Hjälp! Min första vandring!

Kan rekommendera Alo vera PET flaskorna som vattenförvaring. Finns i 0,5l och större. Bara att skära bort etiketten, så har man en neutral vattenflaska.
Dom är lite tjockare material i och är tåliga. Den kvadratiska formen gör att man lättare packar flera ihop.
Korken kan vara lite trög att öppna om man drar åt för hårt, men det lär man sig.
e053d8cf5a45f6b4c9512cf5d8af21e6.jpg
 
Hej, från noll vandring till 6-8 veckor, vilken utmaning, men vilken rolig resa du kommer få med alla möten och upplevelser som vandring innebär.

När det gäller utrustning så tycker jag nog att tältet är för tungt för en person, försök att skaffa något som är lättare kanske runt 2 kg. Det gör skillnad.
Sovsäckar finns runt 1 kg som klarar 0 grader. Räcker i Bohuslän vid denna tiden tycker jag.
Biltema har kök för några hundralappar.
Vattentät påse till sovsäck och dom kläder man sover i, får INTE bli blöta.
Handskar, mössa, myggmedel, solskydd måste med.
En tröja att ha på sig när man stannar och på kvällen.
Finns en bok som heter "vandra Bohusleden" köp eller låna med den.

Några övrig tips, bra att ha med mat, svårt att leva på fiske.
Vattenbehållare, jag har gått med pet flaskor på vissa vandringar. Ha med 3-4 st 50 cl. Fyll dom om vattenläget är osäkert.
Ta inte ut dig för mycket i början av vandringen, låt kroppen vänja sig.

Sen vill jag höra hur det går. Lycka till!!
 
Hej igen alla!

Ligger lite efter i min tidsplan då jag skulle uppdatera här för en sista feedback samt ge svar till samtliga som är här och försöker hjälpa mig. Men det har funnits en inre stress som jag tidigare inte känt igen som gjort mig halvt handlingsförlamad och där jag styrt om och prioriterat annat nu under påsken.

Nu är det lördag morgon och senare idag är tanken att inhandla det mesta för att sen komplettera de kommande dagarna och sen beger jag mig iväg i nästa vecka. Kanske på torsdagen eller så.

Men jag har hela tiden haft tankarna om det hela och det som varit mest irriterande är nog att jag inte kunnat ta några beslut vad jag ska köpa in och styra upp. Vidare hade jag tänkt traska runt med ryggsäcken några timmar med runt 20 timmar vilket också inte hänt ännu. Jaja, jag får ta det som det är nu och nedan tänkte jag få ihop en lista som ska bli så komplett som möjligt. Dessvärre kommer det bli lite tyngre än jag hade kunnat komma undan med men det hela är en praktisk fråga i kombination med en ekonomisk fråga dessutom.


(lånas)
Tält - Hilleberg Niak - 2.7 kg
Liggunderlag -
Stormkök -
Ryggsäck - Karrimor Condor

Av det ovan är det väl ryggsäcken som ev kan bytas ut. Får se vad butikssäljaren säger där helt enkelt. Behöver åtminstone laga bröstbandet som kan få ihop ryggsäcken bättre.

(inköpslista / att ta med)
Vandringskängor - Meindl Tacana - Funderar fortfarande om det ska bli skor som tipsats om här. Svårt ta beslut.
Sovsäck - Lutar åt syntet men kan fortfarande inte ta beslut. Dun är lättare dock.
Brännare till stormköket - någon i gas
Vattenrening -
Huvudvärkstabletter - för att hantera ev sådana dagar
Febernedsättning
Nässpray
Allergitabletter
Vitaminer - för att återhämta kroppen
2-3 Petflaskor (aloe vera 0.5l) - ev vattenförvaring på rygg med slang till mun
Kniv - till både fiske och natur (ev en pocketkniv också)
10-15 paket frystorkad mat
Fiskespö med lina och drag
Handduk - någon lättviktare i microfiber
Lite handtvättmedel med någon "tvättpåse"
Liten spade
Cykelbyxor - för att undvika skav
Leukotape - för att tejpa fötterna
2-3 innerstrumpor i syntet
2-3 ytterstrumpor i ull
Vandringsshorts
Långbyxor/friluftsbyxor
3 par ull-kalsonger (merinoull?)
1 underställ merinoull (sova och ha på kväll)
2 undertröjor (1 kortärmad/1långärmad) (merinoull)
1 par tunna handskar
1 ljuskälla (pannlampa?)
vattentät påse
någon form av mössa/solhatt
myggmedel
solskydd (kanske kan behövas även om jag aldrig använder)
Regnjacka/komb vanlig jacka
2 mellanlagertröjor (värmande)
nagelklippare
tandborste
tandkräm
tändare
Compeed
folie (till fisk)
kryddor (salt och citronpeppar)
läsplatta (viktprioritering)
kartor över vandringsleden
tvättlappar (eller klarar man sig på microhandduk?)
kortisonsalva (kan vara bra?)
mobil och laddare


