Konica Minolta drivrutiner till Vista.

Har införskaffat en beg Konica Minolta Dimage a2.
Jag kan inte lyckas få Windows Visata att hitta drivrutinen för usb till kameran.
Fick inte med någon CD med drivrutiner, hittade på Minoltas sida men bara för Win 98.
Några tips hur man löser detta ?
I nödfall får man köpa separat kortläsare, men vill helst ha det att funka.
 
Behöver du verkligen drivrutiner till den för Vista?

Du ska kunna växla överföringsläge i nån meny på kameran mellan PTP och nåt annat. Det ska inte vara PTP utan det andra (jag minns inte vad läget heter, det var många år sedan jag hade en sån kamera) och då dyker den upp som om det vore en USB-ansluten hårddisk i Windows.
 
Jodå, jag har kameran står i "Data storage" läge.
Men ingeen kamera dyker upp i utforskaren.
Så fort jag kopplar in usb kabeln så kommer det ett medelande om: "okänd enhet"

Hittade usb drivrutiner på Minoltas hemmsida för Win 98, men dom funkar inte i Vista.
 
Har en Minolta diascanner Dimage scan Elite 5400 som inte funkar i Vista, klart surt kan man säga...

Man kan ju tycka att de borde tillhandahålla drivrutiner även när de inte säljs längre. En scanner har ju annars betydligt längre livslängd än en kamera.

Provade att installera VueScan men fick det inte att funka. Tips mottages med tacksamhet. Alternativet är väl förståss att använda gameldatorn...
 
Sony köpte Konica Minoltas fotodivision så det är de som borde tillhandahålla drivrutiner om det behövs. Jag har en Dimage X1 som jag testade med och det fungerar bra. Så letade jag fram min första digitalkamera, en Minolta Dimage S 304 och det fungerade också. Det ser inte ut att behövas några speciella drivrutiner utan det är standard drivrutiner för USB-minnen. I Device Manager listas tre rutiner som alla ligger i C:\Windows\system32\drivers, disk.sys, hpdskflt.sys och partmgr.sys. Min dator är en HP mini-PC så hpdskflt.sys kan vara speciell för den.
 
Nu kör jag i o f s XP sâ jag kan ju ha missuppfattat det, men har inte Vista en funktion där XP-specifika program fungerar. XP-emulering eller nâgot sânt?
Annars är det väl bara att lägga in XP oxâ och välja vid start.
 
Jäkla krångel Vista.
Kameran är ju inte lastgammal, ca 4år ungefär.
Fattar inte varför det ska vara så svårt att få en Usb uppkoppling att funka.
 

avslutad210712

Gäst
Jäkla krångel Vista.
Kameran är ju inte lastgammal, ca 4år ungefär.
Fattar inte varför det ska vara så svårt att få en Usb uppkoppling att funka.

Eeeehhh nu är det väl knappast Vista som krånglar utan KonicaMinolta som inte kan tillhandahålla drivrutiner till en kamera som tillverkades innan Vista fanns ute på marknaden........
 
Eeeehhh nu är det väl knappast Vista som krånglar utan KonicaMinolta som inte kan tillhandahålla drivrutiner till en kamera som tillverkades innan Vista fanns ute på marknaden........

Borde ju ligga lite i Microsofts intresse att även saker köpta "veckan innan" deras nyaste Windows
släppts går att använda med deras operativsystem kan man tycka.
Det mesta som funkar i XP kan ju även få fortsätta funka i Vista.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.