• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Räddningstjänsten avlivar "utmattade ankor"

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hmm... En sjöfågel som har halkat på isen? Och behöver hjälp med att ta sig till öppet vatten? Ska vi gissa att rör det sig om tamankor med klippta vingar alltihop.
 
Tål du inte ens själv att folk använder andra begrepp än dina egna borde du kanske inte klaga på att andra ska tåla "världens ondska"? Tror snarare att det är du som borde lära dig att alla tycker inte likadant som du gör.
Det gör jag gärna man ska visa solidaritet med andra som har det sämre ställt.

Jag tycker vi ska hacka sönder den här tråden också genom att göra det till en språktråd. Det är ju en tjugoårig tradition att hacka på språkbruk här på Utsidan och det är väldigt viktigt för ett meningsfullt informationsutbyte. Definitionen på mord är att döda en annan människa. Djur kan man bara döda. Djur kan inte heller mörda människor. Det är förbehållet människa mot människa. Sen om en humanoid kan mörda en människa kan man ju diskutera. Om humanoiden har mänskliga epitet är den ju likaväl ett annat djur och då skulle man ju inte kunna använda den termen. Ungefär som att tamankor blir gräsänder fast bara i vissa forumanvändares hjärnor. Både tamankor och gräsänder är förvisso ändå djur så de kan man inte mörda.
 
Hmm... En sjöfågel som har halkat på isen? Och behöver hjälp med att ta sig till öppet vatten? Ska vi gissa att rör det sig om tamankor med klippta vingar alltihop.

Nej, det är med all sannolikhet av jägare utsatta gräsänder. Det sätts ut 100-tusentals gräsänder i Sverige varje år. De klarar sig mycket dåligt i naturen, de som inte skjuts snabbt, tas av rovdjur eller svälter ihjäl
 
Frågan är vad som är så speciellt med just dessa ankor att vi måste använda samhällsresurser till att hjälpa dem, när det samtidigt med samhällets goda minne hålls miljontals höns i koncentrationsläger under tortyrliknande former. Om vi plågar och slår ihjäl runt 90 miljoner höns varje år, varför ska vi hjälpa några ankor som har det svårt?
Jag tycker att det brister i logik här.
 
Att någon människa dödar djur man tycker är utmattade (för att någon annan människa ringt 112) är väl knappast något naturligt för gräsänderna? Att då motivera med att "djur dör ute i naturen hela tiden" är alltså knappast jämförbart.

Räddningstjänsten i det här fallet hjälpte till så att det gick att döda dem vem som nu än gjorde det. De var delaktiga i morden på ankorna om man säger så. Känns mer som man var trött på personen i Bara som ringde dem hela tiden om ankorna och för att slippa rycka ut hela tiden var det lättare att avliva ankorna så var problemet ur världen.

Ankorna skulle istället tagits till en vererinär för att få mat och vila och kunnat återhämta sig.

Nu är jag helt övertygad om att du är ett troll. Läs vad vi skrivit tidigare. Räddningstjänsten rycker ut, tar in de skadade/utmattade djuren och behörig person (inte från räddningstjänsten) bedömer att de är för illa däran för att kunna räddas och därför avlivas de. I din värld hade det varit bättre att låta dem bli så utmattade att de frusit fast i isen och sen sakta svultit ihjäl?
 
