Köpa en lite bättre än kompaktkamera-kamera?

Hej! Har haft några kompakta kameror, men har alltid blivit lite besviken. Ifs har säkert tekniken gjort framsteg sedan min gamla Minolta Xg, men vilken kamera ska jag köpa för att kunna ta bra bilder, främst utomhus på landskap osv men den bör även funka inomhus när det är lite skumt.

Skulle gärna även kunna skriva ut dessa i lite större format, A3 eller kanske lite större än så.

Funkar en modell bättre kompaktkamera med dagens teknik eller ska man hellre köpa en modell enklare systemkamera?

Det var dock längesedan jag lärde mig manuell fotografering (á la svartvit kamera i skolan) ;-) så ett plus om den är hyffsat automatisk.

Såga att det fanns en del enklare systemkameror för ca 4000kr.

Tips?
 
Jag tycker absolut du ska satsa på en systemkamera! Möjligheterna till fotografering blir så mycket större! Numera finns det ju dessutom både billiga och relativt små systemkameror. Jag tycker inte att du ska oroa dig över manuella inställningar på kameran. På de flesta instegskameror finns auto, precis som på en kompaktkamera, och man lär sig snabbt att använda de manuella inställningarna.

Vilken kamera då? Det finns en djungel att välja bland, men på www.fotosidan.se finns det mycket kunskap, och många har ställt sig samma fråga som du på deras forum.

Själv har jag en nikon D80 med diverse objektiv, blixtar och stativ.

Och det bästa av allt, det går ju så bra att kombinera foto och friluftsliv!
 
Kolla in Leica D-Lux 3/ 4.

Kompaktkamera med RAW format, 10 megapixel, bra optik, möjlighet till helt manuell styrning (slutare/ bländare/ fokus) som dessutom är liten och smidig som vilken kompakt som helst.

Jag har själv en D-Lux 3:a som jag är nöjd med, däremot går jag aldrig över 400 asa och sällan över 200 asa. Saknar också gängor för filter.
Kolla in några av mina bilder på min sida och döm själv.

/Johan
 
Avancerad kompaktkamera?

Det beror på hur mycket du vill bära och kompromissa när du är ute i naturen. Det finns numera några bra avancerade kompaktkameror och en av dem är Panasonic LX3. Den har fått bra kritik och tar mycket fina bilder... Den har dessutom 24 mm brännvid vilket är utmärkt för tex landskapsfotografering. Zoomomfånget är högst 60 mm. Tillbehör som tex filteradapter till LX3 är inte så dyra förutom optiksökaren. Om priset inte spelar roll, så kanske kommande Sigma DP2?

Bruce Dale från National Geography har använt LX3, länk till galleriet.

Annars är det ju systemkamera som gäller om du vill ha riktigt bra bilder utan kompromisser.
 
Jag skulle oxå ha siktat in mig på en Panasonic men med 10x i optisk zoom. Det finns flera stycken i den prisklass du har tänkt dig. Jag har en Lumix LZ2, är inte säker på sista siffran där, den har fungerat mycket bra till jag började tappa den för många gånger i marken. Har nu några komisar som har motsvarande men senare modell och med 10x i optisk zoom. Väldigt fina bilder och enligt mig prisvärd kamera.

/Rasmus
 
Tack för era tips! Finns det någon bra guide för grunderna?

Bruce Dale från National Geography har använt LX3, länk till galleriet.

Blev inte riktigt imponerad, vet dock inte om bilderna har komprimerats, men fick lite känslan av grynighet, speciellt på större landskap. Dessa bilder var ju ändå rätt mycket förminskade och ändå gick det att se grynigheten.

Känns som en systemkamera är mer mitt nästa steg.

bra zoom känns rätt, men jag vet inte vad raw betyder eller hur man använder filter

Hur breda bilder kan man ta med ett vanligt objektiv? Brännvidden har väl något med detta att göra, men jag vet ej hur. Om jag tex skulle vilja ta en fin bred landskapsbild, klara jag mig med det vanliga?
 
