Vegetarisk mat vid eldningsförbud

Hej alla!
Jag och min flickvän tänkte kanota 3 nätter nästa vecka i Glaskogens Naturreservat och det är mitt jobb att planera maten.
Det är dock risk att det blir eldningsförbud och vi är vegetarianer, har ni några tips på vad vi kan äta den andra och tredje kvällen om vi inte kan göra upp eld?
 
Hmm, det finns ju lite olika sorters eldningsförbud, men får man verkligen använda stormkök i vildmarken om det det brandrisk?

Jag har ett litet vedkök som jag vanligtvis använder.
 
Jag vet i och för sig inte vad som gäller på den plats där du tänker dig campa - men jag kollade upp vad som gäller här - där jag bor:

https://www.storstockholm.brand.se/pa-fritiden/eldningsforbud/

Här gäller följande:


"Eldningsförbud innebär att det är förbjudet att elda, grilla och bränna fasta bränslen i naturen. Det är dock fortfarande tillåtet att grilla på egen tomt och på fasta grillplatser. Det är även tillåtet att använda friluftskök som drivs av gas eller vätska.
När brandrisken är hög i skog och mark kan Länsstyrelsen fatta beslut om eldningsförbud. Beslutet fattas i samråd med länets räddningstjänster och utifrån prognosunderlag från SMHI. Förbudet kan vara begränsat till enskilda kommuner eller län, så det är viktigt att du tar reda på vad som gäller där du befinner dig.
Eldningsförbud i Stockholms län innebär att det är förbjudet att grilla och elda fasta bränslen (till exempel ved, kol, gräs, ris och grenar) i naturen. "

(Fet text är markerad på websidan.

Men kolla gärna med länsstyrelsen vad som gäller lokalt.
 
Jag har också gjort lite research och det finns enligt Expressen (https://www.expressen.se/nyheter/eldningsforbud-sa-vet-du-om-du-far-grilla/) tre olika eldningsförbud.
Kortfattat gäller detta:

Normalt eldningsförbud:
-Ingen öppen eld är tillåtet i skog och mark utom vid förberedda platser (dock går stormkök bra)

Totalt eldningsförbud:
-Ingen öppen eld alls i skog och mark, detta inkluderar stormkök, gasol och trangia. Inte heller får man göra detta vid förberedda grillplatser.

Grillförbud:
-Samma som Totalt eldförbud men detta gäller även på egen tomt. I vissa kommuner får man inte ens använda upphöjd elgrill.



Så min oro (eftersom det om några dagar kommer att bli över 30 grader varmt) är att det blir Totalt eldningsförbud, då måste vi ha någon lite rejälare mat att äta på kvällen som inte är beroende av upphettning.
 
Under eldningsförbudet tidigare i sommar ringde jag till Brandskyddet och bad dem specificera vad det innebar och klargöra om man fick använda stormkök eller inte. Det kunde personen jag ringde inte. Hen läste bara upp samma formuleringar om grillning som jag kunde läsa själv. Jag föreslog att de skulle lista tänkbara sätt att elda på och ange om det var tillåtet eller inte. Hen sa att de nyligen diskuterat att formuleringarna var luddiga och vad de skulle göra åt det.

Någon vecka senare publicerade länsstyrelsen ungefär samma text som Kotten citerar. D.v.s. det var förbjudet att elda med fasta bränslen såsom ved, kol, pinnar, kottar och vad mer de nu räknade upp. Jättebra! Så ska det se ut.Klart och tydligt.

Kände mig trygg i att jag inte bröt mot något förbud när jag provhängde i hammocken och grillade kött över ved på befintlig eldplats och kokade potatis på stormköket.
icon7.gif
 
Ni kan ju alltid skaffa vegetariska mjukkonserver. De brukar vara goda att äta som de är utan värmning.

https://friluftsmeny.se/alla-fardiga-matratter/mjukkonserv.html

Ett annat alternativ är att ni köper vegetariska snack pots, häll på kallt vatten och låt det stå en halvtimme till en timme. Jag har inte testat det skälv men det bör fungera. Nedan alternativ kan rekommenderas, den är kanongod.

https://www.mathem.se/varor/portionsratter-veg/veggie-snack-mediterranean-couscous-73g-knorr

//Calle
 
Gör en gucka hemma med kikärter och soltorkade tomater som du mixar ihop och ev kryddar lite. Packa ner tortillabröd och grönsaker ni gillar, t.ex.morötter, saltgurka, kall kokt potatis, tomater eller vad ni känner för. Plocka vilda örter som gräslök och målla och bygg smarriga klämmor.

Jag brukar också steka aubergine i skivor hemma, bre på någon form av pesto och rulla ihop. Kall potatis- eller pastasallad är gott och håller några dagar. Cole slaw håller också flera dagar. Bönor i tetra är lätt att ta med. Quinoa behöver inte kokas om ni lägger den i blöt några timmar.

