Tubkikare

Vad tycker du är prisvärt, vad sätter du för maxpris, och vilka egenskaper värderar du högst (pris, bra optik, stor ljusöppning..)?

Den jag tittat på ett tag är en Focus med 20x-60x zoom i budgetsegmentet som säljs med stativ för 1995 om jag minns rätt. Tror jag sett den på Expert, men kolla i listan på t.ex. Cyberfoto.se eller Scandinavianphoto så hittar du den säkert.
 
Tub för vad?

Jag tycker att behovet styr i hög grad. Jag är ingen expert men kollade upp marknaden ganska noga när jag valde min kikare. Jag använder min mestadels till att kolla på fåglar och plåta fåglar med.
Eftersom jag inte är nån utpräglad ornitolog ville jag inte lägga alltför mycket pengar på kikaren och mitt val blev en Nikon Spotting Scope 80A med ett 25x vidvinkelokular. Gick väl loss på ca 4800 för några år sedan (kikaren var vi tillfället nedsatt i butiken).
"Riktiga" kikaraffecionados rynkar säkert på näsan åt mitt val men jag måste säga att jag är mycket nöjd så långt.
Många köper sina värstingkikare begagnade eftersom dom duger i massor av år.

För fler tips:
http://www.sofnet.org/index.asp?lev=1278&typ=1
 
Glömde påpeka att du absolut ska testa kikarna utanför butiken för att se hur du upplever skärpa, färgåtergivning etc etc.
Lycka till!
 
Stativet!

Satsa gärna några extra kronor på stativet och videohuvudet. Det finns många saker att ta hänsyn till. Totalvikten priset optiken ljusstyrkan etc.

Zoomokular var tidigare dåliga men har blivit mycket bättre. Personligen kör jag med en gammal Kowa TSN 1 vidvinkelokular 20X och ett tungt stativ där allt är snart 20 år gammalt. Fungerar fortfarande klockrent.

Det finns en del bra kikarsiter med tester sök gamla trådar här på Utsidan.

Thure
 
johanniska; sa:
Jag behöver tips på prisvärda tubkikare och inköpsställe.

Hej,
Min senaste tubkikare är en Leica APO televid 77 med zoomokular (10-60x) vilket funkar super! Dock är den ganska dyr och det finns flera billigare alternativ vilka har både bra optik och övriga prestanda.

Vad gäller zoomokular har de blivit otroligt mkt bättre och har man möjligheten att skaffa ett sådant tillför det ytterligare en dimension när man kikar i tuben. Dock skall man ha i åtanke att fortfarande ger vidvinkelokularen ett minskat synfält jmf med en fast brännvidd. Man vänjer sig dock och det finns ju alltid möjlighet att zooma ut så tunneleffekten inte blir så markant.

Precis som Thure säger är dock ett bra stativ mkt viktigt. En aldrig så bra optik kan inte uppväga ett vingligt och vibrationskänsligt stativ. Allt för ofta ser man jättedyra tubkikare som sitter på ett plastigt stativ som vibrerar i takt med hjärtfrekvensen.....typ. Värdelöst och förtar hela upplevelsen. Råder därför att satsa tillräckligt på ett bra stativ oxå.

Bra ställen att börja kolla efter tubkikare är
http://www.naturbokhandeln.com dit man kan ringa för värdefulla råd oxå.

http://www.skovdenatur.nu är ett annat ställe som säljer mkt optik.

Lycka till,

J

[Ändrat av Jonas.O 2006-02-16 kl 11:09]
 
S.a.s. gamla tips

Jag har en gammal Kowatub med ett Manfrotto stativ.

Stativet är tungt och stadigt vilket är en egenskap av stor vikt och bekräftas av att många påpekat detta.

Kowatuben jag har görs knappast längre, dock har den lärt mig att Kowa gör bra och robusta grejor och att ett okular på 20x passar mina fågelskådarambitioner väl.

En varning. En bekant till mig fraktade ofta sin tup i packväskan på cykeln, tuben var med bottenprisma som min tub. Frakten gjorde att prismorna med tiden skakade loss. Det gick dock att reparera. Mot bakgrund av detta fraktar jag alltid min tub i ryggsäck när jag är cykelburen.
 
johanniska; sa:
Jag behöver tips på prisvärda tubkikare och inköpsställe.


Prisvärdhet är som bekant ett relativt begrepp.
Jag tycker att Zeiss Diascope 85 med zoom okular för 18000:- hos http://www.skövdenatur.nu är mycket prisvärd men en "bra tub" behöver inte vara så dyr. Opticron är en tub att titta lite närmare på, den finns med ED om så önskas. Jag köpte en handkikare 8x42,Bak4 osv... (Soligor) för knappt 700:- ny hos Cyberphoto vilken är en kanonkikare, skarp och ljusstark. Det behöver inte vara tyska grejor för att det skall vara bra tycker jag men det är som sagt en subjektiv bedömning.

Kolla in skövde natur !!

Lycka till i sökandet.

// Jonny
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...