Köra med förgasarrening i sotigt bensinkök?

Svea 123 är inte ett fotogenkök som kan koksa igen i generatodelen. Svean har ett rakt rör med en veke i, likt många klassiska bensinkök.
Veken kan sätta igen sig/förkolna om köket går tort på bensin.

/John
 
Skogsstjärnan: Hur ofta kör du ditt omnifuel? Brukar du använda bensin till förvärmningen? (Så gör jag - jag tar lite ur tanken eller värmer tanken lite på svean eller pumpar lite på M95an och låter det flöda lite för att få bensin att förvärma med).

Jag kör det ca 50 gånger per år. Använder alltid alkylatbensin både som förvärmning och drift. Oftast blir omnifuelköket använt när långkok behövs eller på vintertid. Snabba uppvärmningar med gas på annat kök.
 
Miltec US M/95 påminner om ett kinesiskt kök, BRS-12, som diskuterades på Swedish Survivalist. Jag har ingen erfarenhet av det köket.

/John
 
Polar300 metod att rensa rör från sot och koks gjorde man som fjortis på avgasarör till klassiska moppar innan man ens visste att det kallades Bessemer-metoden ;-)

Det är IHMO enda metoden som är värt besväret om man verkligen skall avsota rör till fullständigt soprent från sot invändigt - man såg lätt ringen av glödande rör i hur lång man hunnit i avsotningen - och som sagt rökmolnet och gnistregnet ur röret man åstadkom i början när det 'tände' var få närheten som missade...

- alla andra metoder är väldigt mycket arbete på fel ställe och pinsamt lite i resultat...

Är det väl koksat så är det väldigt få kemikalier som biter på det, och hårt fast sitter det, utan då handlar det om att elda bort det med hetta, luft och dess syre i en förbränningsprocess

Som redan nämnt, använd ren heptan eller akylatbensin som bränsle - de ger minimalt med koksrester och går man på oren bränsle som motorbensin (som har allt möjlig skit i sig), fotogen och diesel så är det allt större andel i bränslet som koksar lätt ju tyngre bränslet är.
 
Polar300 metod att rensa rör från sot och koks gjorde man som fjortis på avgasarör till klassiska moppar innan man ens visste att det kallades Bessemer-metoden ;-)

Det är IHMO enda metoden som är värt besväret om man verkligen skall avsota rör till fullständigt soprent från sot invändigt - man såg lätt ringen av glödande rör i hur lång man hunnit i avsotningen - och som sagt rökmolnet och gnistregnet ur röret man åstadkom i början när det 'tände' var få närheten som missade...

- alla andra metoder är väldigt mycket arbete på fel ställe och pinsamt lite i resultat...

Är det väl koksat så är det väldigt få kemikalier som biter på det, och hårt fast sitter det, utan då handlar det om att elda bort det med hetta, luft och dess syre i en förbränningsprocess

Som redan nämnt, använd ren heptan eller akylatbensin som bränsle - de ger minimalt med koksrester och går man på oren bränsle som motorbensin (som har allt möjlig skit i sig), fotogen och diesel så är det allt större andel i bränslet som koksar lätt ju tyngre bränslet är.

Jag har koksat ur fyrtakts småmotorer genom blötläggning i diesel (främst vid avgasventilen det koksar). Tar längre tid. Luktar gott.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...