Scanna diabilder?

Eftersom jag redan hade ett 90 mm macro-objektiv och ett stativ, så ville jag utnyttja dessa när de gamla diorna skulle "scannas".
Därför skaffade jag bara en liten Hama ljuslåda, och hade därmed en fungerande lösning.

Ljuslådan kostade fyra-femhundra nånting.

Den stora kvalitetsmässiga flaskhalsen sitter i ju de gamla diorna! Färgerna har förändrats, kornet är ganska grovt, skärpan är inte den bästa... Därför såg jag inget somhelst skäl att ens fundera över någon mer avancerad metod.
Tid har jag ingen större brist på heller för övrigt.

/Strmbrg,
 
Eftersom jag redan hade ett 90 mm macro-objektiv och ett stativ, så ville jag utnyttja dessa när de gamla diorna skulle "scannas".
Därför skaffade jag bara en liten Hama ljuslåda, och hade därmed en fungerande lösning.

Ljuslådan kostade fyra-femhundra nånting.

Den stora kvalitetsmässiga flaskhalsen sitter i ju de gamla diorna! Färgerna har förändrats, kornet är ganska grovt, skärpan är inte den bästa... Därför såg jag inget somhelst skäl att ens fundera över någon mer avancerad metod.
Tid har jag ingen större brist på heller för övrigt.

/Strmbrg,

Jag har scannat in ett antal dior med en Canon scanner för ett par år sedan. Resultatet blev väl sådär. Tycker att ovanstående metod verkar lovande. Jag kan också tänka mig att prova fotografera av diabilderna direkt från vita duken med digitalkameran.
 
Man kan ju även fixa någonslax liten hållare för diat. Sedan plåtar man mot en bakgrund som är jämnt upplyst.

Förr fanns det ju speciella dia-duplikatorer. Det var helt enkelt en gigg, som fästes framför objektivet, i vilken man stack ner diat.

Det kanske kan bli besvärligt att fota av från en projektorduk, eftersom du måste fota från sidan...

/Strmbrg,
 
Den printer jag har, Canon Pixma MP 970, är en multimojäng med scanner på taket. Den scannern kan även ta diabilder, max fyra ramade i stöten.
Men det tar ju en evinnerlig tid om man har många bilder att scanna in.
 
Jag är lite nyfiken på en sån här 5MP diascanner från Kjell&Company för 799pix. Nån som testat? Inte världens seriösaste alternativ kanske, men som en billig metod att få in gamla familjedia i datorn för visning i relativt låg upplösning på TV'n kanske?

Per
Jag har nyligen använt den scanner du hänvisar till. Jag har tusentals diabilder från 70-80-talet som tidens tand har blekt och ändrat färgerna på. Köpte in denna scanner och började arbetet med att scanna. Ett pilligt och tidsödande arbete.
Resultatet tycker jag är helt okej, kanske inget för utställningsvisning, men bilderna återges enligt mig med godkänd kvalité på en 23 tums datorskärm.
Är originaldiat bra så blir också scanningen oftast bra. Scanningsprogrammet som följer med är enkelt att använda. Har inte många olika inställningar. Klarar monterade småbildsdia, negativ färgfilm och svartvita negativ. Hållare för detta medföljer.
Slutsats: En prisvärd scanner som är ett billigt alternativ för att rädda sina gamla oersättliga diabilder.
 
Min bekanting Yrkesfotografen

köpte först en proffscanner för 75lax sen ville de att han skule köpa deras dataprogram oxså så han prövade med en platt Epsonscanner till ca 5KKr och Photoshop som han redan hade. Resultatet blev mer än godkänt.
Har man flera olika format samt mängder av negativ och dior gäller det att jobba i en rimlig miljö.
KISS är som vanligt ett bra mantra.
 
Hej!

Jag skaffade själv en scanner (Epson V750 Pro) som jag tycker är bra. Den tar 12 bilder åt gången så det tar lite tid (ca 90 minuter per laddning). Jag har hittills scannat ca 4000 bilder med mestadels bra kvalitet, se länken. Jag har använt Epsons egna program och inte Silverfast som följde med. Jag har hittills inte bearbetat några bilder bortsett från förhandsgranskningen vid scanningen.

/Tomas

http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=5352
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tompa_m Scanna diabilder? Fototeknik 12
Surjamten Scanna färgkopior Fototeknik 3
millimeter Få diabilder scannade? Fototeknik 3
Marcand Diabilder till digitalformat Fototeknik 14
smurfen Vad välja till diabilder?? Fototeknik 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.