Haspel- eller spinnrulle

avslutad210712; sa:
Ja tyvärr handlar det om vad som är fint men jag tror inte att det är en myt spridd av rulltilverkarna utan av rullanvändarna dvs vi fiskare själva.

En fundering med den stumma typen av lina är hur man gör vid bottennapp. Med den gamla fjädrande linan kunde man ibland spänna upp linan och sen släppa den så lossnade draget om det satt i en sten. Tvivlar på att man kan göra det med den stumma linan.

Jo,det var lite det jag menade,flugfiskare vill ha en fjäder i hatten,spinnfiskare trycker gärna på sig en sydväst,och hoppas på grisväder.

Oftast fungerar det att göra som med 'gamla' monolinan,att s a s 'snärta' till.Ibland får man ta till övervåld och räta ut kroken,bara dra utav h-vete.Lägg spöt på backen/durken och vira linan runt nåt annat än handen,och dra.Att 'jucka' lite kan funka också.


peter
 
Hoppas att du inte tar illa upp.
Men det kanske beror på dålig lina eller att du inte kan kasta bra med Ammbassadeur?
Ja får inga trassel!
Äldre sånna rullar ä nämligen tom bättre att kasta med än nya pga den ypperliga kvaliten!!
-Har själv en riktigt gammal 5000 rulle
Den ä suverän att kasta med!
Men pga att den ä samlarobjekt!!
Så vill ja inte använda den längre!!
Kan det måhända va nåt fel på din rulle?
Och man ska inte använda haspelspön till multirullar ä helt fel aktion i dom till det!!!

Mvh/David
 
gadda; sa:
"Men att drillkänslan skulle vara mer direkt med en multiplikator håller jag inte med om (Rent suggesivt!),jag upplever den med spöt,och använder rullen mer som ett sätt att ta hem linan."

Håller med. Kontakten med fisken upplever jag i handen och armen som håller spöt, inte med handen som snurrar veven runt runt. Men jag har ofta läst/hört det där om att multirullar ger mer känsla av närkontakt. Tror det är en myt spridd av multirulletillverkare.

Jo mycket bättre direktkontakt/drillkännsla med multirulle!!
Ä mycket lättare att trötta ur en stor fisk med multi än med haspelrulle!!

Mvh/David
 
gadda; sa:
"Men att drillkänslan skulle vara mer direkt med en multiplikator håller jag inte med om (Rent suggesivt!),jag upplever den med spöt,och använder rullen mer som ett sätt att ta hem linan."

Håller med. Kontakten med fisken upplever jag i handen och armen som håller spöt, inte med handen som snurrar veven runt runt. Men jag har ofta läst/hört det där om att multirullar ger mer känsla av närkontakt. Tror det är en myt spridd av multirulletillverkare.

Efter att ha fiskat i mer än fyrtio år med både haspel och multiplikator så är min erfarenhet den att en multiplikator ger mycket mer "kontakt" med fisken, och dessutom ger mig en bättre chans att landa den om det är stor fisk. Särskilt när man använder moderna linor utan inbyggt "töj" (till skillnad från gamla nylongummiband...). Numera använder jag Ambassadeurer i olika storlekar (från en gammal 1500 till 10000) för alla beten från 5-7 gram och uppåt. Haspel använder jag bara för ultralätt fiske med lina tunnare än 0,20 och små jiggar på ett eller ett par gram.
 
Började med superlina först denna sommar. Har tyckt att vanlig nylonlina måste duga, efter att ha använt sådan i flera decennier.

Men vilken jäkla skillnad! Istället för 0,20 mm nylonlina använder jag nu för det lätta fjällfisket en superlina på 0,13 mm. Särskilt småspinnare runt 2-5 gram slänger betydligt längre. Stumheten gör att fisken fäster mycket bättre. Mina mothugg i början, anpassade till gamla nylonlinor, slet draget ur munnen på fisken. Fick lära om att göra väldigt nätta små mothugg. Mycket lättare att få loss draget vid bottennapp också. Bara att dra loss det, eller flytta lite på sig och bara dra loss det från ny vinkel. Tappade två (2) drag under hela sommaren. Det ena stals av en större gädda, det andra hade det kilat in sig mellan stenar så det fanns inget att göra.

