Långvandring

Hej, skippa köket och passa på att laga mat när du passerar en stuga. Då slipper du att kånka med bränsle och kök. Det räcker med en lagat maltid om dagen. Sparar vikt och är mindre bökigt. Jag har börjat att skippa köket även jag går leder utan stugor.
Med vänlig hälsning, Veni
 
...Att bära 7-13 kg är inga problem, men får man verkligen in kök, tält mm på den vikten? Jag har lättaste sovsäcken o ryggsäcken, men vet inte om jag har råd med lättaste tältet..... Hunden o jag klarar oss med enmans....

Det går absolut att klara sig på de vikterna och det behöver inte bli tokdyrt heller. Mycket beror på vad man är komfortabel med. Några tips:

Tält
Man kan säkert hitta billiga lösningar för tält, begagnat är ofta en bra väg. Vill man ha nytt finns ju tex detta tält från Six Moon designs för 1500 spänn.

Själv har jag ett Tarptent som jag beställde via Danmark för ca 3000 har jag för mig. Långt ifrån gratis, men en bra bit billigare än vissa inhemska alternativ för 5-6k.

Är det sommar och hunden klarar att sova ute så är ju faktiskt även en bivybag av något slag ett alternativ. Men då börjar man tumma rätt hårt på komforten.

Kök
Toppmonterad brännare väger knappt något alls. Jag tycker det är värt den extra vikten att ha en lite stabilare lösning (tror det är denna jag har). Vikten är ca 45-50 gram respektive 100-110. Så får man avgöra vad som är bästa lösningen i varje fall.

Kokkärl kan vara väldigt lätta utan att kosta skjortan. Vanliga små kastruller från Trangia kostar inte mycket och väger knappt mer (ibland mindre) än supermoderna titankastruller.

Om man dessutom förbereder sig med att torka massor av mat så kan man åtminstone första tiden spara ganska mycket pengar samtidigt som man får betydligt godare käk än dyra frystorkade portioner. (Joanna har skrivit utförliga guider på alternativ med couscous här på forumet som jag har snott rakt av och äter på varje vandring sedan 4-5 år.)

Hoppas du får till din vandring och får njuta under lång tid!
 
Ritsem, Ahkka o Padjelanta har jag vandrat i redan, så det blir Kungsleden typ Abisko mot Kvikkjokk via Salto.
Har kollat in MSR tält som dom lättaste tälten i den prisklass jag kan klara av.... Sen blir det till att kolla kök o liggunderlag. Lättast = dyrast, tror jag? Å andra sidan, det jag köper nu, kommer att hålla livet ut (nu 67+) o då behövs kvalitet. Ska mäta nu ngra månader hur mkt hunden äter, har även tänkt att han ska få bära lite själv.
Lätt behöver inte ca dyrast om det inte är dunprylar som diskuteras. Men det beror ju på vad för behov en har. Har själv haft 26g brännare jag köpte för cirka 100kr (brs3000) och tält på drygt halvkilo för 2k (big sky international wisp)
På 3 sarekturer. Räknar dock inte med att de ska hålla livet ut. I vissa fall kan tunna material ha sämre slitstyrka än tyngre, men det beror på materielet
 
Lättast = dyrast,

Du kan köpa ett billigt biltema kök som bara är ett fåtal gram tyngre än dyra grejor. Skumplastliggunderlag är både lätta billiga och klarar hundklor. Mitt 1,5-2 mans Helsport tält väger 2,3kg kostade ca 1000kr, det finns bättre,lättare och dyrare tält men mitt funkar bra.
 
För lättare vandringar på en vecka eller mindre brukar jag landa på 14/15 kg ungefär. För lätt saommrvandring 12-14 kg. För längre turer och turer vintertid17/18 kg. Det är inklusive ryggsäckens vikt, vatten (fulla flaskor) och tält, två liggunderlag och två sovsäckar.

För min del har det sorgliga varit min ensamhet. I tonåren när jag började att gå ver åkrarna hemmaomkring så hade var det bara skönt att komma ut själv. Jag korsade Sverige från Göteborg till Västervik år 2001 och då hade jag kompisar på vissa sträckor. Jag hade en god vän som vandrade med mig ibland i övre tonåren. Men jag började känna mig alltmer ensam och när jag var 26 ungeäfr slutade jag vandra helt eftersom jag tröttnat på att alltid gå ensam. Det är inte bara att det blir jobbigt att vara ensam med mig själv hela tiden utan också att det känns så sorgligt i efterhand att inte haft folk att dela minnena med. :(

När jag var 39 beslöt jag mig för att ändå genomföra min dröm och gick 299 mil från söder till norr över vår halvö. Jag var ute i sju månader och hade endast vandirngssällskap i tre dagar - första dagen, en dag i Värnamotrakten och en dag upp i Muddus nationalpark. Så det är återigen ensamheten som gör att jag drar mig från att ge mig ut på fler äventyr även om jag ofta varit mindre ensam då än här hemma.
 

avslutad210712

Gäst
27 dagar i rad. Ja jag vet. 28 dagar hade varit fyra fulla veckor men tyvärr tyckte nog min arbetsgivare att jag skulle komma hem efter semestern.

Ärlig talat hatade jag att måste lämna fjället och återgå till "civilisationen"

Snart går jag i pension och min sambo (som liksom har flera år kvar) kommer inte att gilla att jag drar lite längre sommar- eller vinterturer.

Träffade en jägmästare (heter det så) i Ritsem en gång som berättade att han på vintern bodde i södra Europa och på sommaren hyrde två kåtor i Ritsem.

Då förstod jag inte varför.

Idag gör jag det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oldtimer Fotvård före/under långvandring? Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...