Bildstabilisatorfråga

Har flera gånger på olika foto-forum ställt samma fråga angående zoomobjektivets
bildstabilisator, typ Canon EF 70-300/4-5,6 IS usm, men inte någon har svarat, vet inte om min nybörjarfråga är korkad eller svår.

Men jag tar det kortfattat från början:
Vill komplettera min Canon EOS 450D med ett objektiv som ovan, huvudsakligen kommer
det att fotas närbilder från ca 300 m under något skakiga men soliga förhållande, därför hade jag tänkt att använda korta slutartider i kombination med objektivets bildstabilisator för att på så sätt eliminera det värsta av skakningen. Har jag då någon glädje av bildstabilisator om slutartiderna blir mycket korta?
Tacksam för hjälp.

Kenneth
 
Ja, även om du har slutartider ner kring tusendelen sâ finns alltid microvibrationer som kan ge aningen oskärpa. Men givetvis är IS avsett att ge hjälp vid längre slutartider huvudsakligen.
Men, det beror ju lite pâ hur du ska presentera bilderna oxâ, högkvalitetstryck vill man ju ha sâ bra det bara gâr till, krympta bilder pâ wbben kan ju kvitta.

Tänk oxâ pâ att du endast fâr hjälp med kameravibrationer och dina darrningar. Rörelseoskärpa hos motivet kan du endast motverka med kort slutartid eller blixt.
 
Bildstabilisator

Tack för Ditt värdefulla svar. Har nu besrällt ett objektiv Canon 70-300 IS.
Tidigare har kanske mer än hälften av de bilder som togs med Minolta DiMage 7 från flygplan fått kastats pga sämre skärpa. Tror nog att det ska bli bättre bilder nu.

Tack än en gång
Kenneth
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.