Tips sökes om Svalbard!

Hej på er!
Helt ny på forumet, och anledningen till att jag blev medlem är att jag blivit väldigt sugen på att resa till Svalbard. Har såklart en hel del frågetecken att räta ut innan, och där behöver jag er hjälp!

Förutsättningar: Jag tänker besöka Svalbard under vinter/vår eftersom jag vill kunna åka både skidor och någon av de skoterguidningar som erbjuds till bla. Pyramiden. Eftersom jag är längdskidåkare så kan början av maj bli aktuellt eftersom Svalbard skimarathon körs då.

Frågor:
Hur är klimatet på Svalbard i början av Maj? Givetvis väldigt skiftande förstår jag, men ungefär vart på termometern hittar vi kvicksilvret?

Förstår att man bör bära vapen när man ger sig iväg utanför byn, men bör man ta med det själv? Har en del vapen själv och skulle absolut kunna ta med, men hur fungerar det isåfall med införsel av vapen? Vad rekommenderas för kaliber?

Har ni tips på boende? Har inte några höga krav, utan söker bara ett bra boende i Longyearbyen.

Vad finns för möjlighet att hyra turskidor/utrustning i Longyearbyen? Vill gärna kunna ge mig ut i närområdet runt Longyearbyen, och gärna då på skidor. Att få se isbjörn vore naturligtvis en stor bonus! Vad jag förstått så hittar men dem nästan uteslutande vid kusten under vintern.. ?

Fler frågor kommer givetvis, men detta är vad jag funderar på just nu. Svaren finns säkerligen i någon tråd på forumet redan men alla vet att en kille på 22 år inte kan leta..

Tack på förhand!
 
Har själv aldrig varit på Svalbard MEN, min kompis skulle i våras flyga till Svalbard för att delta i skimaraton (var anmälda och klart). Det blev dock tvärnit på Tromsöflygplats, då de saknade pass.

De bestred att det skulle behövas pass för utländska resenärer, det var inte tillräckligt med id-kort eller svenskt körkort, Svenskt pass var det enda giltiga.
De fick ingen information om detta varken när de bokade flygbiljetter eller anmälde sig till skidtävlingen.
De fick varken tillbaka anmälningsavgift eller pengar för flygbiljetten.
Så mitt råd lyder: GLÖM INTE PASSET, det finns risk att det blir ett abrupt stopp innan det roliga kan börja...
 
Hur är klimatet på Svalbard i början av Maj? Givetvis väldigt skiftande förstår jag, men ungefär vart på termometern hittar vi kvicksilvret?

Den här sidan har bra information om klimatet:
http://weatherspark.com/averages/28884/Longyearbyen-Spitsbergen-Svalbard-and-Jan-Mayen

Förstår att man bör bära vapen när man ger sig iväg utanför byn, men bör man ta med det själv? Har en del vapen själv och skulle absolut kunna ta med, men hur fungerar det isåfall med införsel av vapen? Vad rekommenderas för kaliber?

Jag har för mig att man rekommenderar minst 7.62, och första gången jag var där hyrde jag en Mauser på plats... Numera har jag för mig att de, om man inte är militär eller polis, helst ser att man har vapenlicens för att hyra. Annars går det att lösa med hjälp av registerutdrag...

http://www.sysselmannen.no/Naringsliv/Vapen/
http://www.sysselmannen.no/Snarveier/Leie-av-vapen/

Har ni tips på boende? Har inte några höga krav, utan söker bara ett bra boende i Longyearbyen.

Dyraste och finaste boendet är SAS Radisson som kostar flera tusen per natt och billigast är att tälta för någon hundring på campingen... Däremellan finns en hel del alternativ som vandrarhem, lägenheter och studentkorridor uppe i Nybyen. Både Polarriggen och Poli Arctici ligger bra till mellan centrum och hamnen.

http://www.radissonblu.no/hotel-spitsbergen/Kontaktinformasjon
http://www.polarriggen.com
http://www.poliarctici.com/english/overnatting.htm

Se till att boka middag på Huset i förväg om du vill lyxa till det då det annars riskerar att vara fullbokat... :)

http://www.huset.com
 
1.Medeltemperaturer:April -13,1° C,Maj -5,0°C.