Tror jag ska ha fått med det mesta här nu. Säkert en del småsaker jag jag ev glömt - eller kanske en riktigt stor sak. Men den börjar ta form. En del kommer inhandlas idag medan fiskespö och lite andra småsaker kommer kompletteras med senare. Idag blir inköpen på XXL åtminstone.

Just vikten är det jag kommer slåss mest mot och där jag kommer kunna bli frustrerad känner jag. Men det mesta brukar lösa sig! Känns dock som jag kunde planerat bättre men om tre veckor hade jag nog haft samma kaos som jag har idag i mitt huvud.

Kommer redigera under dagen innan jag beger mig. Ska även läsa igenom alla inlägg ytterligare en gång för att se om jag missat någon detalj.

Det lutar dock starkt åt vandringskängor. Kommer även satsa på syntet till sovsäcken med stor sannolikhet. Vill ha merinoull i det mesta i klädesväg men kan bli för varmt? Dålig koll på just den biten.

Största faran nu är väl att hitta kläder som passar mig! Långbyxor eller inte? Verkar vara prioriterat enligt en polare men det är ju en del extra vikt. Lär lösa det under dagen.
 
Senast ändrad:
Tycker punkterna om tält och mat inte stämmer.

Är det ett Hilleberg Niak så bör det väga 1,7kg och inte 2,7kg och är ett mycket bra men kanske lite lyxigt tält som enmanstält i låglandsterräng.

När det gäller mat så antar jag att det är frystorkad mat i form av färdiga rätter du avser. Då stämmer inte heller vikten. Tio paket Real turmat väger knappt 1,5kg.


Vet inte om ovanstående info hjälper men lycka till med ditt äventyr.
Tältet är ju av äldre modell så det har ett kilo extra vikt.

Vad gäller maten är det jag som oerfaren och där jag inte tänkt en extra gång ifall det är logiskt. Nettovikten ligger på ca 130 gram per paket och inte 500 gram. Det var den färdiga matens vikt! Så 15 sådana paket blir kring 2 kilo vilket gör att jag känner lite lättnad i hela det här projektet. tror den tuffaste biten med det hela är avklarad snart och det är den här stressen som susar runt i huvudet. Förberedelserna kunde säkert varit mer noga men då jag gör allt på egen hand (förutom den yttre hjälpen) så är jag ju osäker på tusen saker vilket ökar min stress! Men nu ska jag löpa linan ut åtminstone! Sen får vi se om x antal veckor om det verkligen var värt det!
 
Angående byxor, inte riktigt stilrent kanske, men "nylonbyxor" (typ adidas) skulle antagligen räcka. Du har ju ullkallingar. Såna brallor är vindtäta och väger väldigt lite. Kanske komplettera med ett par mindre varma långkallingar (syntet el. bomull). Då kan du reglera värmen på underkroppen väldigt mycket, från dubbla kallingar till inga kallingar, till en låg vikt.

Fast jag fattar om du vill ha stadigare, gröna byxor med benfickor. ;)
 
Angående byxor, inte riktigt stilrent kanske, men "nylonbyxor" (typ adidas) skulle antagligen räcka. Du har ju ullkallingar. Såna brallor är vindtäta och väger väldigt lite. Kanske komplettera med ett par mindre varma långkallingar (syntet el. bomull). Då kan du reglera värmen på underkroppen väldigt mycket, från dubbla kallingar till inga kallingar, till en låg vikt.

Fast jag fattar om du vill ha stadigare, gröna byxor med benfickor. ;)

Jag bryr mig mest om funktionalitet. Så det kanske blir ett par sådana byxor och sen reglerar jag värmen med ev underbyxor. Låter som en klok idé. Så har jag shortsen som förstaalternativ.

