Diamox

Hej, ska upp på Aconcagua Feb 2006.
Undrar var man kan få tag på Diamox, har hört att det kan vara bra att ha med sej om nån blir sjuk.
Kan man prata med en läkare eller hur gör man i sverige?:)

-Christofer
 
När jag var där köpte vi Diamox i Santiago där den klart vanligaste sortens butiker tycks vara apotek...

Tycker själv det känns lite läskigt med såna här preparat men använder man det för att ta sig NER och inte för att ta sig UPP så är det väl OK antar jag.

Lycka till på "Acon"
 
Receptbelagt

Diamox är i Sverige receptbelagt och kan skrivas ut av alla läkare. Jag läste någonstans att man i Chile inte gillar att Diamox används av bestigare av Aconcagua men vet inte bakgrunden till detta. Acklimatisering t ex genom att bestiga en lägre topp veckan innan Aconcagua torde vara en god idé.

Det viktigaste är att skaffa sig kunskaper om akut höjdsjuka och att se till att vända i tid vid allvarliga symtom. Dina kamrater måste ta ansvar att få ned dig om du är oförmögen till beslut och att ta dig ned själv.

Läs gärna tidigare trådar sök på Diamox eller akut höjdsjuka i vänsterspalten.

Thure
 
AMS

Du kan söka på AMS på nätet (accute mountain sickness). Det finns hur mycket som helst om detta. Du kan även hitta trådar via http://www.mountainzone.com etc. Det kluriga med Diamox är att det maskerar symptomen på begynnande AMS vilket självklart inte är någon höjdare. När det gäller hög höjd finns egentligen bara en sak som är bra...TA GOD TID PÅ DIG och se till att vara väl acklimatiserad. Lämpliga upplägg mm kan du hitta om du söker¨på alla hemsidor om aconcagua.

Lycka till!
 
Re: AMS

BOBen; sa:
Du kan söka på AMS på nätet (accute mountain sickness). Det finns hur mycket som helst om detta. Du kan även hitta trådar via http://www.mountainzone.com etc. Det kluriga med Diamox är att det maskerar symptomen på begynnande AMS vilket självklart inte är någon höjdare.

Diamox har biverkningar som delvis kan likna lindriga tecken på akut bergssjuka men att det skulle maskera symtomen tycker inte jag att man skall säga.

Tvärtom så minskar besvären och viktigast risken för allvarliga symtom. De allvarliga yttringarna av bergssjuka kan vara livshotande.

Thure
 
Re: Re: AMS

thureb; sa:
BOBen; sa:
Du kan söka på AMS på nätet (accute mountain sickness). Det finns hur mycket som helst om detta. Du kan även hitta trådar via http://www.mountainzone.com etc. Det kluriga med Diamox är att det maskerar symptomen på begynnande AMS vilket självklart inte är någon höjdare.

Diamox har biverkningar som delvis kan likna lindriga tecken på akut bergssjuka men att det skulle maskera symtomen tycker inte jag att man skall säga.

Tvärtom så minskar besvären och viktigast risken för allvarliga symtom. De allvarliga yttringarna av bergssjuka kan vara livshotande.

Thure

Jag ska nog prata meg en läkare och försöka få det utskrivet, vill gå på en liten läkarkontroll innan jag åker så det inte blir helt fel:)
Vill bara ha Diamox ifall jag blir riktigt sjuk och behöver dom för att kunna ta mej ner, det är bara jag och en kille från Ungern som ska klättra så man kan ju inte räkna med att han kan bära ner mej:)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...