dagsturer med stativ?

Jag har funderat lite på hur jag ska bära med mig stativet på längre dagsturer hemmavid. Jag har förutom kameran med 18-70 monterat, ett 70-200, blixt, batterier och filter. Ganska lite prylar med andra ord. De mindre kameraryggsäckarna jag kikat på, tex Lowepro Flipside ser shyssta ut, men bra stativfäste. Problemet är bara att jag även vill ha plats för ex dunjacka, vattenflaska etc. 15-20 liter räcker. De flesta mindre kameraryggsäckarna saknar tyvär utrymme för övriga prylar.

För tillfället används en haglöfsrygga på ~30 liter med stativen fastspänt på sidan, men det ger sån snedbelastning på längre turer. har testat spänna fast stativet på tvären, vilket är bekvämt men ofta ivägen när man går i skog. Funderat lite på att försöka köpa eller bygga ngn sort fästanordning för att bära stativet lodrätt mitt på ryggsäcken, men vet inte riktigt hur. Cyberphoto har ngt liknande (väskor/stativväskor/lowepro trekker stativhållare), men vet inte riktigt hur det är tänkt att den ska fästas på ryggsäcken. Har mejlat cyberphoto och väntar på svar.

Någon som haft liknande bekymmer och funnit lösnigen? Eller någon som har tips på "mindre" fotorygga med utrymme för kläder mm samt med bra stativfäste?
 
Mindre fotorygga

Hej,
Kata gör schyssta väskor. Kata 465 och 467 är båda väskor som har utrymma för tre fyra objektiv, kamera, blixt med mera i den nedre delen av ryggsäcken och där den övre går att använda till att bära med sig personliga tillhörigheter. Vet dock inte om den är tillräckligt stor för att få in en dunjacka men lite extra plats finns där. 467 har även plats för laptop som går att utnyttja till extra utrymme. Jag har sett att www.komplett.se har Kata 465. Har inte kollat så mkt efter 467.

Båda väskorna har stativhållare men som vanligt är det på ena sidan. Har inte sett några schyssta väskor med mittmonterad stativhållare. Tyvärr!
 
Beror lite på

måtten på stativet mm.

Fågelskådare har ofta en speciell sele för att kunna bära stativet med benen utskjutna för att snabbt kunna börja obsa.

Med stativet alltför ihopskjutet och fastspänt tar det lång tid innan kameran är skjutklar.

Ett alternativ är att ha en diagonal fastsättning av stativet som Dakine har på sina skidsäckar. Då kan du också bära stativet kortare bitar med kameran monterad och benen utskjutna. Det blir också jämnvikt i sidled. Men en nackdel är förstås att vikten kommer ut en bit från ryggen om det finns lätt och skrrymmande packning mellan stativet och din rygg.

Skidsäckarna t ex heli pro och vertex har flera småfack lämpade för objektiv etc och ett eller ett par större fack för rastplagg matsäck etc.

Thure

http://www.dakine.com/ski/
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.