En månad i Norge

Vet inte om det kan kallas expedition, men jag och min sambo planerar en semester i Norge med våra två barn på 1 + 3 år. Vi vill springa och cykla i vacker miljö, gärna berg. Men även ha närhet till samhälle, någon restaurang etc. Vi har tänkt hyra någon slags stuga och ha som bas. Alla tips mottages tacksamt!
 
Har ni funderat på att hyra en husbil istället...? Det hade jag gjort...;)

I vilken månad har ni tänkt er detta..?
Det finns många lämpliga ställen i Norge. Är det främst olika dagsturer som ni önskar att göra...?
Att ha bil underlättar, också när man är på plats för att ta sig till olika turers startpunkter.
 
Förra långresan kuskade vi runt men den här gången vill vi minimera bilåkning med hänsyn till 3-åringen... Så därför tänkte vi oss en bas. Gärna ska det finnas dagsturer, långa som korta, som man kan göra direkt från stugan men vi kommer att ha bil så det är inga problem heller att ta oss en bit. Det är juli-augusti vi ska iväg. Och ja precis, främst dagsturer, men de kan vara allt från 5-50km.

Kikat lite på Jotunheimen eller Hemsedal, men har aldrig vart i Norge förut så tips från andra är ovärderligt!
 
Välj hellre någonstans i närheten av hav/fjord, så får ni mera variation. Vart ni än åker så kommer ni ju ändå finna tillräckligt höga berg för så små barn.

Allt från Kristiansand - Ålesund- Helgeland - Lofotoen
 
Ja, fjordlandskapet är kanske dumt att missa. Barnen hänger dock inte med upp i bergen så mycket, de turerna turas vi om att göra själva =) Sen blir det kortare apelsinutflykter med kidsen men som sagt, då krävs inga högre höjder!
 
Ja, jag skulle också säga nära havet någonstans. Då kan ni fiska också, det gillar säkert barnen.

Valfri fjord med höga fjäll vid sidan av. Kanske Åndalsnes och Romsdalsfjorden. Romsdal har många fina toppturer som inte kräver klätterutrustning. Och så har ni ju såklart Trollväggen och Trollstigen. Man kan gå upp på baksidan (från Trollstigen) ut till kanten av Trollväggsmassivet och blicka ut över Europas högsta vertikala vägg 1000m+. Sen har ni Romsdalseggen, en fin dagstur. Alla turer finns typ inom 30 min bilfärd. Hyr en stuga på en camping, gärna rätt vid havet för då har dom båt också till billig hyra så ni kan fiska lite på sommarkvällen. Bra vägar hela vägen dit om man kommer från E6.
 
Funderar och funderar. En månad på samma plats är en väldigt lång tid. Försöker hitta ett ställe som inte är så Hypat. Har bott och rest rätt mycket i Norge och tycker att området kring Svartisen är spektakulärt och i nordligare delen av Helgelandskusten. Om ni bor i Örnes finns följande att tillgå (Jag har bott här och känner till området mycket väl. Mitt inlägg är därför partiskt men försöker vara objektiv):

Hurtigbåt ut i skärgården. En tur till Bodö och kanske stiga i land på en av öarna där det fortfarande bor folk som man kan titta på. Från Bodö kan man ta sig upp mot Steigtinden som är en fin dagstur. Det finns ett stort antal toppturer i området. Från Örnes går buss till Glomfjord:
Där finns numer en av Norges nationalparker. Om man tar sig upp till parkeringen vid Storglomvassdammen är det nära till ett spektakulärt karstlandskap med grottor, Corbels canyon och djupa schakt. Det är barnvänligt om man har barnen i koppel. Spektakulära toppturer och vandringar i varierande svårighetsgrad. Ett välbevarat trappsystem upp i fjällen. Beskåda fluted rocks. Det är nära till Engabreen som är poppis för glaciärturer. http://www.rocksnrivers.no/ Jag har också ganska ofta sett tumlare i Glomfjorden. Allt går att nå med cykel och dagstur från Örnes. (Bra ljus behövs i tunnlarna på fjället som är långa, utan ljus och branta.
I närheten av Reipå finns halvön Kunna som är en trevlig dagstur att runda.
Det jag gillar är att det är fridfullt och att det mest är lokalbefolkningen som är där. Turisterna har bråttom att ta E6 upp för att köpa en T-shirt som bevisar att de varit på Nordkapp. Slängde upp några bilder på min profil. Här en liten bild från Glomfjellet:
 

Bilagor

  • 13092011005.jpg
    13092011005.jpg
    29 KB · Visningar: 660

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.