Hjälp! Min första vandring!

Skaffa en läsplatta om du inte redan har en och ladda den med böcker. Ett litet extrabatteri räcker om du inte har annat som ska laddas, de drar så lite. Tror det är en bra förskkring mot tristess.

Hoppas du rapporterar hur det går sen. Spännande projekt du ger dig på!

Det där kan vara räddningen faktiskt. Har haft funderingar på att läsa lite under vandringen, samtidigt vill jag inte fastna i träsket att ha kontakt med omvärlden genom internet och så. Det är lite den delen jag vill bort från. Men en läsplatta kan ju räknas som en vanlig bok och då borde det ju vara tillåtet enligt min egen filosofi.

(t ex tar jag enbart med mobilen för att verkligen kunna läsa mejl etc som kan vara "viktiga". Tanken är att titta där en gång i veckan)

Får kolla runt lite på läsplattor! Thx!
 
Att försöka leva på huvudsakligen fiske kommer med största sannolikhet leda till svält förr eller senare om du ska va ute så länge.

Torka egen mat och ta med eller köp frystorkat är vad jag skulle rekommendera.

Alla säger det där :) Fan, jag som lever i fantasin att jag är fiskeexperten i Sverige :) Nej, men jag kommer ha med mig fem kilo som reserv. Ev kommer jag kunna handla på mig något på vägen dessutom. Men ni har rätt här att jag måste vara förberedd på noll fisk och jag behöver överleva ändå.
 
Tänkte du gå Kungsleden i början av Maj? Landet är långt, mycket långt. Har du varit i norra Norrland i maj tidigare?
Tur att du kom på andra tankar, Bohusleden kräver inga snöskor.
Mitt lilla bidrag till dig är att genast köpa det där du ska ha på fötterna och gå in dem innan turen. Ta med skavsårsplast.
 
Läste lite och fick uppfattningen att du inte har kängor och inte är van att gå i vandringskängor. Du har två veckor på dig att göra inköp samt gå in kängorna vilket känns tveksamt.
Detta kan fungera bra men jag blev lite tveksam.
Till att börja med ska du veta var jag står, jag har aldrig kunnat ha kängor mina fotleder värker enormt i dessa så självklart förespråkar jag inte kängor, var medveten om detta och lyssna även på de som senare kommer reagera på mitt inlägg om kängor, de har större kunnande då de faktiskt använder kängor.
Dock skulle jag tro att du kommer få trevligare tur i skor som du redan idag är bekväm med och helst sådana som torkar snabbt, kängor är svåra att torka i fält.

Gällande vikten att bära med sig så är det upp till dig samt din ryggsäck. När jag började med fjällvandring (vanliga skogsvandringar räknades inte riktigt på den tiden i min omkrets) så tror jag att 25 kg eller mer på ryggen var normalt för en veckotur och inget man funderade närmare på. Men försök att ha med dig så lite som möjligt, håll vikten nere.
Ha en trevlig tur.
 
Utrustningen som jag hittills kommit fram till som jag ska ha med är följande...

Tält - Hilleberg Niak (lånas) - 2.7 kg
Ryggsäck - (Karrimor Condor) (lånas) - vikt?
Liggunderlag - (vet ej vilket) (lånas) - vikt?
Stormkök - Vet ej vilket (ska lånas) - vikt?

Sovsäck - Någon i syntet (inköpes troligast på XXL) - vikt runt 2 kg - (dun istället?)
Vandringskängor - Meindl Tacana GTX (köps på XXL)

Vattenrening - Vet ej vilket ännu

Fiskespö - Ska inköpas
Tillbehör som drag etc till fisket - Ska inköpas
Kniv - Någon kraftigare sort (får även gälla som fiskekniv)

Vandrarshorts - Det jag kommer vandra i (ska inköpas)
Undertröja - Material? (ska inköpas)
Regnställ - Behövs? Poncho?
Långbyxor - Behövs?
Strumpor - tre par innerstrumpor (syntet) samt tre par ytterstrumpor (ull)
Kalsonger - Fem par(?) i ull (ska inköpas)

Mer i klädväg - Vad behövs? Merinoull eller syntet?

Någon form av vattentransport?
Handduk i lättvikt - Ska inköpas en styck - 0.15 kg

Compeed -
Värktabletter och febernedsättande -
Tandborste och t-kräm
Tvål -
Torkad mat - tio paket - vikt 5 kg totalt

Mobiltelefon - vikt 0.35 kg


Tejpa fötterna innan jag börjar gå! Gå med cykelbyxor för att undvika friktion mellan benen.

