Billiga prylar miljövidrigt ?

Typexemplet på miljövidrigt skräp måste väl annars vara enklare vandringsryggor från ÖB, Biltema eller liknande. Håller tre veckor, tunga som bly och inga delar är bra nog att återanvända i "projekt-göra- om". När man kan få tag i bra ramryggor för 100-150 kr på loppis! Hade vråltur igår och hittade en närmast oanvänd Haglövs Alaska á 100 kr! Den kommar att hålla till barnbarnen... Ska man bara ut över natten så är en billig ÖB-press troligen miljövänligare än ett Hillebergstält. Kostnade styrs kanske främst av att man inte överskattar sina behov.
 
Typexemplet på miljövidrigt skräp måste väl annars vara enklare vandringsryggor från ÖB, Biltema eller liknande. Håller tre veckor, tunga som bly och inga delar är bra nog att återanvända i "projekt-göra- om". När man kan få tag i bra ramryggor för 100-150 kr på loppis! Hade vråltur igår och hittade en närmast oanvänd Haglövs Alaska á 100 kr! Den kommar att hålla till barnbarnen... Ska man bara ut över natten så är en billig ÖB-press troligen miljövänligare än ett Hillebergstält. Kostnade styrs kanske främst av att man inte överskattar sina behov.

Skulle man komma åt o stjäla sopsäckarna av sopgubbarna när dom blundar för alla flugor, och utnyttja befintligt pågående transport, så vore de väl ett kostnadsbra o miljöbra val ?, jag menar som regnskydd om man sprättar dem...;)
 
Bättre att gråta en gång när man betalar för den, än varje gång man använder den!
Det är ett citat jag lärt mig inom motormekarsvängen och det passar in på det mesta i vardagen med...
 
Problemet i mång fall är ju att reservdelarna kostar lika mycket som produkten eller till och mer i vissa fall. Sitter och tänker på hur jag ska göra med min skrivare nu när tonern börjar tryta på sista versen. Det är en färglaser och jag konstaterar att det antagligen är billigare att köpa en ny skrivare än att köpa nya tonrar. Den svarta har jag bytt en gång men när färgerna är slut så är det antagligen billigare med en ny skrivare.

Exempel: HP Color LaserJet CP1215
Skrivare: 1790kr
Då ingår 4 tonrar (1x859+3x785kr) = 3124 kr.
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=122769
(Netonnet är min närmaste datorbutik, gångavstånd)


I princip alla färglasrar på marknaden levereras med mindre tonerkassetter från början, än de som man sedan kan köpa som "reservdel". Det gör att matematiken ser lite onödigt extrem ut. Men det är nog korrekt att det ändå brukar bli billigare (per utskriftssida) att köpa ny skrivare istället för ny toner. Fast möjligen stämmer det inte eftersom alla färger inte tar slut samtidigt.
 
Jag vet att innan digitala kameran kom så körde jag med Polaroid-kameran när jag lade till bilder till mina arbetsinstruktioner etc, som tar fram/framkallar bilden direkt.

Jag bad andra o köpa film till den, den var dyr tyckte jag då bilden inte alltid blev så som jag ville ha den, så det gick åt en del film...

En dag på jobbet ville ingen åka o köpa film åt mig, jag var tvungen att åka själv till butiken,då fann jag på Expert att man fick både kameran o en filmpacke (12 bilder) för samma pris som en lös filmpacke ....

Så efter det hade jag några kameror i skrivbordslådan....sen kom det till jobbet en stor klumpig digitalkamera med den där svarta platta disketten som "filmrulle" i, den fick jag gå o låna när jag behövde den, den kostade åtskilliga tusenlappar på den tiden...

Snart kostar väl en kamera några hundra o finns i varenda pryl vi har... varför inte i köksfläkten ?, så kan man knäppa nåra bilder till sina receptsamlingar...eller i duschen när vi vill visa hur man spar tid i nåt forum man är inne på, bilden kan då visa att man kan både duscha, kissa,borsta tänderna,tvätta håret,prata i den vattentäta telefonen,samt surfa på den vattentäta pek-dataskämen på duschväggen...nu kom jag ur spår, förlåt...
 
plaskdaja;441953Inom friluftsvärlden sticker två företag ut: Patagonia och Klättermusen. Där är det inte bara att dra in så mycket dollars som möjligt som är det viktigaste. Även om det svider i plånboken att köpa deras produkter vid inköpstillfället så tror jag man har ingen det på lång sikt samtidigt som man gör en miljömässig insats. / Daniel[/QUOTE sa:
Jag har haft en Patagonia jacka nu i 4-5 år använder den mycket både dagligdax, året runt och när jag är ute och tältar, Den är fortfarande helt regntät, märktes inte minst i sommras. Kommer att få foga in lite nytt inner foder på ett ställe, men det är inget problem. Den kommer då att hänga med minst 2-3 år till. När man är så nöjd med en jacka vad är chansen att man köper en till från samma märke?!?

Så efter det hade jag några kameror i skrivbordslådan....sen kom det till jobbet en stor klumpig digitalkamera med den där svarta platta disketten som "filmrulle" i, den fick jag gå o låna när jag behövde den, den kostade åtskilliga tusenlappar på den tiden...

Snart kostar väl en kamera några hundra o finns i varenda pryl vi har... varför inte i köksfläkten ?, så kan man knäppa nåra bilder till sina receptsamlingar...eller i duschen när vi vill visa hur man spar tid i nåt forum man är inne på, bilden kan då visa att man kan både duscha, kissa,borsta tänderna,tvätta håret,prata i den vattentäta telefonen,samt surfa på den vattentäta pek-dataskämen på duschväggen...nu kom jag ur spår, förlåt...

Du har redan kamera i mobilen...
Jag råkade på första digitalkameran i jobbet 1998, den kostade en förmögenhet, det minne på 32 Mb till den kostade runt 3000 kr...

Jag har avverkat ett antal kameror på jobbet nu. När jag nu köper in till de som behöver kamera är det mycket "bättre" kameror än den jag sitter på. Det är en HP med 5 Mpixel och 8X optisk zoom, ca 5-6 år gammal, inte snabb, stor, käkar batterier (elfel) men den tar mycket bättre bilder än de nya billiga kamerorna på över 10 Mpixel, och jag har lärt mig (nästan) alla inställningarna på min relik och dess + och - vilket ger mycket för resultatet.
 
Jag håller inte med dig oreserverat om Klättermusens kvalitet. Mina två största jack-besvikelser är 2 st Grim, och KM:s reklamationspolicy är inte särskilt kundvänlig. Enligt min erfarenhet.
Gör mig extra morrig när de skryter om sin slitstyrka och långsiktighet.
Kanske har de bättrat sig, kanske hade jag extrem otur, men hemma hos mig hänger en delaminerad, sparsamt använd Grim i garderoben.
Jag är bitter!

Delaminerade skaljackor finns det nog av flera märken, men jag gillar inte laminat över huvud taget. Jag har dock haft bra erfarenhet av de bomullskläder som KM tillverkar. Ett ställ är fortfarande intakt med byxor och jacka efter 20 år, och även övriga familjen har haft kläder sedan mer än 10 år som fortfarande används. Tidigare erfarenhet var att deras service var bra, hur det är på senare år vet jag inte då det inte varit aktuellt.
 
Koppling till en annan tråd...

... nämligen den om Miljö vs ekonomi.
I denna tråd har enn massa bra exempel tagits upp som kopplar direkt till den tråden titta på den och kommentera. Här ( i denna tråd) finns ju massa smarta tankar.

// Bosse
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.