2.Vapen är självklart om du går på tur eller åker skidor själv.
Kaliber 308 eller 30-06 är OK.Vapen går att hyra på plats,boka.
Tar du med eget måste du ha Europeiskt Vapenpass samt anmäla till Tullverket.

3.Trevligt boende på Basecamp Hotell mitt i byn.

4.Säkrast att ta med egna skidor,här hyr turister mest snöskoter.

5.En isbjörn kan visa sig var som helst i naturen oavsett årstid,nere i dalen,uppe på en bergstopp,glaciär,på isen,floden,tundran,simmande i havet.....
 
Har själv aldrig varit på Svalbard MEN, min kompis skulle i våras flyga till Svalbard för att delta i skimaraton (var anmälda och klart). Det blev dock tvärnit på Tromsöflygplats, då de saknade pass.

De bestred att det skulle behövas pass för utländska resenärer, det var inte tillräckligt med id-kort eller svenskt körkort, Svenskt pass var det enda giltiga.
De fick ingen information om detta varken när de bokade flygbiljetter eller anmälde sig till skidtävlingen.
De fick varken tillbaka anmälningsavgift eller pengar för flygbiljetten.
Så mitt råd lyder: GLÖM INTE PASSET, det finns risk att det blir ett abrupt stopp innan det roliga kan börja...

Att Svalbard, till skillnad från resten av Norge, inte är medlem av Schengen må se ut som en anomalitet. Men Svalbard har i många avseenden helt andra regler än resten av Norge,
 
Tack för svar!
Lutar åt att jag försöker få med eget vapen, min 30-06.
Ska kolla över passet!

Boende blir inte det lyxigaste, men heller inte tält. Ska kolla upp polarriggen som många verkar rekommendera.
Någon som åkt ut enbart för att få se isbjörn? Hur går man till väga, är det guidade turer som gäller?

MVH Johan
 
Pass krävs, m.m.

Det är riktigt som flera andra påpekar, du måste kunna visa pass för att flyga till Svalbard. Det finns inget att bestrida.

Du kan bo på Svalbard Villmarkssenter som har en hundgård ungefär en kilometer sydost om Longyearbyen. Enkelt och förhållandevis billigt stugboende (självhushåll) men ändå charmigt och du slipper väldigt många turister. Du bor mer ute i naturen på det sättet och har 50-100 huskies utanför husknuten, bokstavligt talat.

Vad gäller isbjörn: Du kan, som redan nämnts, träffa på dem precis var som helst om du har tur eller otur, men mer troligt om du håller dig kring Longyearbyen är att du får leta förgäves i veckor. majoriteten håller till i nordost och ön är ungefär lika stor som Irland. Vidare finns det många och hårda restriktioner kring isbjörnar som du måste känna till i förväg. De är skyddade enligt lag och det är både förbjudet att locka till sig dem och att avsiktligt närma sig dem om du skulle ha turen att upptäcka dem. Sist men inte minst ska man aldrig glömma isbjörnen är ett djur helt utan naturliga fiender och en retad, trängd eller hungrig isbjörn är bland de farligaste djur du kan stöta på. Störst chans att se isbjörn är förmodligen att följa med på en kryssning (kolla upp Polar Quest) framåt sommaren när (om) isen har släppt i norr. Dessutom, viktigast i sammanhanget, är det också förmodligen minst störande för björnarna. På det sättet får du även uppleva Svalbard på ett helt annat sätt än om du bara har Longyearbyen som bas för dagsturer.

Res till Svalbard, det är en fantastisk plats! Men läs på ordentligt innan och planera med realistiska förväntningar. Du kan alltid åka tillbaka och uppleva mer av det du inte hann med. Det kommar jag att göra!
 
Att Svalbard, till skillnad från resten av Norge, inte är medlem av Schengen må se ut som en anomalitet. Men Svalbard har i många avseenden helt andra regler än resten av Norge,

Det beror på att Svalbard inte är en del av Norge. Det hela regleras i Svalbardstraktatet (där Sverige är en av traktatländerna). Man är där överens om att ingen äger svalbard, men man uppdrar åt Norge att administrera det.