Eller gör egen gazpacho hemma, frys in i portionsburkar och använd som kylklampar tills den tinar. Lägg till krutonger och (vegansk) creme fraiche eller annat gott. Frukt- och bärkrämer finns i tetra, over night oats funkar också bra när som helst på dagen.

Både kaffe och te går att göra i vanliga pet-flaskor i solen. Lägg en tepåse eller en sked pulverkaffe i vatten i flaska och låt den ligga i solen en stund. Kanske inte riktigt vad man är van vid men på sjön är det mesta gott!

Lycka till!
 
Marinerade bönor. Ta en konserv med blandade bönor och häll över en vinegrett. Ta med någon krydda och ät med bröd. Bönorna går att skölja av med sjövattnet skulle jag tro. Ev någon frukt till, äpplen håller bra att transportera. Rostade frön eller annat som är knaprigt kan vara gott.
Lycka till
 
Tortilla med jordnötssmör.
Tortillia med hommus
Annat bröd står sig också men är svårare att packa.
För tre dagar funkar vanliga konserver, i alla fall några burkar som komplement men idag är det plastförpackningar på mycket vilket minskar vikten något.
Är ni lakto-varianten så ost, torrmjölk, mjukost.
Musli med vatten och ev torrmjölk alt proteinpulver. Tillsätt extra nötter, torkad frukt, kokosflingor efter egen smak.
Kallvispade frukt- och bärsoppor.
Första dagen ska ni i alla fall bära på vatten så då kan ni lika gärna ha juice, nyponsoppa, chokladdryck etc färdigt med er.
 
Några tips till:

Jag antar att ni behöver ta med dricksvatten. Frys in vatten och annan dryck i stora pet-flaskor så funkar det som kylklampar i minst två dygn på samma gång. Efyersom ni ska paddla kanot gör det väl ingenting om det väger lite? Samtidigt håller sig maten fräsch i tre dygn om ni packar ordentligt.

Vad kan man mera laga? Stek plättar hemma och ta med lite god sylt eller Nutella. Plocka bäs längs vägen. Gör en långpannepizza hemma med favoritfyllning. Skär i lagom stora bitar och ta med. Eller gör pizzabullar. Mättande och gott även om ni inte kan värma dem. Annars klarar man sig nog på nötter och choklad i tre dygn. :)
 
Jag har också gjort lite research och det finns enligt Expressen (https://www.expressen.se/nyheter/eldningsforbud-sa-vet-du-om-du-far-grilla/) tre olika eldningsförbud.
Kortfattat gäller detta:

Normalt eldningsförbud:
-Ingen öppen eld är tillåtet i skog och mark utom vid förberedda platser (dock går stormkök bra)

Totalt eldningsförbud:
-Ingen öppen eld alls i skog och mark, detta inkluderar stormkök, gasol och trangia. Inte heller får man göra detta vid förberedda grillplatser.

Grillförbud:
-Samma som Totalt eldförbud men detta gäller även på egen tomt. I vissa kommuner får man inte ens använda upphöjd elgrill.



Så min oro (eftersom det om några dagar kommer att bli över 30 grader varmt) är att det blir Totalt eldningsförbud, då måste vi ha någon lite rejälare mat att äta på kvällen som inte är beroende av upphettning.

Som jag förstått det fick MSB i uppdrag att skapa en riksgemmensam skala för eldningsförbud efter förra torra sommaren men man lyckades inte bli klara inför denna sommaren och därför måste man in och läsa vad som gäller lokalt, per län eller i värsta fall per kommun.

I Blekinge län får man INTE använda stormkök i skog och mark oavsett bränsle, se under frågor och svar här:
https://www.lansstyrelsen.se/blekin...eredskap/aktuella-eldningsforbud-i-lanet.html

Detta har gett mej lite extra utmaningar under sommarens turer, som oftast blivit max 2 dygn. "Koppsoppa" och liknande frystorkat (t ex Knorr pasta i burken) + thermosar med varmvatten löser kanske första dygnet i bästa fall.
Finns i både vegetarisk varinat och för karnivorer .

Lyckligtvis får man fortfarande grilla hemma på tomten om grilllen ä höjd från marken men trist att inte kunna grillla även på tur, men jag förstår och respekterar förbudet

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LinaHa Vegetarisk frystorkad mat Friluftsmat 16
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
lokets Friluftsmat som vegetarian Friluftsmat 3
JockeSo Vegetarisk Torrmat likt Real turmat Friluftsmat 10
fredrik_ Vegetarisk tacofärs mums på turen? Friluftsmat 10
mr.murphy Vegetarisk käk för fjällvandring??? Friluftsmat 4
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
seobserver Ta bort syret kring egenpackad mat Friluftsmat 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...