Är detta på riktigt... :cool:
Inte för att förringa något, men blir man så upprörd över en sådan sak, så lär man bli det ofta genom livet...
Tycker det snarare verkar en del i denna tråden som blir upprörda av att någon vågar kritisera Räddningstjänsten. För de flesta svenskar verkar staten vara Gud och får aldrig ifrågasättas. Hu va hemskt att någon ifrågasätter det storebror gör!!
Definitionen på mord är att döda en annan människa. Djur kan man bara döda. Djur kan inte heller mörda människor. Det är förbehållet människa mot människa.
Människor är också ett djur av arten Homo sapiens källa. Med din korkade logik skulle man alltså inte heller kunna mörda en människa, bara avliva den. Du hade ju varit en perfekt advokat vid en mordrättegång med den logiken.
Nej, det är med all sannolikhet av jägare utsatta gräsänder. Det sätts ut 100-tusentals gräsänder i Sverige varje år. De klarar sig mycket dåligt i naturen, de som inte skjuts snabbt, tas av rovdjur eller svälter ihjäl
Det där får du gärna komma med en källa på.
I din värld hade det varit bättre att låta dem bli så utmattade att de frusit fast i isen och sen sakta svultit ihjäl?
Vi vet inte säkert att de verkligen frusit fast och frusit ihjäl som du påstår. Det kunde mycket väl varit så att de repat sig och överlevt. Jag har sett djur som klarat av mycket svårare saker än vad vi människor hade klarat av. Vad hade du själv tyckt om du trillat ner i en isvak och blev svårt nerkyld sen kommer en människa och klubbar ihjäl dig? Eller skott i huvudet eller tar yxan eller hur nu de stackars ankorna blev berövade livet. Sätt dig in i deras situation så förstår du!
 
Tycker det snarare verkar en del i denna tråden som blir upprörda av att någon vågar kritisera Räddningstjänsten. För de flesta svenskar verkar staten vara Gud och får aldrig ifrågasättas. Hu va hemskt att någon ifrågasätter det storebror gör!!
Människor är också ett djur av arten Homo sapiens källa. Med din korkade logik skulle man alltså inte heller kunna mörda en människa, bara avliva den. Du hade ju varit en perfekt advokat vid en mordrättegång med den logiken.
Det där får du gärna komma med en källa på.
Vi vet inte säkert att de verkligen frusit fast och frusit ihjäl som du påstår. Det kunde mycket väl varit så att de repat sig och överlevt. Jag har sett djur som klarat av mycket svårare saker än vad vi människor hade klarat av. Vad hade du själv tyckt om du trillat ner i en isvak och blev svårt nerkyld sen kommer en människa och klubbar ihjäl dig? Eller skott i huvudet eller tar yxan eller hur nu de stackars ankorna blev berövade livet. Sätt dig in i deras situation så förstår du!

Det finns läkare i Sverige som avbryter återupplivningsförsök - det har till och med visats i ett avsitt i någon TVserie typ 112 blåljus eller vad de heter. efter en rejäl trafikolycka. Dock får ju inte läkare i Sverige aktivt hjälpa till om någon vill dö, till skillnad från t ex Schweiz.
Lever man som vårdkolli endast med hjälp av maskiner så får väl anhöriga avgöra när man drar ur sladden och ta ställning till ev organdonationer.

Detta blir ju till slut ekonomiska diskussioner - hur mycket är vi som skattebetalare beredda att betala för sjukvård av djur och människor.

Ang ordklyveriet om mord så anser wikipedia att mord handlar om att ha ihjäl en annan människa och baserar det på lagtexter från flera länder:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mord

Jag håller med om definitionen och tycker inte man mördar djur. Människan är i detta fall ett specialfall/delmängd av alla djur.

/Patrik, ger bort mina organ då jag dör
 
.....
Det där får du gärna komma med en källa på.

"Andra saker som forskningsprojektet kommit fram till är att det sätts ut över 250 000 farmade gräsänder varje år i Sverige"

http://www.hkr.se/sv/nyhetsarkiv/2015/grasanden-modell-for-nytt-system/

"Large-scale releases of native species: the mallard as a predictive model system"

http://pub.epsilon.slu.se/11972/1/soderquist_p_150305.pdf


"I exempelvis Skåne och Södermanlands län frisläpptes år 2005 108 000 fasaner, 71 000 gräsänder och 29 000 rapphöns"

https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/978-91-620-5881-4.pdf
 
Frågan är vad som är så speciellt med just dessa ankor att vi måste använda samhällsresurser till att hjälpa dem, när det samtidigt med samhällets goda minne hålls miljontals höns i koncentrationsläger under tortyrliknande former. Om vi plågar och slår ihjäl runt 90 miljoner höns varje år, varför ska vi hjälpa några ankor som har det svårt?
Jag tycker att det brister i logik här.
Någon hjälp för ankorna var det ju inte tal om det blev mördade helt enkelt. De skulle istället tagits till en vetrinär och fått mat och värme. Så rikt land som Sverige är hade vi haft råd. Att det hålls miljontals höns i koncentrationsläger medan man sen blir upprörda över några ankor som halkar på isen det är emot all logik. Men jag tror ändå utvecklingen går framåt då allt fler börjar köpa ekologiskt där djuren har bättre levnadsvillkor.
Lever man som vårdkolli endast med hjälp av maskiner så får väl anhöriga avgöra när man drar ur sladden och ta ställning till ev organdonationer.