Det mesta ovan kommer köpas på XXL ifall det inte dyker upp bra förslag på andra saker som inte skulle finnas där.

Har jag missat något uppenbart ovan och är det något jag eventuellt bör tänka om vad gäller packning och utrustning? Jag har tidigare varit inne mycket på merinoull och dun men syntet verkar i många fall vara bättre.

Listan behöver vara i stort komplett innan påsken är över för tanken är att jag ska ha det mesta på plats till helgen. Sen lutar det år att jag beger mig runt den 25 april! Så all hjälp mottages tacksamt för att informationsflödet in ska bli så bra som möjligt för att de rätta och mest korrekta besluten ska kunna tas.

Köp en ordentlig regnjacka eller en skaljacka. Poncho tycker jag själv funkar sådär. Mitt favoritplagg är ullskjortan att ha över understället funkar både när man vandrar i kallt väder och när det är lite småkyligt på kvällen efter en varm dag.
 
Tänkte du gå Kungsleden i början av Maj? Landet är långt, mycket långt. Har du varit i norra Norrland i maj tidigare?
Tur att du kom på andra tankar, Bohusleden kräver inga snöskor.
Mitt lilla bidrag till dig är att genast köpa det där du ska ha på fötterna och gå in dem innan turen. Ta med skavsårsplast.

Har bara varit i Övertorneå i maj och då var det inte vinter men det ligger ju mycket lägre än rakt västerut upp i bergen. Jag har väl varit medveten om att det är riskabelt med Kungsleden före midsommar men det är heller ej uteslutet då det kan vara vår där och snön kan ha smällt bort, men det är dock stor risk för blötmark etc. Får jag riktigt blodad tand blir det Kungsleden i augusti :D

Men det vore väl mer konstigt om ens första tankar är de mest ultimata och perfekta? Det har hänt en del sen jag fick upp tanken för en dryg månad sen. Och jag ändrar mycket fortfarande på "min lista" även om vissa saker känns så viktiga att jag inte vill ändra.

Jo, jag borde nog köpa och gå in skorna snarast. Men det blir en gemensamt inköp som det ser ut och det blir väl inom de närmaste dagarna.
 
Läste lite och fick uppfattningen att du inte har kängor och inte är van att gå i vandringskängor. Du har två veckor på dig att göra inköp samt gå in kängorna vilket känns tveksamt.
Detta kan fungera bra men jag blev lite tveksam.
Till att börja med ska du veta var jag står, jag har aldrig kunnat ha kängor mina fotleder värker enormt i dessa så självklart förespråkar jag inte kängor, var medveten om detta och lyssna även på de som senare kommer reagera på mitt inlägg om kängor, de har större kunnande då de faktiskt använder kängor.
Dock skulle jag tro att du kommer få trevligare tur i skor som du redan idag är bekväm med och helst sådana som torkar snabbt, kängor är svåra att torka i fält.

Gällande vikten att bära med sig så är det upp till dig samt din ryggsäck. När jag började med fjällvandring (vanliga skogsvandringar räknades inte riktigt på den tiden i min omkrets) så tror jag att 25 kg eller mer på ryggen var normalt för en veckotur och inget man funderade närmare på. Men försök att ha med dig så lite som möjligt, håll vikten nere.
Ha en trevlig tur.

Skulle jag inte varit ute så länge hade jag inte valt kängor men det är tydligen en avgörande sak med tyngre packning och längre tur. Jag vet inte men det verkade som jag fick bra intryck av den personen som menade detta :)

Under 20 kilo siktar jag på och det borde inte vara några större problem. Fjällvandring var ju det jag siktade på men norra Sverige verkar ju ha vinter medan vi andra firar midsommar :D
 
Under 20 kilo siktar jag på och det borde inte vara några större problem. Fjällvandring var ju det jag siktade på men norra Sverige verkar ju ha vinter medan vi andra firar midsommar :D

Knappast ett skämt, men så är det i Lapplandsfjällen där det kan ligga kvar en hel del snö på högre höjder kring midsommar.
Tittar jag på din packningslista så är du lätt uppe i 10kg bara på de stora sakerna, räkna med att ryggsäcken du ref till väger 3kg eller kanske några hg över 3kg. Så med kläder, proviant, fiskeprylar, bränsle, vattenrening, vatten (som du behöver bära med dig på en vandring i lågland) mm är du nog snabbt uppe i 20kg+.
Räkna även med att de flesta vatten du passerar kräver fiskekort om du vill prova lyckan.
 
