Sony Alpha A350 eller Nikon D80??

Hejsan!

Är det någon som har koll på Sony A350? Jag har fått så mycket bra tips om att köpa en D80, den tycker alla är toppen, men nu har jag fått tipset om att köpa Sonyn istället, billigare och strået vassare än D80 tydligen....Någon som vet mer?

Jag är mycket fotointresserad men bara på hobbynivå. Fastnade därför för stabiliseringen inbyggd i huset på Sonyn samt Live view LCD-skärmen som är vikbar.

Tacksam för svar

Magdalena
 
Lumix G1

Är det någon som har koll på Sony A350? Jag har fått så mycket bra tips om att köpa en D80, den tycker alla är toppen, men nu har jag fått tipset om att köpa Sonyn istället, billigare och strået vassare än D80 tydligen....Någon som vet mer?

Jag är mycket fotointresserad men bara på hobbynivå. Fastnade därför för stabiliseringen inbyggd i huset på Sonyn samt Live view LCD-skärmen som är vikbar.

Frågar man efter en kamera på Utsidan, så är min första tanke att den ska vara lätt och smidig att ta med. Oftast är en kompaktkamera därför ett bättre val. Visserligen ger en systemkamera mer möjligheter, så en ny kamera du kunde titta på är därför Panasonics G1. Den har också vikbar LCD-skärm.

Bildstabiliseringen finns i objektiven hos Panasonic. Det är bara Sony, Pentax, Samsung och Olympus som har stabiliseringen inbyggd i huset, vilket kan vara en fördel med vidvinkel- och makroobjektiven.

D80 är en utgående modell, D90 heter ersättaren som har en bättre CMOS-sensor. Väljer du Sony A350, räkna med att du så småningom vill ha ett bättre objektiv än det som följer med. Panasonics G1 kan du få i tre olika färger, coolt kan man tycka.
 
Om den enligt dig är strået vassare (vad nu du än menar med det) är det väl inte så mycket att fundera på?

Själv har jag en D80 som jag är mkt nöjd med.

Nja, det var ju just det som var problemet, det var ju inte enligt mig Sonyn är vassare, jag har inte en susning så det var därför jag skrev frågan :) Men efter mest tips från Nikon-lovers i vänskapskretsen om att just välja D80, fastän de inte visste ett pip om Sonyn så bestämde jag mig för att slå till på Sonyn bara för att jävlas ;)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...