Meningsfullt byta Nikon D70s mot D90?

Värt att byta D70s mot D90?

  • Ja

    Röster: 12 52.2%
  • Tveksamt

    Röster: 6 26.1%
  • Nej

    Röster: 5 21.7%

  • Totala väljare
    23
Om du upplever att bildkvaliten från D70s verkligen, handen på hjärtat, begränsar dig kan det såklart vara vettigt att byta till D90. Å andra sidan är det ju fortfarande en kamera i samma 'segment' som D70s, så om du känner att du vuxit ur den och vill ha ett mera moget verktyg att fotografera med kanske du ska leta en beg D200/D300 i stället - marknaden dräller av knappt använda sådana i uppgraderingshysterins spår, och du får garanterat (tja, inte ordagrannt då..) mer kamera för pengarna!
Sen beror det föstås på vilka objektiv du har idag också. Om du har en begränsad uppsättning och en begränsad budget kan det vara klokt att satsa på ett par bra objektiv till din D70s i stället för attt köpa en ny D90 och bara ha en kitzoom.

Lycka till!

Per
 
Handen på hjärtat, eller kanske hjärnan?

Ja, det är nog i grund och botten så att jag vill köpa en ny kul grej... Men drygt 8-tusen är ju mycket pengar...

Vad gäller pixlar, så testade jag om jag kunde se D70:ans enskilda pixlar på en utskriven A-4. Jag vände ett vidvinkelobjektiv bakåfram, vilket ger en mycket kraftig förstoring.
Det gick absolut inte att se pixlarna, trots att jag har en ganska bra skrivare. (Canon Pixma 4200.)

D90 måste då istället ge mer i något annat avseende än just pixelmässigt, för att det skall vara någon mening med bytet. Tex brusnivåer. Film-funktionen är bara en fånig ploj-grej som jag ser det.

Mina objektiv är:
Nikkor 18-70
Nikkor 70-300 VR
Sigma 30
Tamron 90 macro

/Strmbrg,
 
D90 har väl en ny brusfriare sensor, är den lika fin som D700? Hur är det med snabbheten i seriebildstagningen (om det nu betyder något för dig)

Christian
 
Vill inte på nåt sätt verka dryg eller elak...
Men vilket i-lands problem. Det kommer alltid nya saker. Och om plånboken och frugan tillåter och du gärna vill ha nytt så är det väl bara att köpa.
Om det är onödigt jo kanske. Miljömässigt rätt? nja det bestämmer du. Är den nya bättre ? ja troligtvis.
Skulle jag köpa D-90? Nej
 
Vill inte på nåt sätt verka dryg eller elak...
Men vilket i-lands problem. Det kommer alltid nya saker. Och om plånboken och frugan tillåter och du gärna vill ha nytt så är det väl bara att köpa.
Om det är onödigt jo kanske. Miljömässigt rätt? nja det bestämmer du. Är den nya bättre ? ja troligtvis.
Skulle jag köpa D-90? Nej


Ha-ha! Nä, jag skulle inte uppfattat dej som dryg.
Det är ett i-landsproblem!

Jag var och klämde lite på D90 idag. Den är ju lite mindre än D70. Jag tyckte greppet kändes lite för litet.
Man är väl knäpp, men jag gillar inte heller när kamerahuset liksom slutar direkt efter objektivet. Det skall vara lite hus på båda sidorna.

Lite lustigt detta med uppgraderingar:
Det som var jättebra för några år sedan blir plötsligt ganska dassigt, när det kommit nåt bättre...

Sensmoral:
Man skall ge fasen i att jämföra saker hela tiden. De gamla sakerna är ju lika bra idag som igår.

/Strmbrg,
 
Om du upplever att bildkvaliten från D70s verkligen, handen på hjärtat, begränsar dig kan det såklart vara vettigt att byta till D90.
Lycka till!

Per

Hm, det är naturligtvis jag själv som är den absolut största begränsningen när det gäller att ta bra (=sevärda) bilder!
Inte dagens kameror!

Möjligen kan kameran begränsa om man störs av alla evinnerliga inställningsmöjligheter som den erbjuder.
Jag kör till 99 % med P-automatik och vario.

/Strmbrg,
 
Beroende på vad och hur du fotar.
Om hög iso prestanda och eller video är huvudsakliga målet så är det rätt väg att byta till en D90, om inte så skulle jag säga att ett Nikkor AF-S 300 f4 eller ett DX AF-S 12-24 f4 för ungefär samma pengar sannolikt ger mer bildkvalite för pengarna..

/Urban
 
Ha!
Jag tror att du redan bestämt dig - innan du startade denna tråd.
Erkänn nu bara att du är pryltokig och köp det du vill ha om du har råd.
Själv äger jag 4 tält, 3 sovsäckar och 4 ryggsäckar + en del annat. Inget av det känns onödigt - för mig.
;-) HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NikitaBa Nikon D600 vs Canon 5D Mark III Fototeknik 33
xtrem Ladda Nikon AW100 i fält. Fototeknik 5
mxsr Väska till Nikon P7000 Fototeknik 2
MonicaKa Nikon AW100? Fototeknik 9
Sandrae Makrofotgrafering m. Nikon Fototeknik 8
Sandrae Gamla objektiv till digitala Nikon? Fototeknik 9
ekaterin Brus i P-läge på Nikon D80 Fototeknik 4
Magdafjäll Sony Alpha A350 eller Nikon D80?? Fototeknik 6
Magdafjäll Val av objektiv till Nikon D80? Fototeknik 5
Rohman En fråga om Nikon D300 Fototeknik 8
gundj Varning för stulna Nikon DSLR Fototeknik 6
Morgan Nikon D80 svitt ? Fototeknik 7
helper är NIKON D40x ett bra köp? Fototeknik 16
nermander Nikon DSLR - beg? Fototeknik 7
wiiberg Canon EOS 400D eller Nikon D60? Fototeknik 8
tiddelipom Objektiv Nikon D40 - D200? Fototeknik 6
Karolina P Nikon D300? Fototeknik 9
europa12 Nikon D80 Fototeknik 10
Jonas P Fujifilm vs Nikon Fototeknik 7
apfaktor Canon eller Nikon ? Fototeknik 11
Almquist Nikon, Blixt och Objektiv Fototeknik 3
martinj Nikon D1 Fototeknik 4
alien Nikon 80-400mm med vibrationsdämpning? Fototeknik 1
pjurka Vidvinkel för Nikon? Fototeknik 0
steffcarro Nikon F90x "D" Objektiv? Fototeknik 2
stubbs Allværs hus til Nikon Coolpix 885 Fototeknik 0
miffaren wo lo lo.. nikon! Fototeknik 7
hsbk Nikon F4, instruktionsbok Fototeknik 4
stce Piratblixt till Nikon F65? Fototeknik 4
Babbsan Nikon Fototeknik 6
Babbsan CAnon vs nikon Fototeknik 5
Mx2 Canon EOS 300 vs. Nikon F65 Fototeknik 4
steffcarro Nikon F90x Fototeknik 3
robocop CANON eller NIKON Fototeknik 9
robocop NIKON F80 Fototeknik 12
anilson Blixt till Nikon FM2 Fototeknik 6
leonsson Nikon F100 Fototeknik 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...