Torka mat

Pja, det var väl närmare 50 ° i snitt.

Inget att tacka för. Tyckte det var lite spännande att se om lök är konstig. Har torkat rätt mycket, men mest för att ta till vara på svamp, frukt och bär, inte så mycket till mat så att säga, så sugen på att testa hur torkad lök funkar i matlagningen också.

Trodde lök borde torka relativt fort eftersom bitarna är tunna i två dimensioner. Jämfört med t.ex. äppelringar som är rätt stora även om de är tunna i en dimension. Och så var det ju också.

Verkligen supermärkligt. Som du ser är det inte lövtunna skivor heller. Har de andra grejerna du torkat också tagit längre tid än förväntat? Tänker om torken inte gör sig av med fukten som den borde.

Vad gott det var att knapra på torkad lök förresten! Hmm, smula på toppen av en macka är nog supergott... om jag nu åt bröd.
 
Wow. Om du kan bryta löken efter 3 timmar i 40 grader, så måste det vara något jättemärkligt fel på min Excalibur. Även min Excalibur nummer 2. :'(

Tack för att du tog dig tid att göra ett jämförande test.

Men vad kan det bero på? Den håller temperaturen, och den cirkulerar luften. Hur kan det inte fungera?

Jag tror snarare att detta är ett fall av att din tolkning av torrt inte är samma som vår.
Inte allt "klickar" av när man bryter. En lök kan skilja sig från en annan. Osv.
Jag tror du hakat upp dig på detta.


Att du skulle ha fått 2 exemplar av torkmaskin som inte fungerar låter långsökt.
Att en tork överhuvudtaget inte fungerar låter långsökt. Om man lägger finhackade lökbitar på ett nät på diskbänken så lär de vara någorlunda torra efter 30 timmar.

Går fläkten?
Är det något som blockerar luftintaget på baksidan?
Kommer det ut luft i fram bredvid luckan?
Har du glasdörr, och är den i så fall fri från imma efter ett par timmar?

Om du svarar ja på samtliga frågor så ska det bli torrt, om du inte har en helt absurt hög luftfuktighet hemma.

Gör såhär istället:
Hacka upp några lökar som du brukar. Väg alla bitarna.
Torka 12 timmar och väg dem igen. Då kan du räkna fram hur mycket fukt som avgått, och därifrån få fram vilken fukthalt dina bitar har efter torkning. Då får du ett mått som är fritt från subjektiva beskrivningar.
 
Man brukar säga att om fukthalten är mindre än 20% så är det OK.
Vatteninnehållet i gul lök är 89%. Låt oss säga 90%.

Om du torkar 100g rå gul lök så ska den väga högst 12,5g efter torkning.
Omvänt så ska du torka bort minst 87,5g vatten.
 
Min rödlök (som jag gjorde senare igår) minskade i vikt med en faktor på 7.5, vilket är lite mindre än det du säger. Men köksvågen är nog inte helt tillförlitlig vid låga vikter och löken hade legat ett tag och dunstat av sig.

F.ö. vill jag bara säga att rödlök blev väldigt sött och gott. Kryddsmör med smulad torkad rödlök på söndagsbiffen var inte helt fel.;)
 
Min rödlök (som jag gjorde senare igår) minskade i vikt med en faktor på 7.5, vilket är lite mindre än det du säger. Men köksvågen är nog inte helt tillförlitlig vid låga vikter och löken hade legat ett tag och dunstat av sig.

F.ö. vill jag bara säga att rödlök blev väldigt sött och gott. Kryddsmör med smulad torkad rödlök på söndagsbiffen var inte helt fel.;)

Om vi leker med tanken att din lök hade 89,1% vatten i sig (vilket är den officiella siffran från livsmedelsverket) istället för 90%, då hade din faktor 7,5 resulterat i 18% fukt.
90% vatteninnehåll hade gett 25% fukt.
Om vi istället räknar på ett väldigt högt värde, säg 92% vatten, då får vi 39%. Det är så högt att man skulle märka det och fortsatt torkningen.

Det blir inte mer noggrant än så för hemmapularen. Mätfel och begränsad utrustning gör att det blir ungefärliga värden. Man kan se om det borde vara klart, men inte mer än så.
Känner man sig osäker kan man ju bara fortsätta torka och väga det igen efter några timmar. Har det torkat ytterligare?

