Vad gör Friluftsfrämjandet som ägare till Idre fjäll?

Replik o DN´s saklighet

DN´s rapportering om regeringens beslut på webben är saklig (var i alla fall nyss, men den uppdateras ju ibland) utom på en punkt. Idre Fjäll är inget vinstdrivande bolag. Men skillnaden mellan en stiftelse som har till uppgift att vårda och förvalta ett kapital och ett vinstdrivande bolag är nog okänd för många.

Varken vi som bor här uppe eller stiftelsen Idre Fjäll vill skövla, förbruka och förstöra vårt största kapital som är naturen. Men vi vill att fler människor ska få möjlighet att vistas och leva här i vår vidsträckta fjällvärld.

Journalisten på DN vill äga sin lilla bit av fjällvärlden utan att störas av turister. Men det har blivit glesbygdens gemensamma dilemma under senare år. Fritidshusägare som vill ha sina få veckor om året för sig själva. Det gäller inte alla, så menar jag inte, men det är ett växande glesbygdsproblem.

DN´s tidigare artiklar på kultursidorna har varit känsloladdade och fulla av överdrifter och sakfel som skrämt upp många naturvänner. Främsta genom att de varit så välformulerade och fått ett så stort utrymme.

Juridiken bakom regeringens beslut har jag svårt att förstå. Det är väl knappast Vår Herre som ritat kartan över Natura 2000 områden? I så fall lär det inte stå i mänsklig makt att påstå att han missade lite med pennan och be honom att rita om. Men kartan ritades av entusiastiska tjänstemän som tillsammans med politiker troligen ville skryta med våra naturtillgångar i Bryssel.

Men om Bryssel hade förstått att Städjan är ett litet fjäll inklämt mellan två skidanläggningar och en bilväg så hade dom protesterat. Då hade en procent av det skyddade området kunnat göras tillgängligt för fler.

Ulf
 
Re: Replik o DN´s saklighet

ulfbj42; sa:
.....
Då hade en procent av det skyddade området kunnat göras tillgängligt för fler.

Ulf
Klagas det på DN:s saklighet är det väl bäst att själv försöka hålla sig lite saklig?

Det är väl klart att om områden exploateras blir de tillgängliga för fler. Men exploateras de är det inte längre x procent av skyddade områden som blir tillgängliga för fler. De skyddade områdena har minskat med x procent, och det område som blir tillgängligt för fler är då ett exploaterat område. Det är alltså inte så att "en procent av det skyddade området kunnat göras tillgängligt för fler". Området är inte längre skyddat om det exploaterats och gjorts tillgängligt för fler.

Raskesven
 
Re: Replik o DN´s saklighet

ulfbj42; sa:
Juridiken bakom regeringens beslut har jag svårt att förstå. Det är väl knappast Vår Herre som ritat kartan över Natura 2000 områden? I så fall lär det inte stå i mänsklig makt att påstå att han missade lite med pennan och be honom att rita om. Men kartan ritades av entusiastiska tjänstemän som tillsammans med politiker troligen ville skryta med våra naturtillgångar i Bryssel.
Nu är det så att regeringen direkt godkände alla befintliga naturreservat som N2k-områden. I naturreservatsprocessen har kommunerna t.ex. fått yttra sig. Kartan är inte ritad av folk som vill skryta - gränserna följer naturreservatet.
Men om Bryssel hade förstått att Städjan är ett litet fjäll inklämt mellan två skidanläggningar och en bilväg så hade dom protesterat. Då hade en procent av det skyddade området kunnat göras tillgängligt för fler.
???? vad menas? Sverige har samma skyldigheter som andra medlemsstater enl. Habitatdirektivet (och alla andra direktiv). Varför skulle detta utgöra ett undantag? Alla områden får enbart pekas ut pga dokumenterade vetenskapliga värden - inte av andra hänsyn.

Om bevarandestatusen för naturtyperna och arterna på Städjan inte är gynnsam så måste det åtgärdas och förbättras. T.ex. åtgärder mot slitage etc verkar bli aktuella.
 
Fortfarande ingen miljöfråga

I projektet ingick att kompensera intrånget genom att skydda annat idag oskyddat. Det var ett nollsummespel.

Det som nu blir resultatet är att de oskyddade områden som projektet Tre Toppar skulle ta sig an förblir oskyddade. Skogspartiet vid Nipfjället kommer med all säkerhet att avverkas. Lövskogsprojektet vid Vassbo kommer aldrig till stånd o.s.v.

Vad är det då naturskyddet vunnit?
 
Regeringens kupp gick hem!

Ledarskribenter och debattörer hyllar regeringens nya miljöprofil. Genom en snabb symbolhandling så har regeringens trovärdighet i klimatfrågan ökat markant anser man. Så visst lyckades det.

Men varför genomskådar man inte den kuppen? Att ta ett beslut som innebär att inget görs i utkanten av ett generöst tilltaget Natura 2000 område innebär ju bara att ingenting hänt i praktiken. Dessutom är det ju inget beslut som har annan koppling till klimathotet än att Natura 2000 området som ska skyddas och bevaras för kommande generationer kommer att ha vuxit igen om 50 år enligt vissa.

Men visst kom beslutet i ett smart läge efter alla uppmärksammade artiklar i rikspressen om skövling, exploatering och skändning av en helig nationalsymbol.