Som medborgare i et traktatland kan man inte nekas inresa, men pass gäller ja. Det är inte en del av varken Sverige, Norge eller Schengen (tror att det formellt mer är på tillbakavägen du behöver passet dock).

lite allmän info: http://www.svalbard.net/?id=741143270


Christian
 
Men det innebär också fördelar t ex för personer från andra delar av världen som vill se norrsken, de behöver då inget visum till schengen . Och formellt så får som helst bosätta sig där

Inte vem som helst utan endast traktatsländernas undersåtar och deras partners. Så är du från Indien så kan du bli portad, rent formellt. Detta regleras i artikel 2 i traktaten. Och där har man uppdragit åt Norge att hantera det, så jag antar att ett land i konflikt med norge kan kanske räkna med att bli utestängda.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stråvalla Tips sökes; tallskog vid sjö Expeditioner 6
kmsellin Behöver tips inför första vinterturen igenom Sarek. (gällande utr mm) Expeditioner 64
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
bladjan Tips på ö att tälta på vid Nynäshamn Expeditioner 26
Dirk Diggler Tips önskas Stormande hav Storbritannien Expeditioner 2
Hota Bohusleden etapp 11, tips å info Expeditioner 0
Galten Tips på vandringar på Grönland? Expeditioner 14
Hota Tips på fina vandring-och skidställen som nås med lokaltrafik från Göteborg Expeditioner 1
karol Hiking tips around the Stockholm area Expeditioner 3
NaturBiten Tips på sittunderlag? Expeditioner 20
lynne99 Tänka på under expeditioner i varmt klimat? Expeditioner 7
86008 Vilken är din dröm expedition/vandring? Tips & inspiration Expeditioner 21
Linn75 tips på tur/berg jag kan ta mig upp på. Expeditioner 7
amandasol Tips på sponsringsmöjlighet Expeditioner 1
Kongidz Tips om Elbrus !! Expeditioner 5
hnz Peru - Machu Piccu och Amazonas. Tips! Expeditioner 5
Panikak Kanada/Alaska - tips! Expeditioner 16
Plate Skidexpedition Kebnekaise. Tips och råd? Expeditioner 14
Fot-ninja Tips och råd, vandra mellan Sthlm-Göteborg. Expeditioner 11
Tove92 Tips inför expedition Expeditioner 10
gaeyner Tips på vandring i Europa önskas. Expeditioner 3
ninapenda fågelälskare? hett tips...juveltrast (?)... Expeditioner 0
Markus_hjo Utrustning, fasta rep och rutt-tips ang Kebnekaise Expeditioner 4
Gab83 Kilimanjaro 2008, priser/tips Expeditioner 8
birru Tips om Patagonien Expeditioner 0
Hrdlr tips på äventyr Expeditioner 3
springo Tips på mindre expeditioner i Europa Expeditioner 12
X2000 Söker tips på finansiering av större expedition Expeditioner 4
fredarp Tips for elbrusbestigning Expeditioner 1
Avslut090305 Tips om sydostasien! Expeditioner 1
Struensee SÖKES: Vackra platser i Sverige att campa på! Expeditioner 5
axaa69 Skeppare sökes till seglats Göteborg - Indien. Expeditioner 1
Magla Högruta Jotunheim deltagare sökes Expeditioner 0
Jonord88 Kanada fiske/paddling - deltagare sökes Expeditioner 12
Freddeb91 Sällskap till Mount Everest Basecamp sökes! Expeditioner 4
JakobART Äventyrlig familj sökes Expeditioner 3
axaa69 Segelvan sökes för seglats till Karibien Expeditioner 2
johanhvik Världsomsegling, besättning sökes! Expeditioner 1
Andersgustav Vildmarkskompis sökes Expeditioner 0
Polarnatt Sällskap till Antarktis sökes Expeditioner 5
Singulariteten Cyklist, helst erfaren, sökes till långresa! Expeditioner 5
AlexT Cordillera Blanca, sommar 2012, partner sökes Expeditioner 3
ThomasTKM Cho Oyu 2013, partners sökes Expeditioner 2
wille.l Sällskap sökes till topptur på kebne, avresa 26 april Expeditioner 2
Hasse_Areskoug "Komanjon" Sökes till expedition. Expeditioner 0
Martin81 Äventyrligt resesällskap Australien sökes:) Expeditioner 0
NattaZatta Föreläsare sökes som varit på större äventyr Expeditioner 29
segler glad äventyrare sökes - segling Expeditioner 7
skibummer Turförslag runt Bergen i Norge sökes Expeditioner 1
andrea.m Sökes: nya och gamla Grövelsjön - Treriksröset -farare Expeditioner 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...