Spontant så känner jag att du kanske bör tänka igenom detta en gång till.

Du ska ut på två veckor, har inte införskaffat utrustning, har inte skor som du gått in, har inte planerat hur du ska hålla dig med mat och har inte egentligen vandrat innan men ska inleda med 6-8 veckor?

Det känns oansvarigt och omdömeslöst att påbörja en vandring likt den du föreslår med de förutsättningar som du beskriver.

Dock tycker jag att du ska ge dig ut, men tro mig, en vecka är nog om du ska gå själv för första gången. Känner du att det var lugnt kan du helt enkelt ta 2-4 veckor senare om du ändå har upp till åtta veckor ledigt i sommar.

Ger du dig ut 8 veckor ensam på din första vandring vågar jag lova dig att du får inte blodad tand utan vill istället inte ut igen.
 
Om jag skulle vandra 6-8 veckor, hade 15000 och fick låna tält och ryggsäck skulle jag:

Inte låna ryggsäcken utan köpa en lättare ryggsäck. Omkring 45liter och under 1000g.

Och köpa:
1 Dunsovsäck som klarar nån minusgrad, så lätt som möjligt. Runt 700g?
1 Vattentät påse till sovsäcken, drybag
1 Liggunderlag av skum, typ thermarest ridgerest som du kan släpa fram till en lägereld eller stenstrand utan att oroa dig..
1 par trailrunning skor
2 par ullstrumpor
2 par ullkalsonger
2 ullt-shirts
1 ullunderställ
1 ullmössa
1 keps
1 par syntetshorts
1 regnställ lättaste möjliga
1 förstärkningsjacka omkring 60 grams syntetfyllning
1 par tunna handskar
1 toppmonterad superlätt brännare
Några burkar gas
2 små tändare
1 kastrull omkring 1 liter i aluminium
1 sked med långt handtag
Kaffekopp?
Lätt fällkniv för matlagning och annat typ opinel
Några vattenreningstabletter
Några petplaskor vatten
Karta och kompass
1 rulle leukoplast
1 stor påse full med mat och snacks, räkna med att köpa mer vid tillfälle
Minsta möjliga hygienartiklar och lite toapapper

Sen har jag kanske inte så mycket pengar kvar?

Har säkert glömt nåt men låg vikt är a och o. Om du funderar på huruvida du ska ta med en specifik grej så ska du inte det. Kort sagt.

Gör definitivt en testtur med övernattning för att hinna korrigera eventuella misstag med utrustningsvalen innan du drar.

Amerikanska ”thru hikers” som går från södra till norra landgränsen eller omvänt har ju finslipat det här och brukar vara bra på att dokumentera. Sök på thru hiking på ex youtube för inspiration!

Hoppas du får en grym tur!
 
Kan bara hålla med många ovanstående. I fjällen hamnar du mitt i snösmältnimgen, kanske t o m före den!
Beroende på mobiloperatör så skiftar nog mobiltäcknlngen en hel del.
Vattenrening torde inte behövas i fjällen, möjligen i lågland. En del leder har rätt gott om vattenkällor.
Leva till ganska stor del på egenfångad fisk längs Kungsleden är nog i stort sett omöjligt, särskilt utan kolhydrater. Kolla vilka stugor som är öppna och som har matförsäljnlng.
Och tro inte du kan gå in några kängor på ett par veckor, så gott som helt omöjligt.
Skulle nog också vara en god idé att pröva all utrustning inkl ork och humör med ett antal kortare turer, inledningsvis kanske weekend .
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
fredrik.hjulfors Min packnings beräknare Allmänt om friluftsliv 1
blastlast Min Sverigevandring Allmänt om friluftsliv 25
fotografiskt Min fjällrävenjacka brann upp Allmänt om friluftsliv 7
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
johanrosander Se min videoblogg om äventyr i Sverige! Allmänt om friluftsliv 0
Vandringshyveln Storlek på min nya rygga?? Allmänt om friluftsliv 5
Slickslack Första utflykten med familjen? Allmänt om friluftsliv 24
Davvids Första solovandring Allmänt om friluftsliv 15
lsjonsson Nu stänger första skidanläggningen i Norrbotten Allmänt om friluftsliv 11
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
plaskdaja Första snön Allmänt om friluftsliv 15
mindwave Första Vandringen. praktiska tips. Allmänt om friluftsliv 14
Ringblom Grattis Nordanstigs kommun - Sveriges första vargfria kommun Allmänt om friluftsliv 83

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...