Bara synd jag lider av någon form av perfektionism. Där stressen kommer in. Jag kommer överleva och skulle något gå rent åt helvete kan jag rätta till det på vägen då jag passerar en del samhällen. Vad är det värsta som kan hända? Inte mycket - förhoppningsvis :D
 
Men jag har hela tiden haft tankarna om det hela och det som varit mest irriterande är nog att jag inte kunnat ta några beslut vad jag ska köpa in och styra upp.

Precis. Eftersom du inte har nån egen erfarenhet att luta dig mot. Du vet inte vad du behöver. Många saker är personliga preferenser och behov och alla har inte samma åsikt. Det finns inte ett konkret svar på dina frågor, det finns i princip lika många svar som det finns vandrare (vilket man även ser här i tråden, vissa säger att du valt rätt och andra har förslag om ändringar).

Alla som är vana vandrare lär hålla med mig om att den utrustning man hade på sin första vandring skulle man antagligen inte ha idag, man har lärt sig vad som funkar bra och vad som funkar mindre bra.

Men ingen annan kan svara på vad som funkar bra för dig. Det måste du ta reda på själv.
 
Läppcerat typ Lysyl eller idominsalva borde du komplettera med. Inte kul med såriga läppar, när vårsolen gassar.

Handdukar brukar väga massor. Även fleece.
Jag har två n-rit mini (25gr/st) 1 till avtorkning av disk och div avtorkningar. Som disksvamp kör jag med en 1/4 schotsbrite.
Den andra n-rit används till kroppstvätt.
Torkar fort och man blir skapligt torr på kroppen efter ett bad. Men nu har jag ju bara använt dessa på sommaren.

Är lite svåra att hitta en butik på nätet som säljer i Sverige.
Sök på n-rit handduk, finns olika storlekar

https://utrustad.se/sv/utrustning/vandring-och-camping/tillbehor-friluftsliv/nrit-campack-towel.html

För diskmedel (yes är bäst) brukar jag återanvända allergiflaskor från Livostin 4 ml väger nada och räcker 1-2 veckor.

Diskbalja även för tvätt sea to summit ultra-sil kitchen sink 10l har en liknande på 5 liter vilket jag tycker är ok.
https://www.outnorth.se/sea-to-summit/ultra-sil-kitchen-sink-10l
 
Alla som är vana vandrare lär hålla med mig om att den utrustning man hade på sin första vandring skulle man antagligen inte ha idag, man har lärt sig vad som funkar bra och vad som funkar mindre bra.

Kan bara hålla med. Det enda som jag fortfarande använder ibland från min första vandring är mitt Trangia 25, men sedan länge modifierat för gasbrännare.Till och med spinnspöet är uppgraderat från ett tvådelat till ett fyrdelat då jag snabbt lärde mig att ett fiskespö som är sticker upp högre än ryggsäcken är vansinnigt opraktiskt när man vandrar i skog och tvingas huka sig under grenar.
 
Diskbalja även för tvätt sea to summit ultra-sil kitchen sink 10l har en liknande på 5 liter vilket jag tycker är ok.
https://www.outnorth.se/sea-to-summit/ultra-sil-kitchen-sink-10l

Om man nu inte ska diska annat än småsaker så tycker jag såna här är mer prisvärda.
https://www.biltema.se/fritid/husdjur/hund/hundmatskalar/vikbar-mat--och-vattenskal-2000033671

Visserligen är de mindre, men i alla fall brukar inte jag hålla på och diska med 4-5 liter vatten när jag är ute. '

Jag köpte liknande på Rusta för några år sen (de kostade 10 spänn har jag för mig), men jag har bara använt dem 2-3 gånger, jag diskar i kökets grytor istället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
fredrik.hjulfors Min packnings beräknare Allmänt om friluftsliv 1
blastlast Min Sverigevandring Allmänt om friluftsliv 25
fotografiskt Min fjällrävenjacka brann upp Allmänt om friluftsliv 7
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
johanrosander Se min videoblogg om äventyr i Sverige! Allmänt om friluftsliv 0
Vandringshyveln Storlek på min nya rygga?? Allmänt om friluftsliv 5
Slickslack Första utflykten med familjen? Allmänt om friluftsliv 24
Davvids Första solovandring Allmänt om friluftsliv 15
lsjonsson Nu stänger första skidanläggningen i Norrbotten Allmänt om friluftsliv 11
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
plaskdaja Första snön Allmänt om friluftsliv 15
mindwave Första Vandringen. praktiska tips. Allmänt om friluftsliv 14
Ringblom Grattis Nordanstigs kommun - Sveriges första vargfria kommun Allmänt om friluftsliv 83

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...