Jag vägde en del när jag började torka hemma, men har slutat med det. Är jag osäker på om något är torrt så torkar jag några timmar till och ser om det blir torrare.
Om man klämmer en misstänkt bit mellan två hårda saker så ska det inte bli blött.
Om man låter det svalna, lägger det i en plastpåse och lägger påsen i kylen en stund ska det inte bli imma i påsen.

Min erfarenhet är att det bara är saker med riktigt mycket socker som är svåra att bedöma. De blir liksom aldrig torra. Sockret gör att det alltid är mjukt.
Aldrig någonsin har jag varit tveksam när jag torkat lök eller grönsaker.

Stora bitar av kött kan också vara luriga, eftersom de tenderar att torka på ytan och låsa inne fukten. Men just torkat kött ska inte vara hårt som sten. I det fallet kan man faktiskt väga och räkna. Har man dessutom gravat eller saltat in köttet innan så skyddas man utav det.
Däremot kan man vara försiktig med att plasta in köttet direkt efter torkningen. Låt det ligga en vecka på ett galler så att eventuellt överskottsvatten tar sig ut.
 
Hej! Jag såg just i boken "Torka mat" att gul lök ska torkas tills den går att bryta. Det kan jag inte påstå att jag lyckas med. Stämmer detta? Min gula lök blir lite pappersseg, och bryts inte. :(

Idag har jag kört gul lök från 8 på morgonen, till nu, nära 23. Temperaturen i min Excalibur ska vara kompenserad att ligga runt 50 grader, vilket är enligt instruktionerna.

Är annars mycket nöjd med potatis, kålrot, rödbetor, rotselleri och mycket mer, som blivit knastertorrt och fint. :)


Förutom att man kan köpa färdig rostad lök så kan man ju själv fritera lök som då sänker vattenhalten på samma sätt som torkning

https://www.landleyskok.se/recept/recept-sa-latt-ar-det-att-gora-rostad-lok
 
Jag tror snarare att detta är ett fall av att din tolkning av torrt inte är samma som vår.
Inte allt "klickar" av när man bryter. En lök kan skilja sig från en annan. Osv.
Jag tror du hakat upp dig på detta.


Att du skulle ha fått 2 exemplar av torkmaskin som inte fungerar låter långsökt.
Att en tork överhuvudtaget inte fungerar låter långsökt. Om man lägger finhackade lökbitar på ett nät på diskbänken så lär de vara någorlunda torra efter 30 timmar.

Går fläkten?
Är det något som blockerar luftintaget på baksidan?
Kommer det ut luft i fram bredvid luckan?
Har du glasdörr, och är den i så fall fri från imma efter ett par timmar?

Om du svarar ja på samtliga frågor så ska det bli torrt, om du inte har en helt absurt hög luftfuktighet hemma.

Gör såhär istället:
Hacka upp några lökar som du brukar. Väg alla bitarna.
Torka 12 timmar och väg dem igen. Då kan du räkna fram hur mycket fukt som avgått, och därifrån få fram vilken fukthalt dina bitar har efter torkning. Då får du ett mått som är fritt från subjektiva beskrivningar.

Det är möjligt att jag har en hårdare tolkning. Men det är också möjligt att något är fel. Svårt att se vad dock, eftersom en tork egentligen är en så enkel konstruktion. Champinjonerna jag skrev om tidigare tror jag inte var tillräckligt torra. Jag borde ha kört på, tills de gick att smula. Vill inte ta fler chanser, och särskilt inte nu när jag gått över i "industriell skala" för att ha lagrat länge.

Det här är den modell jag har:

https://stormcdn1027.azureedge.net/15dc942f-d997-463d-a78f-6294d3c84d3f.jpg?w=500

så det finns inget glas att kolla imma på. Fläkten går absolut. Den är inte byggd för att vara helt tät, så ja, man kan känna lite varmluft över luckan fram. Men eftersom konstruktionen inte har tätningslist eller ens är exakt inpassad, så kan jag inte se hur det skulle kunna vara på något annat sätt. På baksidan sitter fläkten i en bur med lufthål, så det kan inte heller vara ett problem.

Jag kan möjligen ha ett fuktigt hem, norrfönster i ett gammalt stenhus, men inte så att det skulle kunna ge sådana absurda effekter på torktiden.

Ska köra lök igen senare i veckan, och ska testa lite högre temperatur. (Idag testar jag vitkål).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.