Vad gör Friluftsfrämjandet som ägare till Idre fjäll?

Idre fjäll vill genomföra projektet tre toppar vilket innebär ingrepp i ett naturreservat, tillika Natura 2000-område. Jag begriper inte hur Idre fjäll kan driva detta med tanke på att Friluftsfrämjandet är en av ägarna till stiftelsen och den höga svansföring Friluftsfrämjandet haft när det gäller friluftsmiljön. Friluftsfrämjandet borde ha stoppat idén på ett tidigt stadium. Kan någon som är insatt förklara?
 
Göjje; sa:
Idre fjäll vill genomföra projektet tre toppar vilket innebär ingrepp i ett naturreservat, tillika Natura 2000-område. Jag begriper inte hur Idre fjäll kan driva detta med tanke på att Friluftsfrämjandet är en av ägarna till stiftelsen och den höga svansföring Friluftsfrämjandet haft när det gäller friluftsmiljön. Friluftsfrämjandet borde ha stoppat idén på ett tidigt stadium. Kan någon som är insatt förklara?

Om det stämmer att Friluftsfrämjandet är en av ägarna till Idre fjäll är det en skandal och jag ska då genast avsluta mitt medlemsskap i Friluftsfrämjandet.

Jag tror att detta projekt aldrig kommer tillstånd. Om projektet beviljas tillstånd går det (även för privatpersoner) att överklaga till EU-domstolen via Kommissionen. För att det ska gå att bevilja tillstånd, och då undantag från MB 7§ 28kap, krävs ett samhällsintresse som det inte kan bli frågan om i det här fallet.
 
http://www.idre3toppar.se

http://www.intresseforeningen3t.se

Är några länkar man kan titta på och läsa om bl.a miljökonsekvenserna angående utbyggnaden av Städjan. Förflyttar man sig 50 meter in i skogen från skidnedfarter och liftar så sluter sig grönskan kring dig och det ser ut precis som det gör nu.

Man bör också veta att det finns 190 000 hektar, 19 kvadratmil, reservat runt omkring Idre som inte är "hotade".
 
Jag har nog tidigare tänkt att det inte spelar så jäkla stor roll om man bygger ut ett "tätortsnära" fjäll och får folk att komma till fjällen för utförsåkning.

Men sen funderade jag lite till: vad har vi störst brist på i Europa: vildmark eller skidliftar?
Vad har vi störst chans att bli världsbäst på i Sverige: vildmark eller skidliftar?

Vill man skapa bra skidåkning ska man väl hålla sig ganska långt från sandhögarna i Sälen och Idre.

(Och att skylla på carvingskidorna är ju bara larvigt)
 
Friluftsfrämjandet

har en lång historia som backägare etc. Framgår lite i senaste numret av Friluftsliv. Har lite svårt att köpa argumenten från Älvdalens kommun. Idre blir inte väsentligt mer konkurrenskraftigt skidåkningsmässigt med Åre eller bra norska orter genom den föreslagna våldtäkten på Städjan. Visst kan fler åka samtidigt i systemen om utbyggnaden blir av men Idre lider av längre bilresa än till Sälen för de flesta kunderna och har inte bättre utförsåkning än Sälen.

Däremot så är det mycket mera fjällkänsla och bättre turåkning och toppturer i Idre/Grövelsjöfjällen än i Sälenfjällen. Utbytet av en topptur på Städjan skulle bli väsentligt lägre om utbyggnaden blir av.

Jag är motståndare till den föreslagna utbyggnaden "Tre Toppar".

Thure
 
Tre Toppar inget miljöproblem

Min åsikt är att de ingrepp som Tre Toppar innebär inte är något miljöproblem. Det kommer se lite annorlunda ut men exakt vad är hotat av det? Fjället kommer stå kvar. Det finns dessutom 190 000 hektar reservat runt omkring som inte är hotade.

Dessutom kommer ju projektet att kompensera ingreppen genom att skydda idag oskyddad natur.

För övrigt tycker jag att det är synd att sakfrågan kommer bort lite i debatten. Hur ska landsbygden överleva? Om man som här är inmålade i ett hörn av naturreservat? (Ta en titt på den här kartan så ser ni att det inte är någon brist på skyddad natur kring Idre http://www.w.lst.se/template/NewsPage.aspx?id=3971 )

Ålderskurvan, avfolkningen, utarmningen av service, kvartalsekonomin, den nedåtgående trenden som under lång tid avfolkat inlandet och låtit de öppna markerna växa igen, hur ska man få ordning på detta?

