Är vi för dumma ?

Vad en människa hinner uppfatta under sin livstid är inte mycket att bygga klimatteorier kring.
Det krävs mycket längre tidsperspektiv.

Och det vet du!?!

När det gäller att det skiter sig med all säkerhet med ditt sätt att se på problemet menar jag att om det är vårat fel att natur löper amok kommer vi inte att fatta det utan bara fortsätta. Är det en naturlig process spelar det ju ingen roll för då är det upp till naturen och jorden om det skiter sig.
Det jag menar är att du inte vet ett skit ändå väljer du att tro vi inte har nåt med uppvärmningen att göra och handlar där efter med andra ord gör inte skit.
Du har inte en aning ändå väljer du att chansa. Vilket jag inte tror på. Du och andra väljer den sidan av problemet som att ni slipper ändra på er. Med andra ord ren feghet och slöhet.

Jag har inte en aning men om det finns en liten chans att vi sabbat vår jord väljer jag att tro att vi kanske kan ställa det till rätta.

Nu säger jag som andra nu orkar jag inte läsa mer skit. Vill be er att bara vara ärliga fråga er själva om det inte bara handlar om att ni inte är beredda att sänka eran levnadsstandar till för mån till ett bättre klimat om det vore möjligt. Sen har vi hela tredje värden som också måste få utvecklas fast då med en mer hållbar utveckling. Vi få se åt vart det barkar.
 
...behovet att gå från ord till handling som föranledde FN:s klimatpanel att göra ett så kategoriskt uttalande trots en del forskares tvekan eller direkt veto.
Streck i debatten.
Om det vi gör skall få någon effekt så är det bråttom att börja göra det och om någon vill fortsätta diskutera så är det fritt att göra det på fikarasten.
Om vi skall vara helt säkra och fullständigt överens innan vi agerar så kommer de två sista människorna på jorden att sitta och argumentera om det var en naturlig utveckling eller inte.

Precis - håller med ! "Om" det nu är människan som är boven i dramat så kan vi ju hälsa hem. Vi är helt enkelt inte kapabla att tänka så - som vi borde göra. Renodlade sanningar har människan ryggat för i alla tider. Det är bara att titta sig själv i spegeln.
 
Precis - håller med ! "Om" det nu är människan som är boven i dramat så kan vi ju hälsa hem. Vi är helt enkelt inte kapabla att tänka så - som vi borde göra. Renodlade sanningar har människan ryggat för i alla tider. Det är bara att titta sig själv i spegeln.

Jo, men jag ser hellre folk med skygglappar än existensiell ångest, människor som gett upp är ingen trevlig syn. Själv fylls jag nära nog av hat och avsmak när jag riktigt tittar Får i ögonen.
Sen om de självmant hänger sig till nån trosinriktning eller annan eskapism är deras ensak.

Solen slocknar om fem miljarder år, sug på den!


peter
 
Helt riktigt - allt det där vet vi ju - om vad vi bör göra etcetera.
Vet vi det? När jag har släckt mina lågenergilampor och står och gnager på mitt kravodlade äpple vid busshållplatsen får jag ändå känslan av att jag bara skrapar på ytan. Är det verkligen inte möjligt att leva miljövänligare än så?

Han som alla andra vill väl veta sanningen - och sanningen kanske är den att öknarna ej breder ut sig. Idag vet jag ej vad jag ska tro - följer de så kallade experterna. Men håller mig varken på den ena eller den andra sidan som jag tidigare gjort.
Vilka är experterna enligt dig? Professorn i Lund hittade jag efter litet enkelt Googlande, han heter Ulf Helldén och är naturgeograf. TV-inslaget hittade jag också, och jag måste ju säga att det är stora växlar att dra på ett 2 minuter och 13 sekunder långt inslag på TV-nyheterna, att detta kullkastar 100 års klimatforskning. Ökenspridningen är endast en detalj, vars falsifiering inte alls påverkar teorierna om klimatet. Tvärtom anges klimatförändringarna som orsak till minskningen av öknarna, genom ökad koldioxidhalt, ökad temperatur och ökad nederbörd, vilket får träden att växa bättre.

Sanningen om klimatförändringarna kan vi inte vänta på. Det är helt riktigt att det är falsifierbara teorier vi har att göra med, men om de är sanna så kommer det att vara för sent den dagen de kan verifieras. Att vilja veta sanningen innan man gör något är alltså att helt enkelt ogrundat hoppas på möjligheten att vetenskapen har fel.

Sanningen om människans plats i universum vet vi dock mer om, om vi inte hemfaller åt religion eller något annat som är oväsentligt i sammanhanget. Allt vi vet hittills visar entydigt på att naturen är starkare än vi. Vi kan inte leva utan naturen, men naturen kan leva utan oss. Vi har inte potential att förstöra naturen, helt enkelt för att naturen kommer se till att vi dör ut långt tidigare än så.

Jag läste på en blogg (19/9) att "Klimatalarmismen är det största hotet mot vår frihet sen kommunismen hotade oss", och tycker det är ett väldigt intressant uttalande. Människan är inte fri från naturens lagar, vilka är villkoret för vår överlevnad. Men vi har nu gått så långt i vår frigörelseprocess så att vi har frigjort oss ifrån naturen, och därmed från själva livet.

Men det här är uppenbarligen så provocerande att man hellre skjuter budbäraren än tar debatten. Folk skriker fel, fel, fel, och höjer röster om att personer som tycker så här skall "tystas"(!), men ingen säger vad som är fel. Varför? Jag vill också pröva mina argument. Om det är så självklart fel, varför försöker ingen ens överbevisa mig, eller åtminstone förklara vad jag har missuppfattat?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...