Kraftigaste klass 2 kalibern

hallonraden sa:
du får använda geväret till älgjakt förutsatt att du använder klass1 ammo, men du får INTE jaga ripa på fjället med den.

vänligen nils
Varför skulle jag inte få jaga ripa med den?

Ok, köttförstöringen bleve ju grotesk (inte mycket kvar utom ett moln av fjädrar), men ripan kommer ju garanterat dö av en ens någorlunda träff. Inte som att det finns något lagstadgat krav att man gör nåt vettigt med sitt jaktbyte (typ äter det) bara djuret inte led i onödan. Det finns till exempel inget krav på att vittja dödande fällor inom någon tidsperiod.
 
Varför skulle jag inte få jaga ripa med den?

Ok, köttförstöringen bleve ju grotesk (inte mycket kvar utom ett moln av fjädrar), men ripan kommer ju garanterat dö av en ens någorlunda träff. Inte som att det finns något lagstadgat krav att man gör nåt vettigt med sitt jaktbyte (typ äter det) bara djuret inte led i onödan. Det finns till exempel inget krav på att vittja dödande fällor inom någon tidsperiod.

Därför att markägaren/jakträttsinnehavaren har rätten att ställa högre krav än vad lagen kräver på sin mark. Och markägaren staten har genom sina företrädare, länsstyrelserna ställt krav att bara " vapen klass 3 eller 4" eller "vapen avsett för klass 3 eller 4" får användas på sin mark.

Detta sannolikt av säkerhetsskäl och för att försvåra tjuvjakt.

Men man har formulerat reglerna på ett felaktigt sätt. Formuleringen " vapen klass 3 eller 4" är helt felaktig eftersom det enligt NFS2002:18 inte är vapnet som klassas utan ammunitionen. Formuleringen "vapen avsett för klass 3 eller 4" är något bättre men uppnår ändå inte syftet att förbjuda det som vanligtvis kallas klass 1 och 2- vapen vid ripjakt.

Ett vapen i kaliber 308 t.ex. är det nog svårt att hävda att det inte är avsett att skjuta helmantlade kulor i. Eftersom helmantlad ammunition oavsett kulvikt och E100 hamnar i klass 3 eller 4, är det således tillåtet att jaga ripa på fjället med ett gevär i kaliber 308 under förutsättning att man använder helmantlad ammunition.

Men man bör ju inte göra det just av säkerhetsskäl.

Den springande punkten är just om ett vapen kan anses vara avsett för en viss ammunition
 
hej ayrin
ripjakt med kulgevär på fjället begransas till gevär avsett för klass 3 och 4.
det är länstyrelsen som satt den begränsningen.
antagligen för att det är ont om naturliga kulfång på fjället.



hej morgan
det står uttryckligen ".. får av säkerhetsskäl endast kulgevär indelade i klass 3 och fyra medföras och användas"
vill du tjata med polisen och andra myndigheter om klassningar och sånt så är det upp till dej.
personligen så ids inte jag stå och slå huvudet mot väderkvarnar...;)

vänligen nils
 
hej ayrin
ripjakt med kulgevär på fjället begransas till gevär avsett för klass 3 och 4.
det är länstyrelsen som satt den begränsningen.
antagligen för att det är ont om naturliga kulfång på fjället.



hej morgan
vill du tjata med polisen och andra myndigheter om klassningar och sånt så är det upp till dej.
personligen så ids inte jag stå och slå huvudet mot väderkvarnar...;)

vänligen nils

Det har jag ingen avsikt att göra :)

Men jag blir irriterad på att de som formulerar reglerna inte har tillräcklig kompetens för att göra det på ett korrekt sätt.
Syftet med reglerna är ju gott och då kan man ju tycka att man ska lägga lite energi på att utforma dem så att de fyller det avsedda syftet.
 
hej morgan
jepp
inkompetens och ren dumhet verkar vara vanligt förekommande inom vissa myndigheter.
men ibland lyckas man faktiskt träffa på nån myndighetsperson som faktiskt är trevlig...;)
vänligen nils
 
Aha, tack för förklaringen :). Det är alltså en specifik restriktion för fjällvärlden och ripjakten (kanske också annan småviltsjakt till fjälls?)?

Tyckte mig snarare minnas att du i princip fick skjuta gråsparv med klass 1-vapen, och att alla restriktioner i vapenkraft var åt andra hållet (dvs inte ok att skjuta älg med klass 2-vapen, men ok att skjuta hare med klass 1 om man nu mot förmodan vill det)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...