Mörka bilder

Nu är det jobbigt. Min digitalkamera en Olympus my 1000 har fungerat perfekt till för en tid sedan. Först trodde jag att det var något program som ställt in sig. Men vad jag ser är det inte det som är felet.

Problemet är att bilderna ser ok ut på skärmen i kameran. När jag tar ut bilderna blir de mörka och jag lyckas inte via datorn får fram den rätta lystern. Någon som känner till detta problem ?
 
Sannolikt

så har du kommit åt någon inställning typ exponeringskompensation. Konsultera manualen. I och för sig kan du med Photoshop elements eller liknande program förbättra bilderna avsevärt men det vore naturligtvis bättre att slippa göra detta på alla bilder.

Thure
 
Tjena Janne,
se om du kan få fram ett histogram för bilderna dina bilder. Om histogrammet är vänsterförskjutet så har kameran exponerat sparsamt och det kan då som thure antyder vara någon inställning, t ex att du kommit åt exponeringskompensation. Om bilderna dock är korrekt exponerade låter det möjligen som att det är dina skärminställningar (kalibrering/profilering) som är problemet. Om du vill kan du maila nån bild till mig så kan jag kolla sen på en välkalibrerad skärm hur det ser ut.

/D
 
Det är detta jag gillar med utsidan och dom som finns här. Hjälpen är aldrig långt borta. Dave1, sträck på dig!!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.