Hur breda bilder? Menar du bildvinkeln? Isf ökar den med kortare brännvidd. Ett fisheye har t ex 180 graders bildvinkel och en brännvidd på ca 15 mm. När det gäller landskapsfoto är det dock inte så lätt som att man ska "få med så mycket som möjligt". Personligen föredrar jag lite längre brännvidder (normal till kort tele, ca 50-135 mm). Ser man på t ex Claes Grundstens bilder är också de flesta landskapsbilder tagna i det brännviddsspektrat. Vidvinkel kan vara bra för landskap, men kräver eftertanke för att inte bilderna ska bli platta och trista.

Ett tips är att läsa igenom de här dokumenten så får du lite mer kött på benen:
http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/3659.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/3689.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/3690.htm
 
Blev inte riktigt imponerad, vet dock inte om bilderna har komprimerats, men fick lite känslan av grynighet, speciellt på större landskap.
Såg inte mkt till brus på de bilderna, och de är garanterat komprimerade. Bilder förstörs både av komprimering och förminskning så jag tycker inte att du ska dra för snabba slutsatser.

bra zoom känns rätt, men jag vet inte vad raw betyder eller hur man använder filter
RAW betyder att fotografierna är omkrompimerade och så orörda som möjligt. Tunga filer.

Hur breda bilder kan man ta med ett vanligt objektiv? Brännvidden har väl något med detta att göra, men jag vet ej hur. Om jag tex skulle vilja ta en fin bred landskapsbild, klara jag mig med det vanliga?
En "bred" bild (menar du panorama?) handlar delvis om brännvidd, lägre brännvid och du får med mer information. Men då måste du beskära upptill och nedtill för antagligen blir det mycket ointressant utfyllnad där. Men du kan ju stå tillräckligt långt ifrån också...
 
Kolla in LX3 på dpreview

Dpreview har utförliga tester på de flesta nya kameror och LX3:an är en klar vinnare!

http://www.dpreview.com/reviews/panasonicdmclx3/

Där finns oxå testbilder som är omanipulerade (dvs så som de ser ut direkt från kameran) i jpeg format (komprimerade) fast full upplösning.

Du får gärna köpa min systemkamera så att jag har råd att köpa LX3:an istället! :) (orkar inte bära med mig den längre...)

/Petri
 
Tack för era tips! Finns det någon bra guide för grunderna?

Känns som en systemkamera är mer mitt nästa steg.

bra zoom känns rätt, men jag vet inte vad raw betyder eller hur man använder filter

Hur breda bilder kan man ta med ett vanligt objektiv? Brännvidden har väl något med detta att göra, men jag vet ej hur. Om jag tex skulle vilja ta en fin bred landskapsbild, klara jag mig med det vanliga?

Du verkar vara nybörjare. Då är det bättre att gå till biblioteket och kolla guideböcker om fotografering rent allmänt. Det har varit bokrea så det kanske finns några böcker att köpa till.
 
Bra kamera!

Hej! Har haft några kompakta kameror, men har alltid blivit lite besviken. Ifs har säkert tekniken gjort framsteg sedan min gamla Minolta Xg, men vilken kamera ska jag köpa för att kunna ta bra bilder, främst utomhus på landskap osv men den bör även funka inomhus när det är lite skumt.

Skulle gärna även kunna skriva ut dessa i lite större format, A3 eller kanske lite större än så.

Funkar en modell bättre kompaktkamera med dagens teknik eller ska man hellre köpa en modell enklare systemkamera?

Det var dock längesedan jag lärde mig manuell fotografering (á la svartvit kamera i skolan) ;-) så ett plus om den är hyffsat automatisk.

Såga att det fanns en del enklare systemkameror för ca 4000kr.

Tips?

Känns som den här kameran kanske skulle kunna vara bra för dina behov, även om det inte är en systemkamera: Canon PowerShot G10 http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_G10/index.asp

Mvh!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.