Motljusbilder, exponering -solfilter?

Jag var i Vålådalen i helgen och tog med systemkameran. Det blev några schyssta bilder, men också en hel del misslyckat. Jag är nybörjare och har precis börjat att fippla med inställningarna. En sak jag kämpar med är att få till bra bilder i motljus. Bilderna på soluppgången kanske kunde blivit bättre. Jag har främst laborerat med slutartiden. Är det någon idé att ändra på exponeringen? Kan man inte göra det med bildbehandling istället? Skulle ett solfilter ha hjälpt?
Här är en länk till fotoalbumet:
http://picasaweb.google.se/gustav.bostrom/Valadalen200902
 
I de flesta fall när man plåtar motljus så måste man överexponera, alternativt spot-mäta på nån punkt i de mörkare delarna av bilden.

Generellt brukar man säga att exponeringsautomatik förutsätter att bilden är i genomsnitt 18% grå, skiljer sig bilden från det måste man exponeringskompensera.
 
Vad vill du ha "rätt" exponerat? Mät där och lås kameran eller ställ manuellt in motsvarande värden.
Stativ och tålamod brukar hjälpa liksom rent objektiv och motljusskydd, när du ändå exponerar manuellt testa med upp och ner några steg.....
Erfarenhet får man just genom erfarenheter......

go tur!
 
Motljusbilder är "omöjliga"! Du har en mörk förgrund och en ljus bakgrund. Vid "vanliga" motljusbilder kan man överexponera lite lätt för att få motivet som ligger i skugga lite ljusare, men då blir naturligtvis bakgrunden ÄNNU ljusare. Ett porträtt i motljus kan lättas upp med blixt men inte ett helt landskap i solnedgång. En möjlighet är "HDR-bilder" (Googla!).

Sen vet jag inte riktig vad du menar med "solfilter". Det finns något som heter avtonat gråfilter, en glasskiva som är mörk på halva. Du sätter den framför objektivet på lagom höjd så den ljusa himlen blir mörkare och marken ljusare. Svårt att få en omärklig övergång dock.
Några exempel: http://www.photax.se/kmrt/cokin/cokin_filter.htm
 
Senast ändrad:
Photoshop