Känslan vid drillning, direktkontakten, var också mycket bättre. Linans elasticitet, eller snarare brist på sådan, är nog mer avgörande för känslan av direktkontakt med fisken än valet och kvalet mellan haspel/muliplikatorrulle.

Enda nackdelen jag kunde finna med superlinan var, bortsett från priset, att den slets lite snabbare längst fram än nylonlinorna. Men jag skär för det mesta ändå av de första 2-3 dm på linan och knyter nytt inför varje ny fiskedag, så det var ingen stor nackdel.

För mig gäller haspel upp till kanske 12-15 gram, för närvarande med en lätt liten Shimanorulle, därefter Ambassadeur. Har sedan 1974 en röd Ambassadeur 5000. Den är forfarande bra. Men min nyare 5500CS proRocket, skickar iväg betet betydligt längre, och med trassel ännu mer sällan än med min röda rulle, som ändock för evigt kommer att vara favoriten p.g.a. känslan med den.

Raskesven
 
Flätlina är oslagbart!!
-Men det gäller att undvika fireline,den ä kass=((
Har även provat dom dyrare flätlinorna som Berkley har.dom ä oxå värdelösa=(((
Har fins på UL-rullen 0.08mm den ä bra=)
Power-Pro ä oxå bra med den finns bara ner till 0,10mm
Enligt andra ja känner ska även HM-62 vara bra.
-Men ja håller mig till fins & Power-Pro eftersom dom linorna oxå ä bra!!
Och ett stort + att ja får dom billigt=))))

Mvh/David
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dePaul Haspel eller multi? Fiske 37
danisko Vandring och haspel Fiske 19
forell [Nybörjare] Söker haspel/spinnfiske kit. Fiske 1
forell [Nybörjare] Söker haspel/spinnfiske kit. Fiske 3
bredviken Bästa nätbutiken spinn/haspel Fiske 7
P.D Fluga och haspel Fiske 9
AndersSupertramp Huggtabellen - bra eller ... Fiske 10
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
Dennis88 Kalixälven eller Torneälven? tips? Fiske 6
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
fiske grabben Daiwa eller Shimano?? Fiske 4
plaskdaja Har jag fått öring eller röding Fiske 4
never Finnmark ett paradis för fiske eller en djungel av svår hittade fiskevatten? Fiske 2
Glidern Sik eller harr Fiske 14
M. Finn Tub eller krok? Fiske 0
Strykarräven Keramiska spöringar, på eller av? Fiske 6
Flaggan Har någon testat Loon eller WJ Fiske 0
samme83 Strippa eller inte strippa... Fiske 7
-Patric- Lax i Viskan eller fluga i Hyssna Fiske 8
Mikael Sandberg Aborre eller abborre? Fiske 6
Raskesven Röding, kröding eller splejk? Fiske 23
bredviken Vadarkängor eller annan lösning? Fiske 14
ala Hårt eller mjukt nybörjarspö (flugfiske) Fiske 6
highlandpark Två-, tre- eller 4-delade spön? Fiske 4
-Patric- Guldskallarnas vara eller? Fiske 46
maskon REC - eller? Fiske 23
monstergeddan Huggkrok eller håv? Fiske 20
HarrKungen Miekak, bra eller dåligt? Fiske 3
salmosalar GoreTex eller Neopren-Vadare? Fiske 11
Svartkjelen Ål eller Horngjel, eller ...? Fiske 2
xerxs fiske från kanot eller bår... Fiske 33
maskon Snakering - ett eller två ben? Fiske 8
AA Strömsländan Lyx - Eller? Fiske 15
green fiske i Skottland eller Irland Fiske 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...