Ett konkret exempel relaterat till invånarnas ålderskurva från grannbyn Särna: Om man lyckas hålla in- och utflyttning på plus minus noll så kommer man halvera invånarantalet på 25 år p.g.a. "naturlig avgång".
 
MvGyver; sa:
Förflyttar man sig 50 meter in i skogen från skidnedfarter och liftar så sluter sig grönskan kring dig och det ser ut precis som det gör nu.

Man bör också veta att det finns 190 000 hektar, 19 kvadratmil, reservat runt omkring Idre som inte är "hotade".
Jo, men själva poängen med reservatet är ju att det är fjällnära skog. Skidanläggningsnära skog är mindre attraktivt. Att allt ska vara som tidigare 50 m in i skogen är jag mycket tveksam till, jag har då aldrig varit på någon fjällanläggning där man får någon som helst vildmarkskänsla 50 m från skidbacken. Dessutom är ju det speciella med städjan att det är kalfjäll, så jag tror att intresset av att gå så långt in i skogen att man inte ser kalfjället/skidanläggningen är ganska litet. Tät skog finns på ganska många platser i Sverige.

Om det nu inte är någon brist på skyddad mark runt Idre som är likvärdig så kan dom väl bygga där istället. Om inte så undrar man varför?

Nordesjö; sa:
Men sen funderade jag lite till: vad har vi störst brist på i Europa: vildmark eller skidliftar?
Vad har vi störst chans att bli världsbäst på i Sverige: vildmark eller skidliftar?

Vill man skapa bra skidåkning ska man väl hålla sig ganska långt från sandhögarna i Sälen och Idre.

(Och att skylla på carvingskidorna är ju bara larvigt)

Precis min tanke. För den som någon gång har provat att åka skidor på anläggningar i Norge eller Alperna ter det sig ganska fånigt att man vill bygga Nordens största anläggning på en plats där maximala fallhöjden är mindre än 300 m. Jag har gjort toppturer på Städjan, det är och förblir ett fjutt-berg.
 
Vandrare; sa:
Precis min tanke. För den som någon gång har provat att åka skidor på anläggningar i Norge eller Alperna ter det sig ganska fånigt att man vill bygga Nordens största anläggning på en plats där maximala fallhöjden är mindre än 300 m. Jag har gjort toppturer på Städjan, det är och förblir ett fjutt-berg.

Även min tanke, även om jag inte ens varit där...
 
Re: Tre Toppar inget miljöproblem

Gardsiö; sa:
Min åsikt är att de ingrepp som Tre Toppar innebär inte är något miljöproblem. Det kommer se lite annorlunda ut men exakt vad är hotat av det? Fjället kommer stå kvar. Det finns dessutom 190 000 hektar reservat runt omkring som inte är hotade.

Städjan är ett symbolfjäll. Den föreslagna utbyggnaden kanske inte oåterkalligen hotar någon specifik art eller biotop men den skulle påverka renflyttningen och helt förändra naturupplevelsen vid Städjan.

Läs gärna DN-artikeln där finns många bra både känslomässiga, legala, kulturella och biologiska argument mot "Tre Toppar".

Thure
[Ändrat av thureb 2006-11-30 kl 14:22]
 
Friluftsfrämjandet på två stolar!

Tillbaka till trådens början! Frågan handlade inte om projektets vara eller inte. Min fråga handlade om Friluftsfrämjandet, som tillsammans med Älvdalens kommun grundade stiftelsen Idre fjäll på 60-talet och det är dessa två som fortfarande äger Idre fjäll. Staffan har hittat uttalandet från Friluftsfrämjandets riksorganisation som tydliggör att Friluftsfrämjandet tycker en sak som remissinstans men uppenbarligen tyckt tvärt om, eller inte tyckt något alls, som ägare till stiftelsen Idre fjäll. Min förhoppning är att Friluftsfrämjandet kan agera som ägare och se till att ansökan om projektet dras tillbaka. Att projektet förverkligas samtidigt som Friluftsfrämjandet hävdar sitt värnande om friluftsmiljön är omöjligt. Då tror jag att Staffan, jag och många med oss lämnar Friluftsfrämjandet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adventure_transport Vad gör du för miljön? Miljöpåverkan 219

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.