
Om det är så att de påbörjar ett planarbete och fortsätter dumma sig så tycker jag vi skickar ut ett meddelande till alla vi känner samt de vi känner inom Friluftsfrämjandet. Får man inte detta hävt finns det endast två val, antingen stoppar Friluftsfrämjandet planerna eller så får man sälja ut sin del. Man kan också förlora våldsamma mängder medlemmar på ett bräde.

// Jocke
 
Re: Älvdalen

ulfbj42; sa:
.....
Den ändring som skett är nog att EU-intressen kört över glesbygden i Sverige. Men jag är inte helt insatt i de turerna.
Är du den Ulf Björklund som bl.a. arbetat inom miljö- och jorbruksutskottet med frågor som rör naturreservat?

Raskesven
 
Ej längre medlem

Jag har meddelat Friluftsfrämjandet att det medlemsskap som finns i min familj INTE kommer förnyas just för att Friluftsfrämjandet aktivt tagit ställning MOT nuvarande projektplaner av Idre Tre toppar.
[Ändrat av Gardsiö 2006-12-03 kl 14:24]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adventure_transport Vad gör du för miljön? Miljöpåverkan 219

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.