Ladda digitalkameran på långa vandringar?

Undrar hur alla ni andra fixar detta med att ladda batterierna på kameran när ni är ute på längre vandringar? Har en digital systemkamera (Canon) med uppladdningsbart litiumjonbatteri och har ett extrabatteri men känner att dom börjar tryta efter ett par dagar (kanske jag som är väl flitig med avtryckarfingret???;) ) Har ni med er ett eller flera extra batterier eller fungerar det med solcellsladdare? Har kollat runt lite och blir nog inte riktigt klok på hur det skulle fungera...
Alla tips och råd är välkommna :)
 
Batterilivslängden handlar nog i fråga om digitalkamror mest om förhållandet till kameran. Sluta titta på tagna bilder, bestäm innan du tänder för kameran hur du vill ställa in den, när du exponerat stäng av den. Lovar dig minst dubbel batteritid om du följer de här råden, ta med ett tredje batteri så har du säkert kraft till turen.
Det finns billaddare, väggladdare och solcellsladdare, de senare ger dåligt med energi vid svenskt normalväder. Med en batteri-batteri laddare har du sannorlikt störst chans ladda kamerabatterier ute utan tillgång på vägg. Batterier med högre kapasitet och energiinnehåll nog att tryka in i batteriet väger, så tre fullladdade och medförd väggladdare torde räcka i de flesta fall.
Kanske dax för nytt batteri?
 

avslutad210712

Gäst
Jag kör med ett extra batteri och följer man ovanstående råd så har jag inga som helst problem att få batterierna att räcka. Med min nya systemkamera tog jag drygt 200 bilder på senaste svängen och då hade det gått 20% av första batteriet trits att jag kollade genom bilderna när det ösregnade.
 
Samma här, har en Canon 400D och tar uppemot 500 bilder per batteri, ute i naturen använder iallafall jag blixt ganska sällan vilket såklart ökar batteritiden.
 
Har en 400D och använde ett Canon 18-200 med bildstabilisering på och blåste drygt 1140 bilder på ett batteri uppe i Keb förra veckan. Små digitalkameror har mindre batterier och använder man skärmen mycket dör batteriet mycket snabbare.

// Jocke
 
Argumenterar för flera batterier/nya batterier:

* Ett batteri väger 42 gram till 400D.
* Solcellsladdare för 12 V Silva II väger 300 gram, till detta behövs även laddare 12V för själva batteriet som väger minst 200 gram, totalvikt minst 500 gram.
* Ett originalbatteri kostar ca 800 kronor medans en piratkopia kostar drygt 100 kronor (jag kör själv på pirat som funkar finfint, men som inte rekommenderas av Canon...).
* En Silva II kostar drygt 1000 kronor och en 12V-laddare kostar minst 390 kronor vad jag har hittat.

Mina slutsatser tyder på:

* Köp ett extra batteri, det är både billigare och lättare!

// Jocke
 
När jag kryper omkring i skogen hemma så kollar jag alltid på diagramen på bilderna jag tagit eftersom jag leker runt med bländare, slutartider och andra inställningar, vet ju att vägguttaget inte är långt borta så då spelar det inte så stor roll. Ska helt klart fundera igenom och ändra på mitt kameraanvändande när jag är ute på tur. Går väl automatiskt att man kollar bilderna på samma sätt som man gör hemma utan att tänka på att det tar onödigt mycket av batteriet.
Blixt? Hur menar du nu? Vet jag inte vad det är... ;)
Kanske dax att skaffa ett tredje extra batteri också. Kan ju knappast skada iaf :)
Tack för tipsen! :)
 
När jag kryper omkring i skogen hemma så kollar jag alltid på diagramen på bilderna jag tagit eftersom jag leker runt med bländare, slutartider och andra inställningar, vet ju att vägguttaget inte är långt borta så då spelar det inte så stor roll. Ska helt klart fundera igenom och ändra på mitt kameraanvändande när jag är ute på tur. Går väl automatiskt att man kollar bilderna på samma sätt som man gör hemma utan att tänka på att det tar onödigt mycket av batteriet.
Blixt? Hur menar du nu? Vet jag inte vad det är...
Kanske dax att skaffa ett tredje extra batteri också. Kan ju knappast skada iaf :)
Tack för tipsen! :)

Lär man sig ungefär hur mycket ljus och vart man bör ligga i inställningar samt fotar i RAW så behövs inte så mycket skär :)

// Jocke
 
Lär man sig ungefär hur mycket ljus och vart man bör ligga i inställningar samt fotar i RAW så behövs inte så mycket skär :)

// Jocke

Hahaha, så sant :) Fotar i RAW ibland och ibland inte. Dom käkar upp minneskorten:(

Vart köper du dina extra batterier? Jag har ett orginal Canon som följde med kameran (350D) och så ett pirat. Men även om pirat batteriet är mycket yngre än orginalet så tycker jag det inte har i närheten lika bra kapacitet som orginalet. Båda använda lika flitigt. Å andra sidan, får man tag på piratbatterier för 100 riksdaler stycket så kan man köpa många på dom 800 man får slänga ut på ett orginal...
 
