Farligt dricka vattnet?

Jag har alltid med mig en flaska Xinix. 10 droppar per liter, vänta två minuter. njut.

Smakar inget och är väldigt snabbt. dessutom väldigt billigt. runt 25kr flaskan och det räcker till ungefär 15liter .

Om man håller vattenflaskan upp och ned och lättar lite på korken så det sipprar ut lite så desinficeras även gängorna och korken. idiotsäkert för den orolige.

http://www.addnature.com/AquaCare.pdf
 
Jokkar som kommer direkt från en glaciär, dvs är grått och grumligt kan man väl undvika. Skulle vara intressant att höra om någon på utsidan blivit dålig av fjällvatten...
 
Jokkar som kommer direkt från en glaciär, dvs är grått och grumligt kan man väl undvika. Skulle vara intressant att höra om någon på utsidan blivit dålig av fjällvatten...

Ja, en del avstår från glaciärvatten. Och inget fel med det. Men låter man det stå en kort stund sjunker ju grumlet oftast till botten. Skulle vara intressant om det finns mätningar på bakterienivåer på glaciärvatten och annat vatten i fjällen.

Stillastående vatten på t ex myrar brukar jag koka om jag är tvungen att använda det. inte så roligt med alla mikroorganismer som simmar omkring i det. Men sjuk har jag aldrig blivit av fjällvatten, åtminstone kan jag inte förknippa mina krämpor med vattnet de gånger jag drabbats (väldigt få).

/Hans
 
Det finns alltid flera tänkbara källor till dålig mage, mycket har skyllts på frystorkad mat. Men när man rotat i fallen har bilder av skumt vatten, dålig diskning, bristfällig personlig handhygien varit förekommande.
Ta sig ut överlevare som misslyckats, är ofta uttorkade av flera orsaker. Dålig mage är en stor del enl den statistik ego tagit del av.
Slarv med personlig hygien är nog lika allvarligt som ev dålig vattenygien. Men utan bra vatten fungerar vådligt få. Råd om vattenrening må verka överdrivna men hellre för bra vattenkvalitet alltid än en gång för låg.
 
Hej.. Jag bor o jobbar halva året i fjällen ,,,ca. 4.5 mil till närmaste väg,,,, .. jag dricker mängder med vatten direkt från en sjö, varje dag..än har jag klarat mig från magproblem,,,så, jag tycker inte du ska oroa dig,,,men en viss risk finns ju alltid,,som med det mesta man gör här i livet :)
 
Dricka vatten i fjällen...

Hej gott folk !

Ursäkta men ibland blir jag lite trött på alla förståsigpåare som drar slutsatser om eventuella risker utifrån egna personliga erfarenheter.

Norska Folkhälsoinstitutet har gått ut med en "advarsel" om att inte dricka vatten rakt av i naturen.

http://www.fhi.no/artikler?id=89833

De har säkerligen funderat en bra stund vad det kan ha för effekter på norskt friluftsliv innan de kommer ut med ett sådant råd.

Motsvarande rekommendationer finner man från Svenska Livsmedelsveket, Smittskydsinstitutet, och Finska Folkhälsoinstitutet. Den officer i Svenska Försvarsmakten som låter sina jägarsoldater dricka fjällvatten orenat bryter mot gällande regelverk, utsätter sina soldater för en oacceptabel risk samt begår tjänstefel.

Förekomsten av Cryptosporidium, Gardia Intestinalis, Enteamoeba Histolytica och Tularemi är bara att acceptera att de kan finnas i vårt dricksvatten i fjällen.

Man har bara att välja mellan att acceptera eller låtsas som det regnar.

För 25 år sedan skrattade jag gott åt det holländska par som hade med sig vattenreningsutrustning för vårt svenska fjällvatten men nu vet jag bättre.

Tvåstegsrening är gängse praxis i alla vetenskapligt grundade reningsmetoder.

I första steget filtrerar man vatten fritt från protozoer och bakterier.

I andra steget desinficerar man vattnet med klor, brom eller jod för att avdöda virus.

Jag vet inte hur många jag har pratat med som har blivit dåliga av vattnet i fjällen. Jag vet inte hur många jag har pratat med som aldrig var blivit dåliga av vattnet i fjällen..utan det berodde nog på maten eller handhygienen eller något annat. Men absolut inte vattnet......

Det är dags att vakna upp ur den blåögda drömmen och inse att överlevnadshandböckernas goda råd om vattenrening med burk fylld med mossa och kol faktisk inte fungerar. Det har aldrig fungerat.

Jag har i mitt arbete druckit vatten ur Nilen och det var inte rent det kan jag lova. Men med sunt förnuft, kunskap och bra utrustning gick även det bra.

Själv använder jag ett Katadyn Pocket Professional i kombination med DTI Klordioxidlösning.

Blotta tanken på att ligga med akut rännskita eller multipla eruptiva kaskadkräkningar gör att kostnaden eller besväret med att släpa med sig ytterliggare en pryl för länge sedan är accepterad.

Så nu är det upp till er....

Soliga vattenhälsningar

:)) Bolibaza
 
Motsvarande rekommendationer finner man från Svenska Livsmedelsveket, Smittskydsinstitutet, och Finska Folkhälsoinstitutet. Den officer i Svenska Försvarsmakten som låter sina jägarsoldater dricka fjällvatten orenat bryter mot gällande regelverk, utsätter sina soldater för en oacceptabel risk samt begår tjänstefel.

Vidare ska man inte använda livsmedel efter dess bäst före dag och man ska ha lagstadgad vila mellan arbetspass. Det finns massor med regler och lagar för att skydda oss, sen får kman ibland använda sunt förnuft för att ta ett eget beslut.

Jag kastar inte livemedel för att det blivit officiellt för gammalt, jag anväder näsan.

Jag kan själv avgöra när jag är trött

Och jag kan även avgöra vad jag dricker. Visst. jag tar intryck av deras "larmrapporter" men jag tar dem inte som en religiös sanning.
 
Lite kul detta :) I alla trådar om fjällvattnet är drickbart är det alltid 50/50 som är för och emot!

Då får du nog ta och se över dina mattekunskaper ;)
Tycker att de flesta, inkl mig själv, skriver att det är ok att dricka med lite fjällvett.

Jag har aldrig varit med om dåligt vatten i fjällen, vare sig i Norge, Sarek eller Kebfjällen...
 
Vidare ska man inte använda livsmedel efter dess bäst före dag och man ska ha lagstadgad vila mellan arbetspass. Det finns massor med regler och lagar för att skydda oss, sen får kman ibland använda sunt förnuft för att ta ett eget beslut.

Jag kastar inte livemedel för att det blivit officiellt för gammalt, jag anväder näsan.

Jag kan själv avgöra när jag är trött

Och jag kan även avgöra vad jag dricker. Visst. jag tar intryck av deras "larmrapporter" men jag tar dem inte som en religiös sanning.

+1

Fast nu får jag väl rännskita om några veckor uppe i Jotunheimen, som straff.

Peppar, peppar...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.