Benbo stativ?

Någon som använder benbo stativ? Företrädesvis då trekker versionen som är den mindre. Enligt de recensioner jag läst verkar det vara ett älska-eller-hata-stativ. Jag är lite nyfiken på om det är stabilt med en tung MF kamera på. Är det värt vikten så att säga. Benbo/Paterson själva har ju inte satt någon definitiv viktkapacitet på det. Hur är kulleden som sitter på? Ser rätt klen ut.

Jag tycker det verkar funkis i ojämn terräng vilket mitt nuvarande inte är, och den här långa centerpelaren gör det ännu mer intressant.
 
Min far har ett som jag har lånat några gånger. Jag vet inte, men jag tycker det är rätt meckigt med den där centrallåsningen, känns ibland som jag skulle vilja ha en arm till för att få det dit jag vill. Största förtjänsten tycker jag man har om man ska fota t ex makro nära marken men annars så väljer jag hellre ett "vanligt" stativ. Det är rätt tungt också så det har aldrig varit något alternativ att låna med på längre turer heller.

Jag har bara använt det med småbildskameror men redan då tycker jag det är svårt att hantera tyngden på armen om man har den i horisontellt läge samtidigt som man ska hålla reda på de tre benen och sen låsa centrallåsningen. Det finns ju som sagt de som gillar stativet så jag antar att den enda rekommendationen man kan ge är att testa själv och fotar man mycket makro så har det väl vissa positiva egenskaper.
 
Var det trekker eller den vanliga? Så problemet var att hålla allt på plats innan man låste så att säga? När du väl hade ställt in stativet, var det stabilt då, eller var det mycket vibrationer?

Såg att manfrotto hade någon liknande modell med lång rörlig centerpelare, 2220 nånting, någon som testat det?

Skulle gärna testa ett, men det verkar som photax är de enda som säljer i sverige. Att åka till nybro för att testa ett stativ känns lite avlägset.
 
Jag har ett Benbo 1 som jag gillar helskarpt. Använder det tillsammans med en utgången modell av manfrotto kulled. Inga problem med att ställa upp det om man bara kommer ihåg att alltid hålla kameran/kulleden i ena handen och göra benjusteringarna med andra handen.
 
Jag har ett Benbo 1 som jag gillar helskarpt. Använder det tillsammans med en utgången modell av manfrotto kulled. Inga problem med att ställa upp det om man bara kommer ihåg att alltid hålla kameran/kulleden i ena handen och göra benjusteringarna med andra handen.

Kul att höra! Hur upplever du att det är att kånka runt på i förhållande till andra stativ? Det är väl rätt tungt för sin storlek/feature-set? En annan sak jag tänkt på, maxhöjden ska tydligen vara runt 1.60 m för benbo1, är det med centralpelaren i maxläge eller? I så fall blir det väl rätt vingligt?
 
Kul att höra! Hur upplever du att det är att kånka runt på i förhållande till andra stativ? Det är väl rätt tungt för sin storlek/feature-set? En annan sak jag tänkt på, maxhöjden ska tydligen vara runt 1.60 m för benbo1, är det med centralpelaren i maxläge eller? I så fall blir det väl rätt vingligt?

Det är ganska tungt, ca 4,5kg med kulleden enl badrumsvågen, och blir inte lika "kompakt" som traditionella stativ hopfällt, men det stör inte mig nämnvärt. Bär det i handen - hade innan när jag fotade MF ett lantmätarstativ på >7kg så...:)
Ang maxhöjden så hissar jag upp kameran på ca 1,90 med kulled, mittpelaren max uppe och benen hyfsat snävt justerade - visst blir det lite svajigt men då jag bara kör med tele till 200mm(300mm digitalt) så är det inget problem att tala om. Att man sen från 1,90 kan gå ned till marknivå med bara ett par handgrepp överväger nackdelarna imo.
Och om man fotar ute i "skogen" så är de individuellt justerbara benen suveräna för att alltid kunna ställa in stativet rätt.
 
För makro använder jag mest ett Leitz bordsstativ med stora kulleden på eller ett än lägre gjort av två bandstålbitar vinklad 2x90grader och med en 1/4" skruv rakt igenom. Linhofs lilla kula sitter ibland emellan där. Ett bakgrunds ark av vit plast, hålls på plats av två strumpstickor och dubblerar som vindlä. Vikt totalt långt under kilot.
 
För makro använder jag mest ett Leitz bordsstativ med stora kulleden på eller ett än lägre gjort av två bandstålbitar vinklad 2x90grader och med en 1/4" skruv rakt igenom. Linhofs lilla kula sitter ibland emellan där. Ett bakgrunds ark av vit plast, hålls på plats av två strumpstickor och dubblerar som vindlä. Vikt totalt långt under kilot.

Skillnaden är att benbot kan användas till långt mycket mer än makro. Och jag vet inte hur mycket jag litar på ett bordsstativ när jag ska använda en trekilos 6x7 kamera med optik, kompendium etc. Blir nog lite för tungt, även om det står leitz på. Hade ju helst sett att man kan använda 4x5 fältkameran också, vilket är lättare än MFn men ställer lite andra krav än bra macroegenskaper.
 
...när jag ska använda en trekilos 6x7 kamera med optik, kompendium etc...

Frågan är om 'ens' Benbo1:an räcker till det - möjligen om du har en stadig kulled, använder spegeluppfällning och inte kör stativet för högt. Trekker är väl ännu lättare och klenare?
Jag körde som sagt med ett gammalt lantmätarstativ i alu som jag moddade för att kunna köra med Manfrottos då största kulled när jag fotade med Pentax67. DET var ett stabilt (och tungt) stativ - ångrar fortf att jag sålde det. Individuellt justerbara ben, fotohöjd från marknivå upp till över 2 meter och vägde >7kg.
 
Frågan är om 'ens' Benbo1:an räcker till det - möjligen om du har en stadig kulled, använder spegeluppfällning och inte kör stativet för högt. Trekker är väl ännu lättare och klenare?
Jag körde som sagt med ett gammalt lantmätarstativ i alu som jag moddade för att kunna köra med Manfrottos då största kulled när jag fotade med Pentax67. DET var ett stabilt (och tungt) stativ - ångrar fortf att jag sålde det. Individuellt justerbara ben, fotohöjd från marknivå upp till över 2 meter och vägde >7kg.

Jo, det är ungefär där jag är nu, men jag tycker att mitt nuvarande stativ i trä inte har tillräckliga inställningsmöjligheter. Dessutom är det tungt. Bara metallfötterna väger mer än ett kolfiberstativ känns det som.

Såg att det var någon som använde benbo trekker till MF och fick hyggliga bilder, men flickr är inget bra forum att fråga mer ingående frågor. Men jag tror att jag ska slå till på ett benbo 1 (på ebay.co.uk) och så får man se hur det går. Alternativt att jag ringer och pratar med photax, men de är ju inte direkt unbiased.
 
Jag lyckades ebay:a hem ett benbo trekker med kulled för en billig slant och har testat lite, det verkar lovande, ska ut i helgen och kan ge ett närmare omdöme då. Kör jag med spegeluppfällning har jag inga problem med vibrationer ser det ut som.

Själva handhavandet skiljer sig en hel del från andra stativ, men jag gillar det. Själva höjden är inga problem än så länge, skorstenssökaren till MF och vinkelsökare till DSLR:en gör att man inte behöver så mycket höjd. Däremot så ska det bli kul att se hur det funkar med storformataren.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.