Hahaha, så sant :) Fotar i RAW ibland och ibland inte. Dom käkar upp minneskorten:(

Vart köper du dina extra batterier? Jag har ett orginal Canon som följde med kameran (350D) och så ett pirat. Men även om pirat batteriet är mycket yngre än orginalet så tycker jag det inte har i närheten lika bra kapacitet som orginalet. Båda använda lika flitigt. Å andra sidan, får man tag på piratbatterier för 100 riksdaler stycket så kan man köpa många på dom 800 man får slänga ut på ett orginal...

Jag köpte mina på Kaffebrus för ett par år sedan och de håller lika bra som original trots ett par år på nacken konstigt nog http://www.kaffebrus.com/nb-2l-for-350d-400d-powershot-etc-45.html.

Haha, slut på minneskort är väl ett problem lätt att lösa? Beställ ett gäng 4 eller 8 GB istället för ett stort så kan du doppa kameran och ändå behålla merparten av bilderna. Själv kör jag med 4 x 4 GB. Varje kort tar ca 360 bilder i RAW.

// Jocke
 
Jag köpte mina på Kaffebrus för ett par år sedan och de håller lika bra som original trots ett par år på nacken konstigt nog http://www.kaffebrus.com/nb-2l-for-350d-400d-powershot-etc-45.html.

Haha, slut på minneskort är väl ett problem lätt att lösa? Beställ ett gäng 4 eller 8 GB istället för ett stort så kan du doppa kameran och ändå behålla merparten av bilderna. Själv kör jag med 4 x 4 GB. Varje kort tar ca 360 bilder i RAW.

// Jocke

Tack, ska lägga in en beställning på ett extrabatteri till bums :)

Jodå, minneskort är egentligen en lättlöst historia :) Köpte kameran när 4 och 8GB minneskorten fortfarande knappt existerade till ett vettigt pris så jag har en hel hög med 1GB och 2GB kort istället. Men kan lika gärna införskaffa nått 4GB oxå.
Doppa kameran? Inget jag har inplannerat... Skulle väl vara för att få ett skäl till att uppgradera huset till nått nyare då ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Var ladda ner contour storyteller? Fototeknik 7
xtrem Ladda Nikon AW100 i fält. Fototeknik 5
L.A. Ladda i fält Fototeknik 2
peter1959 Digitalkameran vs den "vanliga" kameran Fototeknik 103
luckhunter bästa digitalkameran för billigast peng Fototeknik 4
garminetrex Synkproblem ljud-bild med digitalkameran Fototeknik 4
Chrille74 Vill ha tips på bra funktioner att redigera bilder med Fototeknik 1
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
hsp Raw fil på camera som ger Jpg som Std. Fototeknik 2
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
sladdis App till xperia med längre tid på självutlösare? Fototeknik 3
KristianMattiasson bra stativ för fjällen men även på andra platser Fototeknik 13
Lägga upp foton på Google Earth Fototeknik 1
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
HPP Problem med bildvisning på forumet. Fototeknik 1
äventyrssugen Upplivningsförsök på batteri Fototeknik 3
gahm Att tänka på vid kallt väder? Fototeknik 2
mordarsnigel2 tips på GPS Fototeknik 0
t_andersen Dynamic range på fjället Fototeknik 13
landonia Kompaktkameraväska att fästa på en haglöfs oxo säck? Fototeknik 4
niklaz Okularskydd på kikare, vill inte tappa bort en gång till Fototeknik 11
4623 Begagnat, vad ska jag tänka på? Fototeknik 2
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
gro Frost på mattskiva Fototeknik 12
Ante_82 Tung kamerautrustning på turer Fototeknik 51
Sandrae Övergivna ställen i Göteborg att fotografera på? Fototeknik 5
ekaterin Brus i P-läge på Nikon D80 Fototeknik 4
Håkan K Kameraexperten - blåst på pengarna? Fototeknik 1
peter1969 Filma på tur? Fototeknik 11
alven Foto på canvas Fototeknik 19
JohnnyL Spara foton på minneskort Fototeknik 10
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
seobserver På gränsen till Fototeknik 16
Colt3n Kvalitén på bilden när man spelar in! Fototeknik 1
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
Ralph4info Kan en Sony HC-7 & Teleobjektiv * 2,0 verkligen ge kvalite på 20ggr Optisk ?? Fototeknik 2
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
spiTe Ljudbortfall på bröllopsvideo! hjälp Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
.:maria:. min kamera avled på fjället - dags för en ny! Fototeknik 17
cyanopsis digitalkamera som laddar på USB Fototeknik 11
Blåbär Bärbar bator med på långcykling? Fototeknik 11
xtrem Fuji Finepix F11 på REA! Fototeknik 0
Toval Är det dumt att slå till på en dynax 5d nu? Fototeknik 3
Dragstaren Foto på DVD Fototeknik 5
frarol Se inspelat på DVD:n, hur? Fototeknik 2
deeppowder Stativ på kajaken Fototeknik 0
montanaemma Tips på snöbilder? Fototeknik 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...