Dubbdäcksförbud

Jag måste också kommenter cykel och dubb.
Jag har slutat med dubbar på cykel, däcken väger mer, kostar mycket mer och ger inte värst bättre grepp än färska däck med lite lägre tryck. Jag har tidigare kört med Nokian 360 dubb och känner ingen markant skillnad. Den lilla skillnaden kan minimeras med lite mer planerad cykling. Greppet i sidled upplever jag som ännu sämre. Nu har jag inte provat de värsta däcken med spetsiga dubb, de kanske ger bättre grepp?

Nu gäller väl tråden egentligen bildäck med dubb, men ändå.. Det beror kanske också på var och hur man cyklar, vet inte men jag kan bara tala för mig själv. Jag cyklar i princip hela vintern (brukar bara skippa dagar med -8 eller mer), och skulle aldrig vilja köra utan dubb. Dubbarna gör hela skillnaden mellan att kunna passera en oupptäckt glashal isfläck, eller gå omkull där. Råkade ut för såna förhållanden ett antal gånger förra vintern.

På bil håller jag däremot med, där klarar sig de flesta utan dubb. Framförallt har alldeles för många en stark övertro på sina dubbdäck.
 
Jag har svårt att se att dubbdäcken på en cykel skulle ha någon mätbar effekt på luftkvaliteten jämfört med dubbdäck på bilar. Tre anledningar: bilar är mycket tyngre, kör fortare och har bredare däck.
 
Cykel och dubb var en liten urspårning bara.
Det som sliter mest är ju bilen med dubb, men då främst att så många idag spinner lös så fort de skall accelerera. Stark motor och alltid brottom är väl två stora orsaker.
 
http://www.sr.se/stockholm/nyheter/artikel.asp?artikel=3378035

Hörde på radion i morse att Taxi Stockholm med, som jag uppfattade, tämligen bra statistiskt underlag konstaterat att man inte råkat ut för mer olyckor sedan man gått över till uteslutande dubbfria däck.
Sånt som är intressant med ett sånt resultat är väl att de kör dygnet runt oavsett väder, att de kör inom och utom tullarna, samt att de på en dag kör med än många privatbilister kör i hela livet.

I år har det ju dessutom varit mer vinter än "någonsin" i regionen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.