Jag håller med om definitionen och tycker inte man mördar djur. Människan är i detta fall ett specialfall/delmängd av alla djur.
Fast ankorna i fråga var ju inga vårdkollin som hölls med liv av maskiner så det är ju knappast relevant jämförelse. Att blanda in ekonomiska diskussioner om vårdkollin och ankor blir ju absurt.

Men människan är ett fortfarande ett djur så logiken säger emot sig själv. Kan man inte mörda ett djur kan man heller inte mörda en människa. Håller du med om ordspråket "man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad"?
 
Senast ändrad:
Och inte blev ankorna så mycket hjälpta heller egentligen de fick bara hjälp att dö. De skulle istället tagits till en vetrinär och fått mat och värme. Så rikt land som Sverige är hade vi haft råd.

Fast ankorna i fråga var ju inga vårdkollin som hölls med liv av maskiner så det är ju knappast relevant jämförelse. Och att blanda in ekonomiska diskussioner om vårdkollin och ankor blir ju absurt. De var friska ankor som skötte sig själv i naturen. Att Räddningstjänsten lägger ner resurser på att mörda ankor hur är det positivt för ekonomin?

QUOTE]
Det var inga friska ankor. Det var ankor som var så pass medtagna att de inte skulle överlevt enligt artikeln som du länkat till och därför avlivades de. Och jag kan garantera att räddningstjänsten inte klubbade ihjäl dem med en yxa som du försöker påskina.
Sen framför du nu en annan aspekt och det är den ekonomiska och det är en helt annan fråga
 
Det var inga friska ankor. Det var ankor som var så pass medtagna att de inte skulle överlevt enligt artikeln som du länkat till och därför avlivades de. Och jag kan garantera att räddningstjänsten inte klubbade ihjäl dem med en yxa som du försöker påskina.
Sen framför du nu en annan aspekt och det är den ekonomiska och det är en helt annan fråga
Nej det var användaren "tango" som tog upp ekonomiska diskussioner om vårdkollin men skit samma. Av artikeln framgick att de var "utmattade" vilket jag inte ser som en synomnym till att vara "sjuk". Eller om du själv blir utmattad blir du samtidigt sjuk då?
 
Tycker det snarare verkar en del i denna tråden som blir upprörda av att någon vågar kritisera Räddningstjänsten. För de flesta svenskar verkar staten vara Gud och får aldrig ifrågasättas. Hu va hemskt att någon ifrågasätter det storebror gör!!
Människor är också ett djur av arten Homo sapiens källa. Med din korkade logik skulle man alltså inte heller kunna mörda en människa, bara avliva den. Du hade ju varit en perfekt advokat vid en mordrättegång med den logiken.
Det där får du gärna komma med en källa på.
Vi vet inte säkert att de verkligen frusit fast och frusit ihjäl som du påstår. Det kunde mycket väl varit så att de repat sig och överlevt. Jag har sett djur som klarat av mycket svårare saker än vad vi människor hade klarat av. Vad hade du själv tyckt om du trillat ner i en isvak och blev svårt nerkyld sen kommer en människa och klubbar ihjäl dig? Eller skott i huvudet eller tar yxan eller hur nu de stackars ankorna blev berövade livet. Sätt dig in i deras situation så förstår du!
Om du på allvar tror på det du skriver här så blir jag mörkrädd. Hur kan du klara leva i vårt samhälle, under våra lagar och normer om du inte kan inse att det är skillnad på människor och djur. Anatomiskt, själsligt, moraliskt och lagmässigt och på en mängd andra sätt också.
Att ankorna blev avlivade berodde på att man gjorde bedömningen att de inte skulle klara sig. Man gjorde det för att bespara dem ett långsamt lidande och döeende.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...