Farligt dricka vattnet?

UV-Ljus

Används i moderna vattenverk på många platser i världen, gick ett program på Discovery Channel hur det fungerar och det fungerar ypperligt

Och den Svenska produkten för vattenrening i U-Länder (som tidigare nämnts) fungerar mycket väl, FN lovordar den.

Mvh troswe
 

Lysande, först värmer man vattnet så att maskar, protozoa mm dör sedan ska uv-ljuset göra resten.
Inte dumt men tror att tiden blir dubbelt så lång här uppe i norden.
Hur indikatorn fungerar förtäljer inte artikeln, undrar varför inte laboratorier använder den indikatorn?

Nu gissar jag att filtret klara mellan 1log till 2log i reducering av microorganismer (90-99%)
Klara den 3log(99,9%) så skulle det vara suveränt.

All reducering är bra, det som är kvar får kroppen ta han om.

Det är bara att grattulera henne.
 
Svenska produkten för vattenrening i U-Länder

Inte så svårt. Googlade på det jag lämnat kvar i citatet ovan. Tredje träffen :)

Edit: Jag vet iofs att jag läste om detta för inte allt för länge sen och då hittade det via google. Kanske finns min sökning kvar på nåt sätt hos google? ;)
 
Senast ändrad:
Om 33000 skadas eller dör i trafiken så tar vi det för en kostnad vi kan acceptera för fördelarna med biltrafiken.
Om en 1/5 av fällvandrarna rapporterar om vissa magproblem så accepterar vissa det och andra fortsätter att blunda. för 20%. En intressant situation, förvänta er inte att vi skall låssas om era predikakament, det sker ju inte så vi väntar en vecka till innan vi rapporterar vad vi sett om flera av er kilat vidare p g a uttorkning so what fler går ju i fjällen nästa år.
Är det så ni vill ha det?
 
När man planerar infrastruktur så räknar man med att det kan ge vissa hälsoeffekter. Som här med "Förbifart Stockholm". http://www.svd.se/nyheter/stockholm/dodlighet-okar-med-forbifart_6176473.svd

De första raderna i artikel lyder:

Förbifart Stockholm kommer att leda till mellan 20 och 30 fler dödsfall varje år, visar nya beräkningar från Trafikverket. Orsaken till de negativa konsekvenserna för folkhälsan är de höga halterna av luftföreningar i den 18 kilometer långa tunneln.
 
Magsjuk i Jotunheimen

Något gammal tråd ser jag... men då jag och min dotter i rådande stund ligger magsjuka i tältet i Memurubu och jag googlar på dåligt vatten, såg jag tidigare text om någon som gått till Glitterheim och blev magsjuk. Vi gick dit från Memurubu och enbart tagit vatten där och i Memurubu från stugans "rena vatten" samt från Blåtjønnåe som rinner ut i Russvatnet. Jag arbetar själv som BMA med mikrobiologi i grunden, kan inte påstå att jag har dålig hygien el. att torr maten skulle orsaka detta. Hoppas nu bara magsjukan inte blir värre så vi inte kommer härifrån. Har dock inte gått Besseggen än, skulle gjort det idag men ligger just nu och tar hand om min 12 åriga dotter och försöker hantera det som lämnar hennes kropp från ett tält och själv inte heller mår bra 😒
 
Det är ju inte helt ovanligt med magsjuka i fjällen. För någon vecka sedan fick de lyfta ut en grupp ungdomar från Kevo nationalpark (Finland) med helikopter efter att de blivit magsjuka

https://www.hbl.fi/artikel/magsjuka-unga-evakuerades-fran-nationalpark/

Har det regnat mycket eller om avföring från djur på annat sätt hamnat i vattnet, så finns det risk. Det är nog främst Campylobacter och ev Cryptosporidium som kan vara problem, eftersom det behövs så otroligt få bakterier/oocystor för att man skall smittas
 
Det är ju inte helt ovanligt med magsjuka i fjällen. För någon vecka sedan fick de lyfta ut en grupp ungdomar från Kevo nationalpark (Finland) med helikopter efter att de blivit magsjuka

https://www.hbl.fi/artikel/magsjuka-unga-evakuerades-fran-nationalpark/

Har det regnat mycket eller om avföring från djur på annat sätt hamnat i vattnet, så finns det risk. Det är nog främst Campylobacter och ev Cryptosporidium som kan vara problem, eftersom det behövs så otroligt få bakterier/oocystor för att man skall smittas

Det betar ju otroligt mycket får överallt, samt vid glitterheim en del kor, men har bara tagit vatten som kraftigt forsat fram samt vid stugornas kranar som sagt. En i receptionen sa att för 3 v. sedan fick någon åka helikopter härifrån pga. magsjuka. Än så länge är det lugnt med mig men får innerligt inte hoppas att min dotter blir sämre, och att vi kan ta båten till Gjendesheim imorgon...
 
Det betar ju otroligt mycket får överallt, samt vid glitterheim en del kor, men har bara tagit vatten som kraftigt forsat fram samt vid stugornas kranar som sagt. En i receptionen sa att för 3 v. sedan fick någon åka helikopter härifrån pga. magsjuka. Än så länge är det lugnt med mig men får innerligt inte hoppas att min dotter blir sämre, och att vi kan ta båten till Gjendesheim imorgon...

Och ni är säkra på att det inte är maten på något sätt?
 
Och ni är säkra på att det inte är maten på något sätt?

Ja det är jag! För det första har vi haft bara bra köpt torr mat, sen har hon och jag inte ätit samma mat, jag veg. och inte hon... Dock är jag bara något kass med illamående och magont, min dotter däremot ligger helt utslagen sen i morse, en gång har hon kräkts och en gång har hon... ja.
Vi blev dåliga samtidigt dvs. när vi vaknade i morse i Memurubu. Dagen innan gick vi ju halvvägs från Gllitterheim mot Memurubu där vi hade slagit upp tältet vid bron över blåtjønnåe. Dagen innan det slog vi upp tältet strax innan Glitterheim och tog vattnet från Veo vid bron intill Glitterheim som också forsade fram stort...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...