Kanske Andreas Carlgren dessutom hade så bråttom att han förväxlade namnet på Natura 2000 området som är Städjan-Långfjället-Nipfjället med namnet på projektet. Han kanske såg liftar över halva norra Dalarna för sina ögon när han hörde talas om Tre Toppar?

Det här det värsta exempel på stad - landkonflikten som jag upplevt under de senaste 20 åren. En konflikt som bygger på okunskap, förförisk skräckpropaganda och att vi som bor utanför storstadsområdena är en liten minoritet.

Men det sporrar till nya tag!
Ulf
 
Re: Regeringens kupp gick hem!

ulfbj42; sa:
Det här det värsta exempel på stad - landkonflikten som jag upplevt under de senaste 20 åren. En konflikt som bygger på okunskap, förförisk skräckpropaganda och att vi som bor utanför storstadsområdena är en liten minoritet.

Ett litet onödigt vi-och-domtänkande här, kanske... Men om de på landsbygden är i minoritet är det väl i laga ordning att de blir nedröstade..?

Jag tycker ffa det är bra att vi inte fått ett prejudikat på att skyddsvärda områden plötligt kan ses som mindre skyddsvärda på grund av ekonomiska intressen.
 
Re: Regeringens kupp gick hem!

ulfbj42; sa:
Det här det värsta exempel på stad - landkonflikten som jag upplevt under de senaste 20 åren. En konflikt som bygger på okunskap, förförisk skräckpropaganda och att vi som bor utanför storstadsområdena är en liten minoritet.
Oavsett om Städjan hade legat i centrala Stockholm hade resultatet blivit samma. Du har inte tillräcklig kunskap om Natura 2000.
 
Jag erkänner villigt att jag inte förstått allt om Natura 2000.

Men jag läser på, och jag försöker förstå. Jag har förstått att det är en lång och mycket vetenskapligt välgrundad process som legat bakom bildandet av naturreservat för att skydda och bevara den biologiska mångfalden. Jag har också förstått att det gjorts av människor för människors framtid på vårt lila blå klot.

När projektet Himmeråsen aktualiserades för många år sedan gjordes en ändring i områdets utsträckning, inte för att naturen hade förändrats, utan för att ett reservat skulle omöjliggöra planerna för Himmeråsen. Några enkla och nya streck på kartan löste problemet den gången.

Skidanläggningen i Fjätervålen byggdes 1985 i naturskyddsområdet. Löstes ganska enkelt som jag har förstått det.

Så småningom bildades ett Natura 2000 område, som föregicks av inventeringar och noggrann kartläggning av skyddsvärda miljöer inom det befintliga naturreservatet. Inga inventeringar gjordes utanför naturreservatet. Ingen hänsyn togs, som tidigare när Himmeråsen exkluderades, och när liftarna byggdes i Fjätervålen, till en framtida utveckling av turismen. Ingen hänsyn togs till människors möjlighet att långsiktigt leva på den här delen av vårt lilla blå klot.

Ungefär så mycket har jag förstått om Natura 2000 och varför det är ett viktigt begrepp för att skydda och bevara den lilla orörda natur som finns kvar på det lilla klotet. Men Städjan är nog det minst orörda fjället i hela vårt område.

Om jag har en massa faktafel om vad, hur och i vilken ordning saker skett så får du gärna rätta mig. Jag är nyfiken och vetgirig.

Men det jag förvånas över nu, och som upprör mig nu, är hur debattörer och ledarskribenter inte genomskådar regeringens kupp för att slippa komma med konkreta åtgärder för klimatet. Alla ställer upp i hyllningskören. Skickligt manipulerat av en i övrigt uddlös regering när det gäller miljövård och resursbevarande utveckling.

Vi som vill bo och leva i Idre överlever. Och vi kommer aldrig att skövla naturen. Vi behöver inte trampa upp på Städjan med vandringsstavar och stapla stenstoder för att sätta spår och visa att vi varit här. Vi bor ju här.

Ulf
 
Men tio slalombackar och sex liftsystem ville du ha, ulfbj42.

Istället för att vara bitter; gläds åt att du får fortsatt njuta av Städjan, utan en mängd liftsystem. Från en äldre artikel i DN:

stadjan445.jpg

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2502&a=590010&previousRenderType=1

Ni klarar er ju ändå skriver du. Var det inte pga den relativt oexploaterade naturens skull som du flyttade till området?

Relativt oexploaterad natur kommer troligen att bli en allt knappare nyttighet i framtiden, så det är bra att det gick att stå emot vinstintressena denna gång. Angående ditt konfliktscenario "de som bor i området kontra de som inte gör det", så är tydligen en av de mest drivande i frågan, ordföranden i stiftelsen Idre Fjäll, bosatt i Stockholm (länk ovan).

Raskesven
 
alven; sa:
.....
Jag tycker ffa det är bra att vi inte fått ett prejudikat på att skyddsvärda områden plötligt kan ses som mindre skyddsvärda på grund av ekonomiska intressen.
Precis, det var viktigt. Upplyftande att veta att mentaliteten förändrats sedan vi gick in i nybildade Stora Sjöfallets nationalpark och bara högg ut en stor kil ur nationalparken, Suorvadammen. Annan storleksordning och annat syfte, men en förändring i mentalitet har det blivit.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adventure_transport Vad gör du för miljön? Miljöpåverkan 219

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.