Det börjar bli dags för det stora äventyret. Vart hittar jag det i norden?

Jag har som sagt tänkt ge mig ut på äventyr och jag behöver hjälp av er mer erfarna levare då jag inte har en aning om vart jag hittar det.
Tanken är att spendera i alla fall en månad ute men jag/vi vill ha ett mål med det hela så vi inte blir för bekväma vid en bäck och stannar kvar och fiskar hela tiden (vilket har hänt). Med mål menar jag en sträcka att transportera sig på fot och jag undrar då vilka turer det fins i norden där vi kan spendera en månad i naturen, skog och berg, så avskilt som möjligt och som erbjuder något av en utmaning.

Planen är att det här ska ske våren 2016 så det fins god tid till planering och träning så även om vi är relativt gröna nu så fins det tid att skaffa den kompetens som är nödvändig (i alla fall den teoretiska).

Jag uppskattar verkligen om någon med erfarenhet har tid och lust att snacka med mig om det här. Helst någon med positiv inställning till turen men alla svar mottas varmt.
 
Norge

Jag kan rekommendera att cykla Norge på längden. Eller eftersom du verkar vara inne på vandring, gå en bit kanske Finnmarksvidda och inre Troms. Nordnorge är så fint!
 
Själv har jag som mål att någon gång inom de närmaste åren vandra hela Kungsleden (440 km om jag minns rätt). Räknar med cirka +3 veckor. Det kanske inte är världens äventyr, då jag förstått att stugorna ligger ganska tätt. Men för en som jag, som inte varit på några längre vandringar än några dagar så skulle det bli ett äventyr.

Vet inte om det skulle vara något för dig.
 
Det mest lockande området för mig är bergen ovanför Junkerdalen. Då kommer man snart till Sverige och kan fortsätta på den sidan. Några av Norges finaste havsbergkammar är i närheten. Har inga begrepp om sträckor men det skulle blivit min nästa vandring.
 
Tack för alla svar hittills! Alla förslagen låter skit roliga men det är Junkerdal som mest liknar det jag letar efter.
Norges natur slår nog allt jag hittills sett så det kan vara en klok idé att hålla oss där
 
Norska Finnmark och Inre Troms. Storslaget, vilt och vackert och fruktansvärt öde. Många fina områden som Övre Anarjohka, Pasvikdalen och Varangerhalvön. Men du bör nog vänta till Juni-Juli, om du inte vill göra turen på sidor vill säga.
Kolla upp Lars Monsens resor i området i programmet "Nordkalotten 365" på Youtube eller Nrk.no =) Finns mycket inspiration att hämta från den mannen.
 
Om du vill vandra och ha äventyrligt undrar jag hur duktig du är på att vada? Om du ska komma bort från folk finns det inte så många broar...
Om du vill gå där det är riktigt ödsligt och klarar att vada rekommenderar jag att ta en tur väster om Virihaure och Vastenjaure. Enklast är nog att gå till Staloluokta och tinga skjuts till rätt sida om Tukijokk (som inte längre lär ha bro, och inte är vadbar) och sedan gå norrut. Eftersom ni planerar med gott om tid kan ni ju undvika bullrande helikoptrar... Man lär kunna fortsätta västerut mot Norge längs en gammal vandringsled om man vill i norra änden, eller så kan man fortsätta österut mot Sarek, där får man nog räkna med lite mer trängsel, men det kan ju vara skönt efter all ödslighet. Vada måste man här också... Men du kan knappast vandra här på våren!!! Inte tinga skjuts heller.
Om du vill ge dig ut och vandra en månad på våren blir det mycket svårare att hitta ödsliga ställen - hela Sveriges skogsland ser ut som en åker om du zoomar in på Google earth....
I Norge finns ju sydligare berg, men de är oftast mer brukade, t.ex. betade av mindre ödsliga får.
Så, min främsta rekommendation blir: se till att du kan vada om du vill gå ödsligt.
Och: det finns mest ödslighet norröver, där våren kommer sent.
 
Mat på vägen???

Hejsan,

Den första frågan jag ställer mig är om ni har tänkt att proviantera på vägen, förutom att fiska? Jag har varit ute på ett gäng 20-22 dagars turer och det blir mycket tung ryggsäck i starten. Som exempel kan jag nämna att när vi startade på vår 21 dagars tur hösten för 2 år sedan startade jag med 42-43 kg och livskamraten startade med runt 33-34 kg. Så ska man vara ute en månad utan proviantering skulle jag räkna med över 45 kg i startvikt. Fast å andra sidan minskar ju vikten med tiden och i slutet är det nästan så man "flyger" fram.

Men jag/vi har diskuterat liknande turer, fast då med tanken att vara ute typ April månad så man kan åka skidor och ha med sig pulka istället....mycket bekvämare om du frågar mig :)

Då jag personligen gärna vill vandra/skida så avskilt som möjligt och helst inte passera vägar/kraftledningar osv hade jag för en så lång tur valt att gå från silvervägen i söder upp till Abisko i norr, se bilden nedan. Jag har försökt att undvika några "omöjliga" vad på den föreslagna turen, även om den givetvis är utmanande.

En annan ide som jag drömt om är att starta i Rago i Norge (ligger en liten bit nordväst om Sulitelma) och ta sig till Gällivare, eller kanske Porjus via Padjelanta, Stora Sjöfallet, Sjaunja och Muddus nationalpark. En sådan tur är dock klart enklare på vintern då det är många och stora våtmarker som passeras på vägen genom Sjaunja som för övrigt gissningsvis är ett av Skandinaviens minst besökta vildmarksområden.

/ Stefan

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=18571&stc=1&d=1418114848
 

Bilagor

  • langtur_forslag.jpg
    langtur_forslag.jpg
    73.7 KB · Visningar: 1,559
Att vandra en eller ett par etapper av Nordkalottleden vore kanske en idé. Det är min drömled att gå en thru-hike i framtiden (thru-hike = hela leden på samma vandring).
Den ska vara ganska krävande av och till, men jag har ingen erfarenhet från den ännu.

Är ni nybörjare så gå så mycket korta turer ni hinner för att testa utrustning och packvikt. Det är ofta skillnad på planer och praktik.
Ju mer ni vet hur ni reagerar på ryggsäcken, trötthet, hur ni ska hålla er torra och varma osv desto bättre upplevelse kommer ni att få.

Har ni inte utrustning redan, tänk låg vikt som en hög prio när ni ska köpa, ju längre tur, desto skönare med lätt packning.

Jag svarar gärna på frågor, och önskar dig/er lycka till med både planläggning och utföring av turen.
 
Om du skall hålla dig inom Sverige, och förbli ganska ensam, så är användaren "undvalls" tips det bästa enligt mig. Padjelanta är storslaget, och långt från lika belastad som kungsleden. Längst med Padjelantaleden finns det även stugor som du kan göra avstickare till, något som kan underlätta om du behöver proviantera under vandringen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GåMotKrysset Dags för planering sommar 2022 Expeditioner 3
CarlstefanRehn Dags för Elbrus sommaren 2014? Expeditioner 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...