Djurfotofälla ?

Hej kära vänner.
förr i tiden var det bra då man kunde rigga fotofällor på "analogt" sätt.

Jag har en digitalkamera över som jag skulle vilja använda till en fotofälla, men det går ju inte.

Hur gör man nu förtiden utan att behöva köpa hela Mediamarkt, Elgiganten, Expert osv ?

Hur gör ni på enklast, ekonomiskt billigaste sätt ?
 

Bilagor

  • fotofälla.jpg
    fotofälla.jpg
    35.3 KB · Visningar: 482
Haha! Fantastisk illustration!

Googla på åtelkamera, det finns nog en massa bra tips. Det går att koppla in större batterier lite halvsnyggt och det borde gå att lösa avtryckningen mekaniskt på något vis?

Betänk dock att det behövs tillstånd för åtelkamera från Länsstyrelsen, det var lite liv om det i media nyligen. Personligen skulle jag skita i det för ett hobbyprojekt...
 
Haha! Fantastisk illustration!

Googla på åtelkamera, det finns nog en massa bra tips. Det går att koppla in större batterier lite halvsnyggt och det borde gå att lösa avtryckningen mekaniskt på något vis?

Betänk dock att det behövs tillstånd för åtelkamera från Länsstyrelsen, det var lite liv om det i media nyligen. Personligen skulle jag skita i det för ett hobbyprojekt...

Tack !
Jag ska nog söka tillstånd för o se hur det funkar, sista åren har jag även begärt tillstånd för trädfällning av döda träd med urval så fåglarna o insekterna får behålla boplatserna någorlunda, till min ved alltså, så jag har med åren blivit lite feg ur civilolydnadsperspektiv, orkar inte käbbla med byrokraterna o lagivrare.
 
Visst går det med digitalkamera oxå; lite beroende på vilken modell du använder - googla på "Focus trap". Jag har fått till det med min Nikon D300 i alla fall, fast det förstås - det blir inte lika snärtigt som den analoga varianten.

Men som sagt - om du rigger den på en plats som allmänheten har tillträde till så lär du behöva tillstånd. Fast inte om man sitter och kurar inom synhåll hundra meter därifrån väl?

Per

(snygg bild förrästen - är det Bjärven?)
 
Senast ändrad:
Visst går det med digitalkamera oxå; lite beroende på vilken modell du använder - googla på "Focus trap". Jag har fått till det med min Nikon D300 i alla fall, fast det förstås - det blir inte lika snärtigt som den analoga varianten.

Men som sagt - om du rigger den på en plats som allmänheten har tillträde till så lär du behöva tillstånd. Fast inte om man sitter och kurar inom synhåll hundra meter därifrån väl?

Per

(snygg bild förrästen - är det Bjärven?)
Ja precis !
Den har jag fångat på bild efter 19 års försök här i Östergötland, men de på naturhistoriska bara garvade o sa att jag räddat deras helg... va mena dom me de ?, sen kom vakterna o körde ut mig...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.