tips på tur/berg jag kan ta mig upp på.

Förra sommaren var jag upp på toppen av kebnekaise och det gav mersmak på att mig upp på toppar. Jag hann med syltoppen oxå och några andra mindre i jämtlandsfjällen innan vintern kom. Nu i sommar ska jag till Norge och gå upp på Galdhöpiggen och Glittertind och sen tänkte jag hinna med helags. Men sen då? Jag vill upp lite högre men har begränsade kunskaper och ekonomi.
nu önskar jag mig tips på högre toppar, 3-4 tusen meters toppar kanske som man kan gå utan guide och som inte är fööör svåra. Någon som har några tips? Erfarenheter?
 
Sikta högt!

Har man fått mersmak så har man. Det finns många fina arrangerade resor med turer upp till Kilimanjaros topp med duktiga och kompetenta guider. Det blir ett minne för livet. Det är lika bra du börjar kolla efter resor nu, för förr eller senare kommer äventyraren i dig att trigga dig till den utmaningen! ...och det är värt varenda steg! ;)
 
kilimanjaro

Ja Kilimanjaro står på önskelistan och jag har börjat kolla lite på olika resor dit. Men... måste spara ihop lite pengar först och jag vill ju inte bara sitta still o vänta ☺

Tack Joanna, ska kolla in din länk.
 
Hej Linn

Om du är på väg till Norge i sommar så är Skålaberget nära Stryn en fin vandring som ger många höjdmetrar i benen. o fin utsikt

Med vänlig hälsning Andreas
 
om du ändå är vid Galdhöpiggen, ta ett par extra dagar och gå till Leirvassbu och gå upp på Kjyrka. Mycket vacker topp som ger några korta enkla "klätter"passager. i Jotunheimen finns för övrigt massor med spännande toppar om inte det viktigaste är att komma väldigt högt.
 
Norge har som bekant en hel del 2000-metare. En del riktigt avancerade i klättring. Om du ändå är i Jotunheimen och tar Galdhöpiggen och Glittertind tycker jag du ska ta en eftermiddagstur upp på Kyrkja också. Som ett berg i en serietidning.
Ska du högre upp, 3-4000 m är det Alperna eller Pyrenéerna som gäller. Där finns ett smörgåsbord. En variant om du inte har så stor erfarenhet, så mycket pengar som en guide kostar, är att klättra toppar med via Ferrata med en kompis. Finns en hel del toppar i Alperna där kruxen uppåt är säkrade med vajer/fasta rep. Resten scrambling. Och undvika glaciärer. Då behöver du inte så mycket utrustning heller. Sele, hjälm, viaferrataklyka, kraftiga kängor, stegjärn, 30 m rep om vajern är översnöad. Repbroms, lite slingor och karbiner. Om Du har kängor, ca 4000 kr. Då har du också en bra start om du vill börja med mer klättring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
bladjan Tips på ö att tälta på vid Nynäshamn Expeditioner 26
Galten Tips på vandringar på Grönland? Expeditioner 14
Hota Tips på fina vandring-och skidställen som nås med lokaltrafik från Göteborg Expeditioner 1
NaturBiten Tips på sittunderlag? Expeditioner 20
lynne99 Tänka på under expeditioner i varmt klimat? Expeditioner 7
amandasol Tips på sponsringsmöjlighet Expeditioner 1
gaeyner Tips på vandring i Europa önskas. Expeditioner 3
Hrdlr tips på äventyr Expeditioner 3
springo Tips på mindre expeditioner i Europa Expeditioner 12
X2000 Söker tips på finansiering av större expedition Expeditioner 4
kmsellin Behöver tips inför första vinterturen igenom Sarek. (gällande utr mm) Expeditioner 64
Dirk Diggler Tips önskas Stormande hav Storbritannien Expeditioner 2
Hota Bohusleden etapp 11, tips å info Expeditioner 0
Stråvalla Tips sökes; tallskog vid sjö Expeditioner 6
karol Hiking tips around the Stockholm area Expeditioner 3
86008 Vilken är din dröm expedition/vandring? Tips & inspiration Expeditioner 21
sjöbergarn Tips sökes om Svalbard! Expeditioner 25
Kongidz Tips om Elbrus !! Expeditioner 5
hnz Peru - Machu Piccu och Amazonas. Tips! Expeditioner 5
Panikak Kanada/Alaska - tips! Expeditioner 16
Plate Skidexpedition Kebnekaise. Tips och råd? Expeditioner 14
Fot-ninja Tips och råd, vandra mellan Sthlm-Göteborg. Expeditioner 11
Tove92 Tips inför expedition Expeditioner 10
ninapenda fågelälskare? hett tips...juveltrast (?)... Expeditioner 0
Markus_hjo Utrustning, fasta rep och rutt-tips ang Kebnekaise Expeditioner 4
Gab83 Kilimanjaro 2008, priser/tips Expeditioner 8
birru Tips om Patagonien Expeditioner 0
fredarp Tips for elbrusbestigning Expeditioner 1
Avslut090305 Tips om sydostasien! Expeditioner 1
Yulia korsa Sarek på skidor i april Ritsem-Suorva Expeditioner 5
Östregård Vandra på våren, var? Expeditioner 4
GustafN USA till Argentina på motorcykel Expeditioner 12
Struensee SÖKES: Vackra platser i Sverige att campa på! Expeditioner 5
ander99 Levada do Castelejo på Madeira Expeditioner 0
rawpxl Någon med planer på Denali/Aconcagua? Expeditioner 2
jffoto Uppskattning, tid på denna resa? Expeditioner 6
tomhylsan 150 meter lång grotta hittad på Gotland Expeditioner 0
lynne99 Någon som vill hänga med på explorer belt? Expeditioner 13
supar_nollie Gas eller Rödsprit på Island? Expeditioner 15
7S Tangentbordsvandrare, ut på expedition! Expeditioner 1
julkel Skidtur på Svalbard april 2015 Expeditioner 2
lautakoski Första svenskarna på Madagaskars högsta berg, Maromokotro? Expeditioner 4
mo9jan Med kite på Grönland? Expeditioner 5
Bjorn Riis Toppturer på Syd Georgia Expeditioner 0
David och Niclas Vita bandet på 30 dagar Expeditioner 2
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
LFucheng Vackraste platsen man varit på? Expeditioner 28
Snelhest Expedition på Grönland - Tillstånd? Expeditioner 8
norgepalangsdeluxe 250 mil på skidor genom skandinaviska fjällkedjan Expeditioner 23

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...