Diskussion önskad angående Mikael Strandbergs krönika

RE:

Intressanta åsikter! Vad kul att det blir lite liv!
En personlig reflektion, jag hoppas ingen misstycker, men det som är spännande, oavsett vad man tycker, är att Mikael Strandberg har en åsikt! Det är ovanligt tror jag, ja, här i Sverige. För tänker man efter, han har hållit på så många år och vet vad han talar om. han måste ju tro på det han står för och gillar han inte äventyrare som ser sig själva som det intressanta, och gammal som han blivit, måste väl ha föstått bättre, eller hur? Dessutom ser jag att det självklart är killar/män som inte tycker att det är dags för den kvinnliga sidan. Är det inte det som behövs, någon som VÅGAR ha åsikter, inte bara i sådana här diskussionsforum, utan även i media. Det var därför jag tyckte om hans sommarprogram -LYSSNA på detta och tänk, för att han vågade ha åsikter. Hur många av de andra sommarpratarna vågade ha det? Och vilken livsglädje! tack för era åsikter, kom med fler! Jag tror, utan att egentligen veta, eftersom jag egentligen inte är någon friluftsmänniska, men skall försöka bli, att det kan vara viktigt.
 
Re: RE:

kebnekaisetjåkko; sa:
Dessutom ser jag att det självklart är killar/män som inte tycker att det är dags för den kvinnliga sidan.
[/i]

Men det handlar ju inte så mycket om genus, utan om förmåga att berätta om nåt annat än sig själv hela tiden. På den punkten är ju den "kvinnliga sidan" precis lika usel, vilket jag som sagt tycker visas av Mikaels exempel.

kebnekaisetjåkko; sa:
Är det inte det som behövs, någon som VÅGAR ha åsikter, inte bara i sådana här diskussionsforum, utan även i media. [/i]

Folk som vågar ha åsikter råder det ingen större brist på, varken i massmedierna eller i detta forum.
Kanske särskilt inte i detta forum. :D
 
Re: Hur man upfattar saker

fafner; sa:
Det är underligt hur olika man kan upfatta saker. I strandbergs krönika uppfattade jag att han tycker det är mer intressant när en person reflekterar över det han/hon gör än när han/hon bara rabblar upp fakta.

Visst, men enbart självreflektion/navelskådande utan redogörelse för vad som händer blir ju fort trist det också.

Underbar dramaturgi och spänning!
Är det? Tja smaken är ju olika...

Jag tycker bara det är lite konstigt att en person som "inte vill förhäva sig" i breda penseldrag nedlåtande utmålar sina kollegor och konkurrenter, inte några stycken utan samtliga, som vita män med istappar i skägget som paddlar kundvagn till nordpolen...

Undrar om han sa det till dem när han var på Explorer's club i London och fick medalj? ;) ;) ;)
 
Lyssna på Sommar!

Det var just det han gjorde när han fick medalj, satte alla närvarande världskändisar på plats med de orden. Lyssna på radioprogrammet;-)
Nu orkar jag inte mer idag. Jättekul detta forum, det är som en drog.
 
Ica-kundvagn...

Jag tycker det här med ICA-kundvagnen är förbenat roligt. Gjorde inte Hipp Hipp en grej på det temat, den där norsken och svensken som försöker slå varandra på fingrarna med vem som gjort värst saker hela tiden? Ofantligt bra och jätterolig parodi.

Min personliga reflektion är att man ska komma på varför man ger sig ut i vildmarken, och sedan ge sig ut i vildmarken och hämta hem det där man är ute efter, och sedan ge det vidare till dem som vill ha det. En ger sig ut för äventyret, en annan för naturuppelvelsen, en tredje för att bevisa något, en fjärde för att det är en bättre sport än att stoppa in en boll i ett nät, en annan grupp för att testa sina gränser och lära känna sig själv.

Det avgör om du skriver din berättelse/föredrag/filmmanus som om det vore en äventyrsberättelse med spännande händelser och massor av umbäranden, eller om du vil satsa på att beskriva alla underbara naturupplevelser, eller om du vill tjata prylar, gram och kilometrar, eller om du vill skriva ett raflande bergsbestigarreferat, eller om du talar om dina tankar om dig själv där ute.

För ungefär ett år sedan köpte jag en bok på en utförsäljning på ett bibliotek, Jordan Raditjkovs "Bortom Ural". Det är en reseskildring som jag faktiskt inte kan beskriva. Mannen räknas som Ungerns bästa författare och har även skrivit en bok om sitt Sverigebesök "De små stugornas land" om jag mins rätt. Läs "Bortom Ural" och få en helt annan reseskildring än något du sett förut. Jag behöver inte åka till Sibirien längre, jag har ju redan varit där. I fåtöljen. Rekomenderad läsning. Hm, jag kanske skulle göra en recention. Tror jag tar och gör det.
 
Re: Ica-kundvagn...

bananmannen; sa:
Min personliga reflektion är att man ska komma på varför man ger sig ut i vildmarken, och sedan ge sig ut i vildmarken och hämta hem det där man är ute efter, och sedan ge det vidare till dem som vill ha det.

Håller helt och hållet med.
Sen är det upp till "oss som vill ha det" vilken form vi vill ha det i.

bananmannen; sa:
För ungefär ett år sedan köpte jag en bok på en utförsäljning på ett bibliotek, Jordan Raditjkovs "Bortom Ural". Det är en reseskildring som jag faktiskt inte kan beskriva.

Det där lät så intressant att jag var tvungen att kolla upp mer! Det visar sig att översättningen av den boken var en expedition i sig - översättaren valde översättarbanan bara för att få översätta den från Bulgariska:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=224753

(DN-artikeln är i sig ett exempel på hur man kan beskriva sin expedition på ett bra sätt!)

Ser fram emot recension!
 
Re: Re: Ica-kundvagn...

Nordesjö; sa:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=224753

(DN-artikeln är i sig ett exempel på hur man kan beskriva sin expedition på ett bra sätt!)

Läste artikeln. Hon känner ungefär som jag. Man har faktiskt minnesbilder av dessa händelser som man inte upplevt. Raditjkov är en skicklig författare.

Ser fram emot recension!

Klar, bara att läsa.

Måste rätta mig själv. Sedan jag läst boken har jag hunnit glömma att mannen var bulgar. Han var inte ungrare.
"Var", för han dog tyvärr, tror det var 2002.
 
Re: Ica-kundvagn...

bananmannen; sa:
Jag tycker det här med ICA-kundvagnen är förbenat roligt.
Håller med, skrattade gott åt det (har ni förresten inte läst serien Uti vår hage där Falo o Olaf ska bestiga ett berg, otroligt bra ;)

När vi ändå är inne på självförhärligande extremnördar - är det nån som INTE tröttnat på dessa sönderspronsrade seglingstävlingar (typ Volvo Ocean Race). Dessa brukar ju omges av rena onanier i klyschor om ledaregenskaper, sammanhållning, tävlingsanda o jada jada. Man kan ju undra vart själva sporten tog vägen bland alla kolfiberskrov o uppstressade VD:ar !
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...