Panasonics tåliga ultrakompakt, FT1

Panasonic har släppt en tålig kamera, Lumix DMC-FT1 (ST1 i USA).

Några punkter:

+ 28-128 mm motsvarande objektiv
+ Litet format, låg vikt
+ Filmar i 720 halv-HD, komprimeras med AVHDC-lite (H.264).
+ Vattentät ned till tre meter
+ Stöt- och dammtålig
+ Bra objektiv
+ SDHC-minneskort (minst 10 MB/s skriv för HD film)
+ Optisk bildstabilisering

- Ful som stryk
- Monomikrofon (TZ7 har stereo)
- Pris ~4.400,-

Panasonic själva: http://www.panasonic.se/html/sv_SE/...T1/overview/2030489/index.html?trackInfo=true
Cyberphoto: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FT1bla
Prisjakt: http://prisjakt.nu/produkt.php?p=394730
 
Jag tycker den är snygg! Men det är ju en smaksak.

Jag har pillat lite på den och den kändes inte så supersnabb i uppstarten. Priset är ca 2000 över konkurrenterna, utan att någon egentligen har lyckats berätta varför.
AVHDC-lite är ju trevligt eftersom filmfilerna blir mindre. Problemet är väl antagligen att det kanske inte är det enklaste filmformatet att importera till redigeringsprogram eller visa på datorn.

Men det känns ändå som den bästa kameran av de tåliga (jämfört med tex Olympus Tough 6000/8000 och Pentax W60)

Jag har varit nära att slå till på en sån kamera, men det känns som om man hellre kan lägga tretusen på en vardagskompakt som tar bättre bilder och sen tvåtusen på nån av de ovanstående om ett år istället, när det redan har kommit två nya generationer...

(TS1 heter den väl i USA?)
 
Jag blandade ihop bokstäverna, TS eller ST liksom.

AVHDC Lite är ett väldigt trevlig format vad jag förstått, bl.a. Adobe Premiere CS4 har inbyggt stöd för det. Dess största nackdel är att det är tungjobbat på datorn jämfört med vanliga MJPEG, fördelen är å andra sidan ungefär hälften så stora filmfiler för samma kvalité.

Jag har beställt en TZ7 men leveranstiden blev längre än beräknat, hade hoppats hinna få hem den innan utlandssemester den 18:e (de flesta får hem dem den 15:e men Dustin Home som var billigast först den 5:e maj - osäkert om någon annan hinner skicka till mig på två dagar). Funderar på att beställa en FT1 istället. Men det hela slutar nog med att jag inte köper någon av dem och "står ut" med min FX8 ett år till.
 
Är det någon som har provat denna? Jag överväger att skaffa den till en äventyrsresa i sommar som innefattar kajakpaddling, mtb och vandring.
 
jag har en sådan. Tappade den i vattnen o den funkar!
har bara haft kameran i två veckor så har inte hunnit testa så mycket. Det enda jag saknar är mer zoom men annars är jag nöjd. Fina bilder blir det i a f.
 
Tack för era svar, det blir en FT1 även för mig. Frågan är bara vilken färg jag ska ha och var man kan få tag på ett extrabatteri.

Eriksjos> Din välskrivna recension var väldigt trevlig att läsa.
 
Jag har oxå tänkt köpa en tålig kompakt, dels till badutflykterna och dels för att fyraåringen verkligen gillar att fota (hennes bilder från Thailand är grymma - få har nog lyckats plåta så många skrattande thailändare i olika situationer på en kväll..!)

Men jag har en fundering om det här med objektivskydd - jag har läst flera som lyfter fram olympus, just för att de har ett sånt som skyddar objektivet. Det låter ju bra, men å andra sidan känns det som om det skulle kunna vara ett stort bekymmer just på en kamera som ska användas ute i ruffen - utsatta, rörliga delar i kombination med sand, jord och saltvatten känns inte som en lyckad kombination? Funkar det?

Annars känns Panasonicen riktigt lockande, med bra exponering och färger, SD(HC)-kort och överlägsen filmkvalitet. Eftersom jag inte främst ska använda en till dykning känns den lite lägre tåligheten inte så bekymrande. Lite mäckigt med videoformatet kanske - helst ska det ju gå att suga rakt in i mediacentret och spela upp på TV'n därifrån, men det går väl alltid att konvertera om det kniper antar jag.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Färska tester som jämför tåliga kompakter? Fototeknik 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...