Klimathotet en bluff?

Vad tror du om klimathotet?

  • Vet inte men vågar inte chansa.

    Röster: 28 14.7%
  • Bara skitsnack, en narturlig fas helt enkelt.

    Röster: 46 24.2%
  • Klart att det är vi som ställt till det, men med ny teknik och om alla hjälper till så fixar vi det.

    Röster: 105 55.3%
  • Spelar det någon roll det är ändå kört... vi ska alla dö! Så vem orkar bry sig...

    Röster: 11 5.8%

  • Totala väljare
    190
Är det inte så att en Tro med en påverkan på icke troende, alltid kommer att befästa vi och dem tänkandet, samt att varje dylik maktrörelse generar jobb för alarmisterna (det nya prästerskapet) samt inskränkningar (högre skatter etc) för massan, allt i syfte att upplysa massan, begränsa skadorna och öka en egna makten fast med omvänd viktordning och sanorlikt en logaritmisk skala på medlens fördelande.....;-)
 
Eftersom att vetenskapsskeptiker är ganska förutsägbara (repeterar samma argument om och om igen, även långt efter att de fått en vettigt motargument) så tänker jag gissa vad den där boken handlar om, utan att faktiskt läsa den.

Jag tror att boken tar an på det faktum att gällande värmerekord fortfarande ligger på år 1998, då det året hade ett extremt kraftigt El-Niño (värmer upp världshaven) som sedan följts av en lika kraftig La-Niña som kylt ner jorden sedan dess. Sedan tror jag att författaren därför drar slutsatsen att halten av växthusgaser i atmosfären inte påverkar växthseffekten, och att vi därför kan lugnt fortsätta släppa ut koldioxid i hundra år till.

Har jag rätt eller har jag fel?
 
Författaren är då antagligen Ekonom, pensionerad företagsledare, bloggare eller tillhör nån annan "expertgrupp" inom klimatskepticism...?

/M
 
När ni skriver alarmister och skeptiker m.m.

Vad menar ni då ? vilka är alarmisterna och vilka är skeptikerna?

Om man ser till den här klimatråden så måste peacefull vara alarmisten.
jag sällar mig gärna då till skeptikerna.

En annan sak som jag märker är att de som är helt säkra på vad som gäller är de som inte "tror"(för de vet)(de har i varjefall läst en blogg om det) på mänsklig påverkan. medan de flesta är rädda att det är just så det ligger till ... att det är vi som ställt till det. Men här ligger betoningen på tror . men det finn säven här några själv utnämda experter också.

Några skeptiker till den männskliga påverkan av klimatet drivs i detta forum av dåligt samvete och också valt sida där av. " det är en narturlig process så då behöver jag inte ha dåligt samvet...... visst är det så...? peacefull? hallå...? satans jag slänger in en egen länk... även om peacefull redan har länkat den... fan! i vilken låda ska jag slänga den här....spela roll...vadå kvicksilver...NEEEEJJJ!!!!
 
Det är en annan femma.

Om vi ska kunna sluta släppa ut växthusgaser, men samtidigt hålla hungern och fattigdommen stången, så måste vi genomföra reformer och teknikskiften. Men detta kommer inte att ske utan ansträngning. Första steget blir då att lägga korten på bordet och visa allmänheten hur illa det ligger tll.

Men här kommer det lilla problemet in att det finns en massa skeptiker som slänger grus i maskineriet och svartmålar vetenskapesmännen och deras forskningsresultat. Och så länge dessa ger folk en anledning till tvivel kommer samma folk inte att ha lika stor motivation att lösa problemen.

Därför är personer som du Peacefull direkt livsfarliga. Ni dödar folk. Ni är motsvarigheten till en person som, när huset brinner, hindrar folk från att ringa brandkåren eller evakuera huset med motivationen att det inte alls brinner i huset, det är bara solen som skiner lite starkare.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.